SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement

Airspeeder MK4, „najrýchlejší eVTOL na svete“, môže spôsobiť revolćiu v doprave

Technológie
0

Alauda Aeronautics, spoločnosť so sídlom v Adelaide v Austrálii stojaca za dizajnom eVTOL vyvíjaných pre rodiacu sa pretekársku sériu Airspeeder, predstavila svoje najnovšie „lietajúce auto“. Ďalšia iterácia Airspeederu s označením MK4 je prvá, ktorá bol navrhnutá špeciálne na pretekárske lety s posádkou. Airspeeder je pretekárska liga pre elektrické lietadlá s vertikálnym vzletom a pristátím (eVTOL). Alauda navrhuje, konštruuje a stavia pretekárske lietadlá eVTOL pre ligu s názvom Airspeeders. Alauda a Airspeeder už zostavili tímy pretekárov, aby súťažili vo vývojových pretekoch smerujúcich k plnohodnotnej globálnej súťaži s názvom EXA Series.

V marci 2022 prišlo oznámenie, že bývalý pilot Formuly E Bruno Senna sa stal prvým pilotom pretekov eVTOL a ambasádorom ligy. Alauda Aeronautics strávila dlhé hodiny testovaním svojich Airspeederov eVTOL, pilotovaných na diaľku pomocou virtuálnych kokpitov na zemi. Konečným cieľom sú však preteky eVTOL s posádkou. Práve MK4 by mal byť prvým dizajnom Airspeederu, ktorý budú piloti skutočne ovládať manuálne vo vzduchu, a nie na diaľku. Navyše MK4 je prvý Airspeeder využívajúci vodíkovú technológiu, keďže predchádzajúce modely boli poháňané vymeniteľnými elektrickými batériami.

Predplatné NEXTECH 2023

Základom tejto technológie je vodíkový turbogenerátor Thunderstrike, ktorý dokáže ponúknuť dolet 300 kilometrov. Turbogenerátor s výkonom 1000 kW (1340 k) poháňa celý pretekársky eVTOL vrátane motora Thunderstrike, ktorý obsahuje unikátnu 3D tlačenú spaľovaciu komoru vyvinutú pre raketové motory. Pomáha udržiavať nízku teplotu plameňa vodíka a zároveň znižuje emisie oxidov dusíka. Vodík má vysokú hustotu energie, pretože je veľmi ľahký – ideálny pre malé lietadlá, ako sú eVTOL. Lietadlo má hmotnosť len 950 kg a okrem čistej vody neprodukuje žiadne škodlivé emisie.

Okrem vysokej energetickej hustoty bol vodík vybraný aj preto, že pri nehode či úniku stúpa nahor a rozptyľuje sa do priestoru, čím sa znižuje riziko požiaru alebo výbuchu. Preteky s posádkou by mali byť s modelom MK4 oveľa bezpečnejšie, pretože Alauda pridala kryty na kardanové rotory, čo znamená lepšiu manévrovateľnosť, ale aj menšie riziko useknutia končatín.

Alauda Aeronautics označuje pripravovaný model MK4 za „najrýchlejší eVTOL na svete“, ktorý dokáže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 360 km/h za 30 sekúnd zo stojaceho štartu. Letové testy s MK4 už prebiehajú v Južnej Austrálii a prvé preteky s posádkou sa očakávajú niekedy v roku 2024. Matt Pearson, výkonný riaditeľ Alauda Aeronautics, sa vyjadril, že ich lietadlo bude stáť toľko ako Tesla a spôsobí revolúciu v doprave.

 

Zdroj: electrek.co.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať