Audi Q8 e-tron prichádza na Slovensko

Elektromobilita
0

Audi Q8 e-tron je nový prírastok do elektrického portfólia značky, ktorý ponúka zlepšenú efektivitu, dojazd a dizajn. Audi plánuje do roku 2026 predstaviť viac ako 20 elektrických modelov a do roku 2030 sa stane čisto elektrickou značkou. Q8 e-tron ponúka tri verzie elektrického pohonu všetkých kolies s dojazdom až 600 km podľa WLTP a zvýšený nabíjací výkon až 170 kW.

Nový model je širší a poskytuje väčší priestor a komfort. Batožinový priestor má kapacitu až 528 litrov (verzia Sportback) a 62 litrov je k dispozícii v prednom batožinovom priestore. Dizajn zahŕňa nové tvary a logo, výrazné prvky elektrických modelov Audi.

Vozidlo je vybavené zepšeným zadným motorom, ktorý má teraz 14 vinutí namiesto 12 na dosiahnutie vyššej efektivity, znižuje spotrebu energie a predlžuje dojazd. Audi SQ8 e-tron má tri elektromotory, ktoré v režime Boost poskytujú systémový výkon až 370 kW a zvyšujú stabilitu vozidla a dynamiku jazdy.

Audi Q8 e-tron je sériovo vybavené pneumatickým pružením s adaptívnymi tlmičmi a prepracovaným progresívnym riadením. Ponúka široké rozpätie medzi komfortom a športovým charakterom. Q8 e-tron má viacero možností na individuálne nastavenie jazdných vlastností vozidla. Medzi nimi je sériovo dostupný jazdný režim Audi drive select, ktorý umožňuje vodičovi vybrať si medzi siedmimi rôznymi jazdnými režimami – od komfortného až po športový. Audi SQ8 e-tron disponuje navyše špecifickým jazdným režimom S, ktorý ešte viac zvýrazňuje športový charakter vozidla.

Pre obidva varianty karosérie sú na výber tri verzie elektrického pohonu všetkých kolies. Základné modely Audi Q8 50 e-tron a Audi Q8 50 Sportback e-tron so svojimi dvoma elektromotormi poskytujú systémový výkon 250 kW (340 k) v režime Boost a systémový krútiaci moment 664 Nm, pričom majú dojazd podľa WLTP do 491 km (SUV), resp. do 505 km (Sportback).

Audi Q8 55 e-tron a Audi Q8 55 Sportback e-tron disponujú v režime Boost systémovým výkonom dvoch elektromotorov 300 kW (408 k) a systémovým krútiacim momentom 664 Nm. Dojazd podľa WLTP je do 582 km, pri verzii Sportback až do 600 km. Maximálna rýchlosť je rovnako ako pri verzii Q8 50 e-tron elektronicky limitovaná na 200 km/h.

Špičkové modely Audi SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron poháňajú tri elektromotory, ktoré spolu poskytujú systémový výkon 370 kW (503 k) v režime Boost a systémový krútiaci moment 973 Nm. Dojazd modelov SQ8 e-tron je do 494 km pri SUV a do 513 km pri verzii Sportback. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h.

Na výber sú dve veľkosti batérie: Q8 50 e-tron má batériu s využiteľnou kapacitou 89 kWh (brutto 95 kWh), dve výkonnejšie verzie Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron majú batériu s využiteľnou kapacitou 106 kWh (brutto 114 kWh). Okrem toho sa modifikáciou systému manažmentu batérie zvýšila využiteľná kapacita. Súčasne konštruktéri Audi zvýšili aj nabíjací výkon. Na nabíjačke High Power (HPC) s jednosmerným prúdom dosahuje Audi Q8 50 e-tron maximálny nabíjací výkon  150 kW. Pri Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron bol maximálny nabíjací výkon zvýšený na 170 kW. Vďaka tomu sa väčšia batéria dá približne za 31 minút nabiť z 10 na 80 percent, čo v ideálnom prípade predstavuje dojazd do 420 kilometrov podľa WLTP. Na nabíjačke so striedavým prúdom alebo wallboxe sa Audi Q8 e-tron štandardne nabíja výkonom do 11 kW. Na želanie Audi ponúka zvýšenie nabíjacieho výkonu pri použití striedavého prúdu na 22 kW.  

Striedavým prúdom sa dá Audi Q8 50 e-tron v ideálnych podmienkach úplne nabiť za 9:15 hodiny (22 kW: približne 4:45 hodiny). Pri väčšej batérii je to približne 11,5 hodiny s 11 kW a asi 6 hodín s nabíjacím výkonom 22 kW. Audi Q8 e-tron štandardne podporuje funkciu Plug & Charge. Na kompatibilných nabíjacích stojanoch sa vozidlo po pripojení nabíjacieho kábla samo autorizuje a spustí nabíjanie. Fakturácia prebieha takisto automaticky. Nová nabíjacia služba Audi charging, ktorá bude spustená od roku 2023 a perspektívne nahradí existujúcu službu e-tron Charging Service, bude poskytovať pohodlný prístup k približne 400 000 verejným nabíjacím bodom v celej Európe. Funkcia plánovač trasy e-tron v navigačnom systéme spoľahlivo podporuje vodiča pri vyhľadávaní nabíjacích staníc pozdĺž trasy.

Pri Audi Q8 e-tron stála v popredí téma aerodynamiky. Výsledkom je zníženie koeficientu aerodynamického odporu pri Q8 Sportback e-tron z 0,26 na 0,24 a pri Q8 e-tron z 0,28 na 0,27.

Audi Q8 e-tron je vybavený širokou škálou asistenčných systémov, ktoré zvyšujú komfort a bezpečnosť jazdy. Má k dispozícii približne 40 asistenčných systémov. Pri plnom vybavení 5 radarových senzorov, 5 kamier a 12 ultrazvukových senzorov poskytuje informácie o okolí vozidla, ktoré vyhodnocuje centrálna riadiaca jednotka asistenčných systémov. Novinkou je systém Remote Parkassistent plus, ktorý sa bude dať objednať v priebehu roka 2023. Pomocou neho sa dá Audi Q8 e-tron zaparkovať aj do tesných parkovacích miest, v ktorých by vodič nemohol vystúpiť z vozidla. Vodič zvonka ovláda proces parkovania s diaľkovým ovládaním pomocou aplikácie myAudi App vo svojom smartfóne. Keď auto dosiahne svoju konečnú pozíciu na parkovacom mieste, automaticky sa vypne pohon, aktivuje sa parkovacia brzda a zamknú sa dvere. Na vyparkovanie sa pohon opäť aktivuje pomocou myAudi App a vozidlo sa následne vymanévruje z parkovacieho miesta tak, aby sa dalo doň pohodlne nastúpiť.

Audi Q8 e-tron má štandardne LED svetlomety, na želanie Audi montuje adaptívne digitálne svetlomety Matrix LED. Orientačné osvetlenie pri jazde na diaľnici značkuje polohu automobilu v jazdnom pruhu štyrmi pármi stmavených šípok, čím pomáha vodičovi na zúžených miestach bezpečne udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu.

Navyše sú k dispozícii tri nové funkcie. Takzvané rozšírené dopravné informácie pri spracovaní informácie o prekážke v premávke, napríklad dopravnej nehody alebo stojaceho vozidla s poruchou, v mapách HERE navigačného systému navyše k výstražnému symbolu v digitálnom kokpite asi počas 3 sekúnd prostredníctvom svetlometov premietnu na cestu pred vozidlom svetelný symbol trojuholníka s výkričníkom vnútri ako rozšírenú výstrahu. Na jej zaregistrovanie vodič nemusí pri jazde v tme odpútať pozornosť od cesty pred sebou. Druhá funkcia je tzv. pruhové svetlo s indikáciou zmeny smeru, keď pri jazde po diaľnici po zapnutí smerových svetiel svetlomety osvetlia vedľajší jazdný pruh, do ktorého vodič plánuje vybočiť, pričom dynamicky blikajúcim osvetlením znázornia hranicu jazdného pruhu, cez ktorú bude vozidlo prechádzať. Tretia funkcia je orientačné osvetlenie na jazdu mimo diaľnice, ktoré pomáha vodičovi udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu na vidieckych cestách.

Audi Q8 e-tron sa pýši luxusným interiérom, ktorý zahŕňa prvotriedne materiály a moderné technológie. Na palubnej doske dominuje veľký dotykový displej informačno-zábavného systému, ktorý spolu s digitálnym prístrojovým panelom Virtual Cockpit zabezpečuje intuitívne ovládanie a prístup k množstvu funkcií. Jeho dva veľké dotykové displeje s vysokým rozlíšením – horný s uhlopriečkou 25,7 cm (10,1 palca) a dolný s uhlopriečkou 21,8 cm (8,6 palca) – nahrádzajú takmer všetky konvenčné spínače a ovládače. Okrem toho sa mnohé funkcie dajú ovládať aj hlasovým ovládaním prirodzenou rečou. Na želanie môže byť vozidlo vybavené head-up displejom. Multimediálna centrála podporuje rýchly štandard prenosu dát LTE Advanced a integruje hotspot WLAN pre mobilné koncové zariadenia členov posádky. Navigačný systém ponúka vodičovi inteligentné návrhy cieľov na základe predchádzajúcich trás. Ku kompletu online služieb Audi connect Navigácia a infotainment patria aj služby Car-to-X.

V interiéri nájdeme aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu, špičkový zvukový systém Bang & Olufsen, ventilované sedadlá s masážnou funkciou a veľkorysé panoramatické strešné okno.

Nové modely Audi Q8 e-tron a Audi Q8 Sportback e-tron sú už na našom trhu dostupné, verzie SQ8 e-tron budú k dispozícii od polovice mája 2023.

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať