PMI_092022 PMI_092022 PMI_092022

Ako vybrať olovený bezúdržbový akumulátor

0

Potrebujete olovený akumulátor do záložného zdroja, zabezpečovacieho systému, elektrického skútra či rybárskeho člna? Článok vám pomôže zorientovať sa v ponuke rôznych typov bezúdržbových olovených akumulátorov, v skratkách ako AGM či prívlastkoch High Rate. Dozviete sa takisto, či je na daný účel vhodný akumulátor s plytkým alebo hlbokým vybíjacím cyklom.

SAMSUNG_112022_M Advertisement  

Hlavnou výhodou bezúdržbových VRLA (Valve Regulated Lead Acid), teda ventilom riadených olovených akumulátorov je, že môžu fungovať v akejkoľvek polohe, pretože elektrolyt nie je v tekutej forme. V závislosti od konštrukcie sa využíva elektrolyt vsiaknutý do textílie alebo elektrolyt vo forme gélu. Akumulátory využívajúce elektrolyt vsiaknutý do netkanej textílie zo skleného vlákna označujeme skratkou AGM (Absorbed Glass Mat). Hlavnou výhodou je dlhá životnosť, spoľahlivosť či odolnosť proti otrasom. Na rozdiel od olovených akumulátorov s kvapalným elektrolytom im neškodí, ak sa zariadenie s akumulátorom prevráti, prípadne bude používané v netypickej polohe. Napríklad ak používateľ prevráti stolový UPS o 90 stupňov, aby mal lepší prístup k zásuvkám. UPS čiže záložné zdroje na rôzne účely sú jedným z najčastejších scenárov využitia akumulátorov VRLA. Využívajú sa napríklad na zálohovanie výpočtovej techniky, telekomunikačných zariadení, prístrojov v zdravotníckych zariadeniach, kde sa vyžaduje nepretržité fungovanie a vysoká spoľahlivosť, zálohovanie zabezpečovacích zariadení, ale aj plynových kotlov či čerpadiel vo vykurovacích systémoch na pevné palivo, kde by sa po prerušení dodávky elektriny kotol s obmedzenou reguláciou horenia mohol prehriať a došlo by k výbuchu pary. Plynový kotol zas využíva elektromagnetické ventily, takže bez elektriny fungovať nebude. 

V závislosti od využívania je k dispozícii niekoľko typov, ktoré sa líšia hlavne predpokladanými pracovnými cyklami. Okrem štandardných akumulátorov pre bežné UPS sú k dispozícii akumulátory s predĺženou životnosťou (Long Life) pre záložné zdroje, ktoré sú väčšinu času v pohotovostnom režime, pripravené pokryť prípadný výpadok elektrickej siete. Tieto akumulátory majú zároveň aj predĺžený servisný interval. Bežné olovené akumulátory využívané v automobiloch, nazývané aj štartovacie batérie, sú konštruované na takzvané plytké cykly čiže krátkodobú dodávku vysokého prúdu pre štartér vozidla, takže pri štartovaní sa batéria vybije typicky o 5, maximálne 10 percent a následne sa počas jazdy dobije na plnú kapacitu. Keby ste z takejto batérie pravidelne spotrebovávali 80 – 90 % jej kapacity, jej životnosť by sa výrazne skrátila. Naproti tomu akumulátory AGM sú konštruované na hlboké cykly, keď sa batéria vybije až na 10, prípadne ešte menej percent kapacity. Typickým využitím pre akumulátory s hlbokým cyklom sú napríklad batérie domácich fotovoltických elektrární. Tieto batérie vydržia 1500, prípadne aj viac nabíjacích a vybíjacích cyklov. K dispozícii sú aj akumulátory s možnosťou hlbšieho vybitia a predĺženou životnosťou, ako aj akumulátory určené na cyklické vybíjanie a nabíjanie s možnosťou hlbokého vybitia (Deep Cycle), nazývané aj trakčné batérie. Využívajú sa napríklad pre manipulačné vozíky v priemysle a logistike, elektrické invalidné vozíky a skútre, golfové vozíky, elektrické člny a v súčasnosti čoraz viac aj v záhradných traktoroch a traktorových kosačkách. 

Na nabíjanie akumulátorom AGM sa musia používať len nabíjačky, ktoré sú priamo určené na nabíjanie tohto typu akumulátorov. Majú automatické riadenie nabíjacieho cyklu. Označenie „ventilom riadené“ v praxi znamená, že  pri nabíjaní dochádza k uvoľňovaniu plynov, hlavne vodíka a kyslíka, čo sú horľavé plyny, takže nabíjať sa musí v bezpečných a dobre vetraných priestoroch, kde nehrozí riziko požiaru. Okolitá teplota by mala byť v rozsahu 20 – 25 °C. Pri nižších alebo vyšších teplotách je potrebná teplotná kompenzácia nabíjacieho napätia, čím sa eliminuje nebezpečenstvo prebíjania akumulátora, a teda aj jeho poškodenia.

Každý akumulátor má daný maximálny nabíjací prúd, ktorý je určený jeho konštrukciou. Eventuálne prekročenie tejto hodnoty znamená zničenie akumulátora alebo zásadné skrátenie jeho životnosti. Odporúčaný nabíjací prúd pre akumulátor zodpovedá 10 % jeho kapacity (napr. pre 12 Ah akumulátor je to 1,2 A). Pri použití vhodnej nabíjačky je doba nabíjania úplne vybitého akumulátora približne 6 až 8 hodín. Akumulátory VRLA majú pri správnom spôsobe použitia niekoľkonásobne dlhšiu životnosť ako bežné autobatérie s tekutým elektrolytom. Čím menej je pred ďalším nabíjaním akumulátor vybitý, tým viac cyklov vydrží. Pri základných akumulátoroch AGM je štandardne udávaných asi 500 cyklov pri vybíjaní do 50 % kapacity a zhruba 200 cyklov pri 100 % vybíjaní. Akumulátory sa musia skladovať a udržiavať v plne nabitom stave, inak hrozí tzv. sulfatácia elektród, vedúca k rapídnemu zníženiu kapacity. Na skladovanie sa odporúča suché a chladné prostredie. Pri skladovaní akumulátorov dochádza vplyvom samovybíjacieho efektu k samovoľnému poklesu kapacity (max. však do 3 % kapacity za mesiac), preto je pri dlhodobom skladovaní vhodné akumulátor približne raz za tri mesiace dobiť. Nabitý akumulátor odolá aj teplotám do -15 °C.  

 

 

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať