SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement

AI agenti prichádzajú. Vo firmách prevezmú rutinné procesy

Technológie
0

Zaznamenali sme kritickú situáciu: dôležitý stroj v našej továrni zlyhal. Ak problém nevyriešime rýchlo, môže ohroziť výrobu. Vytvoril som preto objednávku na náhradný diel, nechal som ju schváliť vedúcim oddelenia a dodávateľ už potvrdil, že ju vie okamžite expedovať. Mám zabezpečiť aj dopravu? Aj takto môže vyzerať konverzácia s umelou inteligenciou a jej praktické využitie v podnikovom prostredí. Možnosti, ktoré prinášajú nové AI nástroje, predstavila spoločnosť SAP aj na svojom podujatí SAP NOW AI Tour v Bratislave.

„AI agenti zmenia svet biznisu,“ vyhlásil Tom Kindermans, riaditeľ spoločnosti SAP pre strednú a východnú Európu. „Agentická umelá inteligencia je proaktívna, autonómna a orientuje sa na výsledok. Dokáže sa prispôsobiť, možno ju cvičiť a pracuje 24 hodín denne. AI agenta nemusíte o nič žiadať, jednoducho koná, ako váš digitálny spolupracovník.“


Tom Kindermans, riaditeľ spoločnosti SAP pre strednú a východnú Európu (zdroj: Petr Ježek)

Nové používateľské rozhranie

Umelá inteligencia je dnes v stratégii spoločnosti SAP na prvom mieste. Jej integrácia s dátami a aplikáciami otvára úplne nové možnosti práce. SAP využíva aj generatívnu umelú inteligenciu, no budúcnosť vidí najmä v AI agentoch. Z asistenta Joule sa stáva kľúčový AI prvok SAP Business Suite.

Umelá inteligencia sa postupne mení na nové používateľské rozhranie. Kým v minulosti zamestnanci pracovali v zložitých tabuľkách a formulároch, dnes smerujeme k jednému chatovému okienku, cez ktoré budeme konkrétne zadania riešiť pomocou AI asistenta.

Takéto rozhranie sa stane prvým kontaktným bodom,“ vysvetľuje Erik Melicher zo SAP Slovensko. „Klasický spôsob síce zostane, no už nebude primárny a nebude vyzerať ako v minulosti. Joule bude fungovať ako navigátor. Keď zadám dopyt, že chcem napríklad vidieť stav zásob, dostanem odkaz a jedným klikom sa dostanem do okna, ktoré potrebujem vidieť.“

Špecifické úlohy dokážu na pozadí autonómne riešiť sofistikovanejší AI agenti. „Sú to v podstate malé programy, ktoré dokážu získať informáciu, upraviť ich a budovať komplexné reťazce procesov,“ vysvetľuje princíp agentov Kay Kretschmer, expert SAP na Business AI. Agenti s umelou inteligenciou dokážu logicky prechádzať zložitými obchodnými cieľmi, plánovať viacstupňové riešenia a samostatne podnikať kroky. Zvládnu modelovanie procesov s vopred stanovenými pravidlami a podmienkami i poskytovanie nástrojov na dynamické riešenie problémov. „AI agent jednoducho dokáže v rámci seba a v spolupráci s inými agentmi nájsť najvhodnejšiu cestu, ako úlohu vyriešiť,“ dodáva Melicher.


Kay Kretschmer, expert SAP na Business AI (zdroj: Petr Ježek)

Od e-mailu po faktúru

SAP už dnes ponúka viac ako 240 prípadov využitia AI a množstvo AI agentov. Do konca roka by počet využití mal stúpnuť na 400. Rozširuje sa aj výber agentov – len na nedávnej konferencii SAP Connect ich spoločnosť predstavila 14, do konca roka by ich počet mal dosiahnuť štyri desiatky.

Asistent Joule ich dokáže využiť, konfigurovať a koordinovať podľa konkrétnej úlohy.

Príkladom môže byť automatizované riešenie reklamácií. Agent spracuje e-mail od zákazníka, identifikuje kľúčové informácie, pozbiera všetky relevantné podklady a ponúkne východisko.

Zákazník sa napríklad sťažuje, že mu firma fakturuje prenájom zariadenia od istého dátumu, no to mu bolo dodané až neskôr. AI asistent situáciu preverí, zistí, že v skutočnosti naozaj došlo k omeškaniu dodávky o päť dní, a že faktúra naozaj nie je v súlade s uzatvorenou zmluvou. Navrhne preto vystavenie opravnej faktúry a manažérovi zároveň ponúkne viacero možností – poslať len novú faktúru, vrátiť zákazníkovi ako gesto dobrej vôle peniaze za dodávku alebo mu ponúknuť zľavu na budúcu objednávku.

Obávať sa netreba

Knižnica špecializovaných agentov sa neustále rozrastá. V podniku pomáhajú riešiť komplexné pracovné procesy v rámci konkrétnych funkcií – od účtovných operácií cez optimalizáciu finančných tokov až trebárs v rámci HR po odhaľovanie anomálií pri odmeňovaní.

Cieľom je zvýšenie produktivity. Z prieskumu SAP, ktorý spoločnosť zrealizovala  prostredníctvom aplikácie Instant Research agentúry Ipsos však vyplýva, že hoci nástup AI u manažérov a majiteľov slovenských podnikov vyvoláva zvedavosť a nadšenie, až 60 % zamestnancov sa obáva, že ich umelá inteligencia nahradí. Podľa Kretschmera je to však mylný pohľad. „To je úplné nepochopenie. Nie AI nahradí ľudí, ale ľudia, ktorí s AI vedia pracovať a využívať ju, nahradia tých, ktorí to nedokážu.“

Zobrazit Galériu

SAP

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať