
Autonómne autá budú mať pridelené skóre bezpečnosti
Úplne samostatne jazdiace autá dnes ešte neexistujú, to však nebráni výrobcom automobilov tvrdiť, že systémy Level 2+ sú schopné ponúknuť viac, ako v skutočnosti dokážu. Americký Poisťovací inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky (Insurance institute for Highway Safety – IIHS) chce teraz zistiť, ako dobre môžu tieto technológie „čiastočnej autonómie“ identifikovať rozptyľujúcich sa vodičov, teda tých, ktorí by sa mali aktívne venovať riadeniu, aj keď ich auto dokáže automaticky meniť jazdné pruhy alebo prispôsobovať sa rýchlosti iných vozidiel.
Prvé hodnotenia vydá IIHS už v priebehu tohto roka. Zatiaľ sa však nezdá, že by systém niektorej automobilky získal najvyššie ohodnotenie. Výrobcovia nazývajú technológiu na autonómnu jazdu úrovne 2+ rozlične, napríklad Autopilot (Tesla), Pilot Assist (Volvo) či Super Cruise (GM). No nech majú asistenčné systémy vodiča akýkoľvek názov, IIHS začne zisťovať, nakoľko sú skutočne bezpečné, najmä pokiaľ ide o zníženie možnosti úmyselného alebo neúmyselného zneužitia.
Organizácia oznámila, že vytvorí „bezpečnostné hodnotenia pre technológie čiastočnej automatizácie“ a bude tieto funkcie hodnotiť jedným zo štyroch stupňov: dobrý, prijateľný, medzný a slabý. Dôvodom je podľa IIHS to, že skupina nezaznamenala všetky výhody v oblasti bezpečnejšej jazdy, ktoré čiastočná autonómia sľubuje. Keď web Car and Driver v roku 2021 testoval funkcie asistencie vodiča, dospel k záveru, že všetky mali problémy s identifikáciou nepozorných vodičov.
„Systémy čiastočnej automatizácie môžu spôsobiť, že dlhé jazdy budú menšou záťažou, ale neexistuje žiadny dôkaz, že robia jazdu bezpečnejšou,“ uviedol vo vyhlásení prezident IIHS David Harkey. Na získanie hodnotenia „dobrý“ asistenčný systém vodiča bude musieť byť schopný sledovať, kam sa vodič pozerá, a musí sa uistiť, že vodiči počas jazdy sledujú cestu s rukami na volante alebo sú aspoň pripravení ho chytiť. Ďalej bude IIHS vyžadovať, aby auto ponúkalo „stupňujúce sa výstrahy“ a malo zavedené „vhodné núdzové postupy“ vždy, keď vodič nevenuje pozornosť jazde.
IIHS uviedla, že rôzne druhy výstrah, ako „zvonenie, vibrácie, pulzovanie bŕzd alebo poťahovanie bezpečnostného pása vodiča“, sú lepšie ako len jeden typ. Vodičovi, ktorý nereaguje na tieto výstrahy, by mal byť zablokovaný prístup do systému, až kým sa motor nevypne a znovu nenaštartuje“.
IIHS neočakáva, že pri udeľovaní prvých hodnotení získa systém niektorej automobilky dobré hodnotenie. „Hoci väčšina systémov čiastočnej automatizácie má zavedené určité ochranné opatrenia, ktoré pomáhajú zabezpečiť, aby sa vodiči sústredili na jazdu a boli ostražití, žiadny z nich nespĺňa všetky očakávané kritériá IIHS,“ napísala skupina vo vyhlásení.
Zdroj: caranddriver.com.
Zobrazit Galériu