S_022025_RING Advertisement S_022025_RING Advertisement S_022025_RING Advertisement

Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology / Výnimočnosť v každom smere

0

Keby ste chceli hľadať ikonu medzi terénnymi vozidlami, ak nie na vrchol, tak rozhodne do najužšieho výberu vám vždy vyjde legendárny Mercedes-Benz triedy G. Aby ste vedeli prečo, musíte si doň sadnúť a v tom teréne ho vyskúšať. Keď som mal túto možnosť pred niekoľkými rokmi na jednej z akcií Mercedesu pod vedením továrenských inštruktorov, bol to skutočne nezabudnuteľný zážitok. To však bolo dlho pred tým, ako výrobca uviedol jeho plne elektrickú verziu s tradične krkolomným názvom G 580 with EQ Technology. Novinka posúva tento model do úplne iných sfér a okrem extrémnych terénnych schopností ho stavia aj na vrchol technológií vo sfére elektromobilov. 

S_022025_RING Advertisement

História triedy G siaha až do roku 1979, keď model vznikol v spolupráci spoločnosti Mercedes-Benz s rakúskym Steyr-Daimler-Puch. Pôvodne bol navrhnutý ako robustné terénne vozidlo pre armádu a záchranné služby, no časom si našiel cestu aj k civilným zákazníkom. V 80. rokoch sme sa s ním mohli stretnúť aj v bývalom Československu hlavne v záchranárskej verzii pod značkou Puch G. Civilná verzia prišla na trh v 90. rokoch a Mercedes-Benz ju začal profilovať ako luxusné vozidlo, ktorým je vlastne dodnes. Vďaka tomu je medzi zákazníkmi množstvo vozidiel, ktoré počas svojej životnosti takmer nezídu z asfaltky, čo je možno trochu škoda.


Na displeji si môžete zobraziť všetky offroadové parametre

Rovnako ako všetky ostatné verzie v triede G aj tá elektrická si zachováva nezameniteľný dizajn triedy G s robustnými rovnými plochami, ostrými hranami a takmer kolmo postaveným čelným sklom. Samozrejme, pri elektrickej verzii mali konštruktéri neľahkú úlohu zlepšiť obtekanie „krabicoidnej“ karosérie a znížiť aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach. Zatiaľ čo v spaľovacích variantoch sa pridáva k hluku motora, elektrický pohon je tichý, a preto oveľa náročnejší na odhlučnenie. Optimalizáciou tvaru kapoty, pridaním prechodových výplní, zakrytovaním podvozka a mnohými ďalšími drobnými úpravami sa to výrobcovi až prekvapivo dobre podarilo, aj keď to neznamená, že by auto bolo tiché. Iba oproti spaľovacej verzii je to podstatne lepšie. Napriek tomu sa však fyzika oklamať nedá a s koeficientom odporu vzduchu na úrovni cx = 0,44 sa musíte pripraviť na vysoké hodnoty spotreby, ktoré sa ešte znásobujú pri vyšších rýchlostiach. Predná maska sa nesie v tradičnom štýle triedy G s okrúhlymi svetlometmi, v strede ktorých je teraz umiestnený modul Multibeam LED svetlometov. Mriežkovaná maska je takmer celá plná, prívod vzduchu k chladeniu je umiestnený v spodnej časti s elektricky ovládanými klapkami. Typické veľké smerovky navrchu v rohoch blatníkov dávajú vodičovi presnú predstavu o tom, kde sa roh vozidla nachádza. Súčasťou výbavy boli aj bočné nášľapné prahy, ktoré pomáhajú pri nastupovaní a vystupovaní z vozidla. Vzhľadom na jeho výšku je to užitočná pomôcka. Niekomu môžu chýbať držadlá pri zadných dverách, ktoré by pomohli pri nastupovaní, pokojne sa však môžete pridŕžať dverí, ktorých masívne pánty len tak niečo nerozhodí. Ich masívna konštrukcia je navyše vyladená na typický zvuk tresknutia pri ich zatváraní. A tresknúť s nimi musíte naozaj poriadne. To sa týka aj zadných dverí, ktoré majú pánty na ľavej strane a otvárajú sa nabok. Zvonka na nich môže byť zakrytovaný držiak rezervného kolesa, schránka na káble alebo aj nič.     

Novinka je vybavená štyrmi elektromotormi, ktoré samostatne poháňajú každé koleso. Spolu poskytujú kombinovaný výkon 432 kW a krútiaci moment 1164 Nm. Napriek pohotovostnej hmotnosti 3085 kg dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h, no toto auto exceluje najmä v teréne. Každý elektromotor je vybavený dvojstupňovou redukčnou prevodovkou, ktorá zaraďuje režim Long Range. V ňom pohonný systém pracuje s neuveriteľným krútiacim momentom až 18 000 Nm. Vďaka tomu a veľmi precíznemu dávkovaniu krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá prekonáva takmer akúkoľvek náročnú prekážku s ľahkosťou, akoby si ju ani nevšimol. Elektromotory nie sú umiestnené v nábojoch kolies, ako by si mohol niekto myslieť, ale v rámci integrovaných pohonných jednotiek, ktoré obsahujú dva motory, redukčné prevodovky, potrebnú elektroniku aj systém chladenia. Vďaka tejto koncepcii vozidlo umožňuje vykonanie manévrov G-Turn a G-Steering. Prvý menovaný umožňuje vozidlu koordinovaný obrat okolo zvislej osi pomocou protibežného otáčania kolies na ľavej a pravej strane. Vozidlo sa tak otáča na rovnakom princípe, ako to robia pásové vozidlá. Tento manéver je určený do terénu a slúži na otočenie vozidla v prípade, že nie je dosť miesta na bežné manévrovanie. Režim G-Steering je tiež určený do terénu. Spočíva v tom, že pokiaľ chcete prudko zabočiť, pri vyššej výchylke volantu vozidlo automaticky pribrzdí zadné vnútorné koleso, čím v podstate akoby podhodí zadnú časť auta a to prudko zabočí. Oba manévre sú určené iba do terénu a pre extrémne opotrebenie pneu­matík sa neodporúča zapínať ich na tvrdých povrchoch. Pri prejazdoch náročným terénom a zjazde z kopca sa využíva inteligentná funkcia plazivej jazdy v teréne. Pohonný systém pomocou presného vektorovania krútiaceho momentu vytvára virtuálne uzávierky diferenciálov, vďaka čomu umožňuje pohyb v náročnom teréne aj v prípade, že všetky kolesá nemajú trakciu. Je to obdoba klasického systému s uzávierkami diferen­ciálu, ibaže s omnoho precíznejším riadením.

Batéria s kapacitou 124 kWh (116 kWh vy­užiteľných) poskytne dojazd až 450 kilometrov podľa normy WLTP. Je umiestnená vo vodotesnej skrini naspodku vozidla a má vysokú torznú tuhosť. Nemožno sa preto čudovať, že výrobca umožňuje brodivosť vozidla až do hĺbky 850 mm. V reálnych podmienkach v zime sme počas testu dosiahli dojazd od 260 až 350 kilometrov, čo je pri takomto veľkom a výkonnom vozidle stále veľmi dobrý výsledok. Nabíjanie batérie z 10 % na 80 % trvá približne 32 minút pri použití DC nabíjačky s výkonom 200 kW, čo je vďaka službe Mercedes me Charge dostupné aj na ultrarýchlych nabíjacích staniciach Ionity zadarmo počas prvého roka. Vzhľadom na zimné obdobie sme dosiahli maximálny nabíjací výkon 185 kW, napriek tomu nabitie trvalo 33 minút.

Zatiaľ čo exteriér vozidla zostáva verný tradícii, interiér je pastvou pre oči. Pravda, výrazne sa na tom podpísala skutočnosť, že testované vozidlo bolo v exkluzívnej uvádzacej edícii EDITION ONE s rozšírenou výbavou a s individuálnym lakom a koženým interiérom z programu MANUFAKTUR @ Mercedes-Benz. V rámci programu MANUFAKTUR má práve trieda G najširšie možnosti individualizácie – od širokej ponuky exkluzívnych farieb karosérie vrátane viacerých matných cez kožené čalúnenie s možnosťou indivi­duálnych výšiviek, poťahu volantu až po množstvo ďalších detailov a doplnkov. Interiér G 580 with EQ Technology je tak skutočný luxusný zážitok. Kombinuje najmodernejšie technológie s tradičnými prvkami. Infotainment pracujúci s najnovšou verziou systému MBUX zobrazuje údaje na dvojici 12,3" displejov. Ovládať ho možno dotykovo alebo pomocou touchpadu na strednej konzole. Oba displeje možno prepnúť do offroadového režimu, pričom zobrazujú polohu, náklony vozidla, činnosť pohonnej sústavy, prípadne si môžete zapnúť kamerový systém, ktorý vám zobrazuje terén priamo pod vozidlom a kolesami alebo „spriehľadní“ kapotu. Výbornej orientácii v teréne pomáha vysoký posed s veľmi dobrým rozhľadom aj predné smerovky označujúce rohy vozidla. Pod centrálnym displejom je medzi dvojicou kruhových výduchov klimatizácie umiestnený malý panel s tlačidlami ovládania terénnych a špeciálnych režimov. Pod ním je starý dobrý panel ovládania klimatizácie s poctivými tlačidlami a prepínačmi. Predné sedadlá ponúkajú množstvo nastavení, vyhrievanie, odvetrávanie a masážne funkcie, zatiaľ čo zadné poskytujú dostatok miesta aj pre dospelých cestujúcich. Vcelku však kabína na proporcie vozidla pôsobí menším dojmom, aj keď miesta je tu dosť. Batožinový priestor s objemom 620 litrov je dostatočný, pričom po sklopení zadných sedadiel sa zväčší až na 1990 litrov.


 V strede palubnej dosky je nenápadný panel ovládania offroadových režimov 

Jazda na vozidle je snom každého chlapca aj chlapa a do bodky spĺňa predstavu o hračkách pre chlapov. Pri zošliapnutí plynu má vozidlo aj napriek vysokej hmotnosti a pohonu všetkých kolies tendenciu hrabať aj na suchej vozovke. V zákrutách sa kabína typicky nakláňa, aj keď vďaka nízko položenému ťažisku menej ako pri spaľovacích verziách. Vozidlo je schopné stabilnej jazdy až do náklonu 35°, na čo sa väčšina majiteľov nikdy neodváži. Na poľnej ceste je práca podvozka vynikajúca a auto si s ňou poradí, akoby si ju ani nevšímalo. No a na záver dňa si musíte vyskúšať otočku pomocou G-TURN, jednoducho preto, že to na žiadnom inom u nás dostupnom aute nezažijete. A ak ste zarytý „petrolhead“ a chýba vám rev motora, stačí si ho zapnúť funkciou G-ROAR, ktorá vaše zážitky ozvučí.   

O novom Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology by sa toho dalo písať ešte veľa. Rozhodne ide o výnimočný automobil, aj keď mnohých možno zaskočí cena. Treba však povedať, že v triede G rozhodne nepatrí k tým najvyšším. A veľkí chlapci predsa majú drahšie hračky, tak čo už. 

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km): 33,5-40,5-44,6
  • Dojazd v teste (km): 349-285-260
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 185
  • Čas nabíjania 10-80 % (min): 35

Technické údaje:

Výrobca: Mercedes-Benz, model: G 580 with EQ Technology, batéria – celková kapacita: 124 kWh, využiteľná kapacita: 116 kWh, poháňaná náprava: 4×4, výkon motorov: 432 kW, krútiaci moment: 1164 Nm, typ konektora na DC nabíjanie: CCS, max. výkon DC nabíjania 200 kW, výkon AC nabíjačky: 11/(22) kW, 3f, hmotnosť prázdna: 3085 kg, max. rýchlosť: 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,7 s, dojazd WLTP: 450 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Terénne schopnosti, technológia pohonu, technologická výbava, individualizácia MANUFAKTUR, spracovanie, výkon
- Až veľmi retro stierače

  • Cena modelu od (s DPH): 152 588 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 204 600 EUR

 

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať