SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Záujem o fotoaparáty klesá, môže za to covid a smart telefóny

Tlačové správy
0

V roku 2000 predstavila spoločnosť Sharp prvý telefón s digitálnym fotoaparátom na svete a začiatkom roku 2010 ho mali takmer všetky mobilné telefóny. S týmto trendom ľudia postupne prestávali mať záujem o klasické fotoaparáty. Dvojročná pandémia s výrazne eliminovaným cestovaním tento stav ešte viac prehĺbila. Z kamenných obchodov sa naviac takmer tretina predajov presunula do online prostredia.

„Trh s fotoaparátmi celosvetovo klesá a zároveň sa mení. Príčina je primárne v náhradách vo forme mobilov, v prípade ktorých sú zabudované fotoaparáty stále kvalitnejšie,“ vraví David Fuchs, predseda predstavenstva spoločnosti Agora DMT, ktorá na Slovensku distribuuje foto techniku a športovú techniku rôznych značiek. To potvrdzuje tiež tlačová hovorkyňa spoločnosti Datart Olga Dolínková. „Pokles predajov je hlavne v prípade bezzrkadloviek, kde sa prejavil taktiež nedostatok čipov, a tým pádom aj problémy s dodávkami tovaru,“ dodáva.

V čase koronavírusovej pandémie, kedy boli kamenné predajne zavreté, došlo k výraznému prechodu od fyzických nákupov do online prostredia. Podľa Davida Fuchsa veľké množstvo odberateľov v prípade objednávok z domova zostala aj naďalej. „V súčasnej dobe, kedy sú obchody už štandardne otvorené, je možné povedať, že podiel online predajov vzrástol o 20 až 30 % oproti fyzickým nákupom v predajniach,“ uvádza. Spoločnosť Agora DMT podľa Fuchsa naopak v prípade predajov bezzrkadloviek zaznamenáva neustály nárast. Tie sú oproti zrkadlovkám menšie, ľahšie a výkonnejšie než zrkadlové a kompaktné fotoaparáty.

Taktiež v prípade techniky a príslušenstva k fotoaparátom sa prejavuje prechod k smart telefónom. „Najväčšie výpadky v dodávkach sú v prípade pokročilej techniky pre amatérov, kde sa ceny pohybujú v rozmedzí medzi 400 - 800 €. Záujem je v súčasnej dobe hlavne o produkty vo vyššej cenovej hladine nad 2 400 €, ktoré nakupujú profesionáli,“ dopĺňa Olga Dolínková. „Z fotopríslušenstva bol v posledných dvoch rokoch najväčší záujem o produkty z kategórie akumulátorov, negatívov a kinofilmov, statívov a objektívov,“ dopĺňa Kristýna Hořovská z nákupného portálu Zboží.cz. Aj ona registruje pokles predajov v oblasti fototechniky, verí ale, že záujem o ňu bude opäť stúpať. „Je potrebné vziať v úvahu aj to, že v dobe pandémie bolo cestovanie a spoločenské udalosti značne obmedzené, čo sú práve chvíle, ktoré si ľudia chcú zachytiť na fotografiách. Dochádzalo tak aj k poklesu potreby fotografického vybavenia, čo sa môže v tomto roku zmeniť,“ dodáva.

Tomu môže nahrávať aj konkurencieschopnosť predajcov. Ceny, za ktoré ľudia u nás fotoaparáty a techniku nakupujú, sa výrazne neodlišuje od zahraničia, sortiment je pritom zrovnateľný. „Foťáky sa u nás predávajú za podobné ceny ako napríklad v Rakúsku či Nemecku. Avšak v týchto krajinách je kúpna sila nezrovnateľne vyššia, preto sú štandardné foťáky vnímané ako štandardný tovar, zatiaľ čo u nás môžu byť vnímané ako tzv. luxusný tovar,“ uzatvára David Fuchs.

Photo by Martin Sanchez on Unsplash

Sharp

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať