ACER_november Advertisement ACER_november Advertisement ACER_november Advertisement

Ambiciózny projekt lietajúceho auta, na ktoré nebudete potrebovať licenciu pilota

Technológie
0

Spoločnosť Alef Aeronautics predstavila prototyp svojho prvého lietajúceho auta Alef. Ide o stroj za 300 000 dolárov, o ktorom spoločnosť dúfa, že od roku 2025 umožní cestujúcim jazdiť po cestách a potom sa vzniesť nad premávku. Alef Model A je navrhnutý tak, aby mal dojazd 320 km a dolet okolo 180 km. Startup už začal na svojej stránke prijímať objednávky na prvé modely. Spoločnosť na tlačovej konferencii ukázala jediný prototyp Alef Model A a dva lietajúce prototypy s názvom Alef Zero.

Šéf spoločnosti Jim Dukhovny uviedol, že model A bude vybavený ôsmimi vrtuľami, ktoré by mu mali umožniť prvý let už v najbližších mesiacoch, a nakoniec by mohol v roku 2030 vyústiť do modelu Z za 35 000 USD, na ktorého prevádzku bude potrebná len licencia na prevádzku dronu. Stroj Alef poháňaný batériami bude podľa návrhu vzlietať vertikálne pomocou ôsmich vrtúľ umiestnených v karosérii veľkej asi ako sedan. 

Technológia vertikálneho vzletu je v odvetví dronov osvedčená a spoločnosť ju otestovala na svojich dvoch prototypoch Alef Zero. To, čo nasleduje, je neobvyklejšie, ale pre konštrukciu lietadla kľúčové (zatiaľ to bolo testované len na menších prototypoch). Telo sa otočí o 90 stupňov okolo svojej dlhšej osi, aby prešlo z letu smerom nahor na let vpred. Pri otáčaní sa jedna strana karosérie stáva horným krídlom a druhá strana spodným krídlom.

Predplatné NEXTECH 2021  

Ak si Alef Model A predstavíte ako svoju ruku, pri jazdení vyzerá ako ruka držaná naplocho, pričom prsty smerujú dopredu. Keď letí, vytočíte ruku tak, aby bol palec na hornej strane, pričom plocha vašej dlane smeruje proti vetru. Bublina s cestujúcimi, ktorá pri režime jazdy smerovala dopredu, sa pri tomto prechode otáča pozdĺž dvoch osí, takže môže smerovať dopredu aj pri lete. Otočenie zo vzletu nahor na horizontálny let ešte nebolo testované s ľudským pasažierom.

Je to ambiciózny projekt. Hybridné konštrukcie sú flexibilné, ale nie sú také dobré ako konštrukcie na špeciálne účely. Lietajúce auto bude horšie jazdiť ako auto a horšie lietať ako lietadlo. Alef je však ambiciózny, dva tímy pracujú na paralelných návrhoch, aby sa pokúsili urýchliť vývoj – jeden v San Mateo a jeden v Silicon Valley v sídle spoločnosti v meste Santa Clara. A dúfa, že začne so skromnejšími schopnosťami, než je prelet desiatok kilometrov: krátkymi skokmi, ktoré by mohli nakrátko zdvihnúť lietadlo nad problémové oblasti na cestách.

Prvý Alef Model A by mal mať užitočné zaťaženie približne 90 kilogramov vrátane pasažiera a batožiny. No pracuje sa aj na návrhu pre dve osoby, kde sa toto užitočné zaťaženie zdvojnásobí. Spoločnosť chce vytvoriť aj dizajn Alef poháňaný vodíkovými palivovými článkami. Ten by mal mať oveľa dlhší dojazd, až 640 km. Konečným cieľom je model Alef Z, ktorý dokáže prepraviť štyroch až šiestich pasažierov, má dolet 320 km a na ceste dojazd 640 km.

Zdroj: cnet.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať