
Apple v tichosti spustil zmenu, ktorá bude pre Facebooku veľkým problémom
Apple v týchto dňoch okrem niekoľkých nových iPadov uviedol na trh najnovšie verzie svojich operačných systémov pre Mac a iPad. Zároveň vydal iOS 16.1 pre iPhone, ktorý obsahoval dosť významnú novú požiadavku pre vývojárov. Po novom bude spoločnosť vyžadovať od vývojárov, ktorí vytvárajú aplikácie umožňujúce používateľom uverejňovať obsah a potom platiť za šírenie alebo viditeľnosť tohto obsahu, aby používali systém platieb v aplikácii (in-app payment – IAP) spoločnosti Apple. To znamená, že Apple zinkasuje 30 percent z týchto transakcií.
Podľa pokynov v App Store sa zmena netýka aplikácií, ktoré umožňujú umiestňovať reklamy na iné miesta. Napríklad Facebook má aplikáciu určenú na vytváranie a správu reklamných kampaní. Na druhej strane môžete prejsť napríklad na Instagram a propagovať (boost) príspevok priamo v aplikácii. Ak budujete podnikanie založené na tom, že necháte ľudí vytvárať obsah a potom vám budú platiť za „boostovanie“ tohto obsahu, budete musieť dať spoločnosti Apple 30 percent z týchto peňazí, čo nie je dobrá správa.
Pred touto zmenou ste si mohli ponechať 100 percent peňazí, ktoré ste ľuďom účtovali, pretože chceli, aby ich príspevok skutočne videli ich priatelia alebo sledovatelia. Teraz Apple dostane takmer tretinu týchto peňazí.
Je to zlé hlavne pre spoločnosť Meta, ktorá vlastní Facebook a Instagram. Hoci nevedno, akú časť celkového reklamného biznisu spoločnosti Meta tvoria firmy alebo ľudia, ktorí si otvoria aplikáciu Facebook a rozhodnú sa „boostovať“ svoj príspevok, ale určite sa takí nájdu. A hoci ich môže byť málo, aj tak je to problém.
Apple neponúka žiadne nové API ani základnú technológiu, ktorá by z boostovaného obsahu robila lepší reklamný biznis. Len vyberá poplatky za toto privilégium, čo sa nikdy predtým pri tomto type transakcií nerobilo. Počas súdneho procesu spoločnosti Apple s Epic Games Phil Schiller vo svojej výpovedi zdôraznil, že spoločnosť nikdy nebrala podiel z príjmov z reklamy vývojárov.
Skutočnosť, že Apple hľadá v aplikáciách nové spôsoby, ako vyberať peniaze, by mala byť znepokojujúcim signálom pre každého vývojára. Reklamný biznis spoločnosti Meta sa nestal druhou najväčšou reklamnou platformou vďaka App Store alebo iOS. Stalo sa tak preto, že sa ukázalo, že zhromažďovanie obrovského množstva údajov o používateľoch s cieľom zacieliť na nich reklamu je veľmi lukratívne.
Je zaujímavé, že aj keď si Apple myslí, že cielená reklama je zlá, bude ju v systéme iOS tolerovať, pokiaľ z nej bude mať časť zisku. Podnikanie spoločnosti Apple v oblasti služieb je jej najrýchlejšie rastúcim zdrojom príjmov a väčšinu z nich tvoria provízie z App Store. Ľudia si však nemusia nevyhnutne sťahovať viac aplikácií alebo uskutočňovať viac transakcií, takže spoločnosť musí nájsť nové typy interakcií, z ktorých môže vyberať peniaze, aby zvýšila príjmy App Store.
Spoločnosť Meta poskytla webu The Verge vyhlásenie, v ktorom sa uvádza, že „Apple pokračuje vo vývoji svojich politík s cieľom rozvíjať vlastné podnikanie a zároveň podkopávať ostatných v digitálnej ekonomike. Spoločnosť Apple predtým tvrdila, že si neberie podiel z príjmov z reklamy vývojárov, a teraz zrejme zmenila názor.“
Je pravda, že Apple aktívne rozvíja svoj vlastný reklamný biznis a zároveň sťažuje situáciu platformám ako Facebook/Meta. Takisto pridáva reklamy na viac miest, najmä do App Store. Ak to Apple myslí s budovaním skutočného reklamného produktu vážne, mohol by existenčne ohroziť dominantné postavenie Facebooku.
Zdroj: inc.com.