
Výborný nápad. Železničné vagóny budú zachytávať CO2 z atmosféry
Americká skupina CO2Rail vyvíja zaujímavú technológiu na priame zachytávanie CO2 zo vzduchu, ktorá by sa dala použiť na železniciach po celom svete. Ide o špecializované železničné vagóny, ktoré možno pripojiť k existujúcim vlakom. Využívajú energiu z regeneratívneho brzdenia na zber oxidu uhličitého na palube, čím zabraňujú jeho úniku do atmosféry. Systémy priameho zachytávania zo vzduchu získavajú na popularite ako potenciálna zbraň proti klimatickým zmenám, pretože zachytávajú CO2 z okolitého vzduchu, čím mu bránia otepľovať planétu.
Tieto typy zariadení si vyžadujú pozemky a zvyčajne sa opierajú o obnoviteľné zdroje energie, ako je solárna alebo hydrotermálna energia, na pohon obrovských ventilátorov a filtračných systémov, ktoré zachytávajú uhlík. Nápad CO2Rail spočíva v tom, aby túto prácu vykonávali existujúce vlaky. Jeho špeciálne skonštruované železničné vozne sú navrhnuté tak, aby zachytávali energiu generovanú rekuperačným brzdením na udržiavanie palubných batérií v nabitom stave, pričom využívajú prúdenie pohybujúceho sa vlaku v procese „typu náporového motora“, aby sa vyhli potrebe ventilátorov.
Nasávaný vzduch sa nasmeruje do veľkej valcovej zbernej komory CO2, kde chemický proces oddeľuje CO2 a ukladá ho do zásobníka kvapaliny, ktorý sa neskôr vyprázdni. Čistý vzduch bez obsahu uhlíka potom neškodne prúdi von zo zadnej časti vagóna do atmosféry. Podľa vedcov každý úplný brzdiaci manéver vlaku generuje dostatok energie na napájanie 20 domácností za deň (v súčasnosti sa táto energia jednoducho rozptýli vo forme tepla).
„Táto technológia môže zbierať významné množstvá CO2 pri oveľa nižších nákladoch a má potenciál dosiahnuť ročnú produktivitu 0,45 gigatony do roku 2030, 2,9 gigatony do roku 2050 a 7,8 gigatony do roku 2075,“ vysvetlil autor štúdie profesor Peter Styring zo v Sheffieldskej univerzity. Výskum bol uverejnený v časopise Joule.
Zdroj: newatlas.com.