S_022025_RING Advertisement S_022025_RING Advertisement S_022025_RING Advertisement

BMW 550e xDrive sedan / Do rodiny aj na reprezentáciu

0

Nová generácia modelu BMW 5 ponúka asi najväčší výber pohonov v histórii tejto triedy. Po prvýkrát tu okrem benzínových a naftových pohonných jednotiek v mild hybridnej verzii nájdete aj plug-in hybrid a čistý elektromobil. Zatiaľ čo elektrickú verziu i5 sme už mali možnosť otestovať, tentoraz sa k nám na test dostal plug-in hybrid 550e xDrive Sedan. V porovnaní s predchodcom narástla nová generácia BMW 5 do dĺžky o 97 mm na 5060 mm, do šírky o 32 mm na 1900 mm a do výšky o 36 mm na 1515 mm. Rázvor sa predĺžil o 20 mm na 2995 mm, čo dáva prísľub väčšieho priestoru pre posádku.

S_022025_RING Advertisement

Prednej časti dominuje modernizovaná interpretácia dvojitých svetlometov a „obličiek“ masky chladiča. Smerovky a denné svetlá sú riešené takmer vertikálne usporiadanými LED prvkami. Obličky masky chladiča, ktoré vyčnievajú ďaleko dopredu, dostali široký rám a voliteľne dodávané obrysové osvetlenie BMW Iconic Glow, ktoré bolo aj súčasťou našej výbavy. Pri výbere farieb sú už pri uvedení na trh k dispozícii aj tri laky z ponuky BMW Individual. Testované vozidlo bolo v jednej z týchto farieb, nazvanej Liquid Copper. Nádherná medená metalíza s čiernymi doplnkami vozidlu sekne, a kam sme sa s ním pohli, bolo stredobodom pozornosti. Prémiový exteriér vhodne dopĺňa špičkovo spracovaná kabína s exkluzívnym ambientným podsvietením s ovládacou lištou BMW In­teraction Bar a nápaditými kombináciami materiálov, ako napríklad drevo so striebornými doplnkami. V kabíne je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou výrazne nižší počet tlačidiel a ovládacích prvkov. Zakrivený displej BMW Curved Display je zameraný na vodiča a pod jedným sklom ukrýva 12,3" displej prístrojovej dosky a 14,9" stredový displej. Nový je aj volant so sploštenou spodnou časťou a haptickou reakciou na ovládacích paneloch, ako aj páka voliča režimov jazdy na stredovej konzole. Nový BMW radu 5 Sedan je prvé vozidlo značky, ktoré sa štandardne dodáva s úplne vegánskym interiérom. To zahŕňa poťahy sedadiel, palubnej dosky, výplne dverí a prvýkrát aj volant.

Testovaná plug-in hybridná verzia 550e je poháňaná kombináciou trojlitrového benzínového motora s výkonom 230 kW a krútiacim momentom 450 Nm. Ten je doplnený elektromotorom s výkonom 145 kW a krútiacim momentom 280 Nm. Systémový výkon tak dosahuje 360 kW s krútiacim momentom 700 Nm. Vozidlo vďaka tomu zrýchli z 0 na 100 km/h už za 4,3 s a dosiahne maximálnu rýchlosť až 250 km/h. Batéria dostala vyššiu kapacitu, až 19,4 kWh, rovnako ako pri modeli 330e. Trochu nelogicky ju však možno nabíjať trojfázovou AC nabíjačkou s výkonom iba 7,4 kW, zatiaľ čo nový 330e má nabíjačku s výkonom 11 kW. Pozitívna správa je, že oproti predchodcovi bol zväčšený aj objem nádrže zo 46 na 60 l, takže dojazd atakuje 1000 km.

Nový rad BMW 5 využíva výrazne rozšírenú ponuku asistenčných systémov, s ktorými sme sa prvýkrát mali možnosť stretnúť v novom BMW 7. Na jej vrchole je systém Driving Assistant Professional pozostávajúci z asistenta riadenia a ovládania jazdy v jazdnom pruhu Steering and Lane Control Assist a ovládania vzdialenosti Distance Control s funkciou Stop & Go. Vozidlo má k dispozícii aj systém autonómnej jazdy po diaľnici Highway Assistant, ktorý umožňuje do rýchlosti 130 km/h zložiť ruky z volantu, pričom stačí, aby vodič pozorne sledoval premávku. Tento systém je však zatiaľ dostupný iba pri jazdách v USA, Kanade a Nemecku. Ďalšia novinka, tentoraz svetová, je systém asistenta aktívnej zmeny jazdného pruhu Active Lane Change Assistant s aktiváciou zrakom. Vozidlo navrhne zmenu jazdného pruhu a túto zmenu možno prvýkrát potvrdiť pohľadom do vonkajšieho zrkadla. Ak to dopravná situácia dovoľuje, aktívny asistent zmeny jazdného pruhu Active Lane Change Assistant automaticky vykoná potrebné pohyby riadenia. 

Vo výbave sme mali aj parkovací asistent Parking Assistant vrátane asistenta pri cúvaní Reversing Assist a voliteľného Parking Assistant Professional, ktorým možno ovládať automatické parkovanie a manévrovanie až do vzdialenosti 200 metrov, a to buď priamo vo vozidle, alebo pomocou smartfónu mimo vozidla.

Zlepšený systém zobrazovania a ovládania BMW iDrive využíva najnovší operačný systém BMW Operating System 8.5 s prepracovanou domovskou obrazovkou. Vhodne ho dopĺňa voliteľný systém BMW Live Cockpit Professional s head-up displejom a systémom rozšírenej reality, ktorá sa zobrazuje na prístrojovom paneli. Nechýba ani ovládanie funkcií pomocou gest. Operačný systém BMW Operating System 8.5 ponúka širší rozsah digitálneho obsahu zameraného na informácie a zábavu, rýchlejšie aktualizácie, zlepšené informácie o nabíjacích bodoch pre elektromobily a optimalizovaný prístup k mnohým špecifickým online službám. Streamované videá sa zobrazujú rovnako ako hry priamo na stredovom ovládacom displeji, v aute prvýkrát predstavenom v novom modeli BMW radu 5 Sedan s platformou AirConsole. Vodič a cestujúci môžu v čase, keď vozidlo stojí, napríklad pri nabíjaní batérie, hrať hry alebo pozerať videá.

Jazdenie autom je veľmi príjemné. Zásluhu na tom majú priestranná kabína, výborný podvozok aj vysoký výkon pohonného systému. Vďaka veľkej nádrži je vozidlo ako stvorené na dlhšie cesty, aj keď trocha to kazí pomalé nabíjanie, takže opakované nabitie počas cesty nevyužijete. To som si mohol vyskúšať na ceste do Prahy, keď som nemal možnosť nabíjať. Vyrážal som teda s nabitým autom a zvyšok ciest som jazdil iba v hybridnom režime. To je nakoniec typický profil jazdy, ak sa vydáte na cesty. Dojazd čisto na elektrinu sa v reálnych podmienkach pohybuje medzi 70 až 95 km, samozrejme, záleží na podmienkach a štýle jazdy. Zaujímavý poznatok je, že po prekročení českých hraníc pracujú asistenčné systémy rovnako ako v Nemecku, Rakúsku a ďalších krajinách, takže funguje automatické preberanie rýchlostí, preraďovanie do pruhu a ďalšie systémy, ktoré u nás dosiaľ majú obmedzenú činnosť. Napríklad preberanú rýchlosť musíte vždy potvrdiť. Tieto obmedzenia platili aj v Česku, ale v minulom roku BMW otvorilo svoje testovacie stredisko v ČR neďaleko nemeckých hraníc, na základe čoho pravdepodobne došlo k povoleniu týchto funkcií aj na českom území, aby sa tu tieto systémy mohli testovať.   

Pohonný systém sa ukázal ako relatívne úsporný aj v hybridnom režime napriek tomu, že viac ako 60 % jázd viedlo diaľnicou. Po absolvovaní 1250 km sa spotreba ustálila na 6,7 l/100 km. To, samozrejme, na pomery hybridu nie je žiadny zázrak, ale nie je to ani najhoršia hodnota. Ukazuje to však, že pred kúpou takéhoto auta si treba najprv vysledovať vaše typické jazdné scenáre a posúdiť možnosti domáceho nabíjania. Možnosť každodenného nabíjania v nočných hodinách je pri takomto aute kľúčová. Pri dennom dochádzaní tak budete mať k dispozícii 70 – 95 km čisto na elektrinu. Predpoklad je, že na dlhé trasy jazdíte iba 2-3-krát mesačne alebo menej, takže v takomto prípade sa takéto vozidlo vyplatí. No ak často potrebujete jazdiť trasy viac ako 150 km a nemáte možnosť pravidelného domáceho nabíjania, potom je plug-in hybrid v tejto podobe pre vás nevhodný.

BMW 550e xDrive sedan môže byť za­ujímavým autom pre rodinu alebo vítaným prírastkom do firemnej flotily. Ponúka nadštandardný priestor, špičkové technológie, výbornú spotrebu a v individuálnej farbe Liquid Copper je na ceste neprehliadnuteľný.

TESTY:

  • Spotreba – test, prvých 100 km (l/100 km): 3,1
  • Spotreba v hybridnom režime (l/100 km): 7,4
  • Celková spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,7
  • Elektrický dojazd v teste (km): 92
  • Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 7,5

Technické údaje:

Model: BMW 550e xDrive 2024, motor: zážihový štvorvalec, objem: 2998 cm3, výkon: 230 kW/ot., krútiaci moment: 450 Nm/ot., prevodovka: 8-stupňová automatická, elektromotor – výkon: 145 kW, krútiaci moment: 420 Nm, maximálny systémový výkon: 360 kW, poháňaná náprava: XDrive, maximálna rýchlosť: 250/140 km/h, zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4,3 s, objem palivovej nádrže: 60 l, kapacita batérií: 19,4 kWh, pohotovostná hmotnosť: 1845 kg, užitočná hmotnosť: 650 kg

PLUSY, MÍNUSY:

+ Dizajn, technologická výbava, spracovanie, jazdné vlastnosti, elektrický dojazd
- Pomalá nabíjačka

  • Cena modelu od (s DPH): 78 000 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 114 533 EUR
Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať