BMW iX M60 / Najvýkonnejší elektromobil od BMW na prvý dotyk

0

Hoci BMW Group s nástupom novej generácie elektromobilov akoby spočiatku váhala, teraz nastupuje s plnou razanciou. Po modeloch iX3, i4 a iX je tu teraz aj BMW iX M60, prvý elektromobil od divízie BMW M.

 

My sme mali možnosť oboznámiť sa s ním pri prvých jazdách počas jedného dňa. Mali sme troška smolu v tom, že takmer počas celého dňa nás sprevádzal výdatný dážď, no ako sa hovorí, všetko zlé je aj na niečo dobré. O tom však ďalej.

Ako už z názvu vyplýva, je jasné, že novinka vychádza z modelu iX a je popri verziách iX 40 a iX 50 najvýkonnejšou v celom rade. My sme už mali možnosť otestovať v redakcii model iX xDrive50 a už jeho 385 kW s krútiacim momentom až 765 Nm je skutočne impozantných a na stovku vás dostane za 4,6 s. BMW iX M60 však ide ešte ďalej. Disponuje maximálnym výkonom až 455 kW a úctyhodným krútiacim momentom 1100 Nm. Tento „drobček“ tak dokáže doslova vystreliť na stovku už za 3,8 sekundy, pričom elektronika jeho rýchlosť obmedzí až na hranici 250 km/h. A to ide o veľké SUV s hmotnosťou viac ako 2600 kg.

Pri pohľade na testované vozidlo nezostanete na pochybách, že sa konštruktéri inšpirovali filmovou sériou Transformers. Svedčia o tom rôzne hranaté dizajnové prvky, obrovská predná maska s trojuholníkovým vzorom, ale aj nádherná a veľmi efektná trojfarebná kombinácia bordovej, zlatej a čiernej farby. Príslušnosť k špecializovanej, športovo ladenej verzii M poznáte iba podľa modrých strmeňov kotúčových bŕzd a malých označení logom M zo všetkých strán. Nezvyčajne úzke voliteľné svetlomety BMW Laserlight s adaptívnou matrixovou technológiou BMW Selective Beam iba utvrdzujú dojem. Rovnako ako pri ostatných verziách ani tu prednú kapotu bežne nemožno otvoriť, dá sa to iba v servise. Preto je pod predným znakom umiestnené plniace hrdlo na kvapalinu do stieračov. Zadné dvere sa otvárajú aj so zadnými skupinovými svetlami, preto je pod nimi umiestnená ďalšia dvojica svetiel, ktoré zabezpečia vašu viditeľnosť aj pri otvorených dverách. O pohon sa stará modulárny systém BMW eDrive piatej generácie, ktorý v každej pohonnej jednotke spája v jednom puzdre celú pohonnú jednotku s elektromotorom, výkonovou elektronikou a prevodovkou. Využívajú sa synchrónne elektromotory s externým budením, pričom každá z pohonných jednotiek má trocha odlišné naladenie, aby bol dosiahnutý optimálny výkon pri rozjazde, ale aj pri pružnom zrýchľovaní. Elektrický systém vrátane batérie vychádza z verzie iX50, takže využíva jeden z dosiaľ najväčších akumulátorov na trhu s kapacitou 111,5 kWh, z ktorej sa využíva 105,2 kWh. Nabíjať možno pomocou DC rýchleho nabíjania s výkonom až 200 kW alebo vstavanou trojfázovou AC nabíjačkou, ktorá má v základe výkon 11 kW alebo voliteľne až 22 kW.


Navigácia využíva rozšírenú realitu, ktorá premieta navigačné pokyny priamo do živého obrazu z kamery

Ako som uviedol, najvýkonnejšia verzia modelu iX (mimochodom, doteraz aj vôbec najvýkonnejší elektromobil značky BMW) vychádza konštrukčne z predchádzajúcich verzií iX, takže tu nájdete v podstate rovnaký exteriér aj interiér. Ten je však doplnený v exteriéri o špeciálnu titánovo-bronzovú líniu tiahnucu sa od A stĺpika až do zadnej časti popod okná, označenia M a už spomínané modré strmene bŕzd. Zaujmú neštandardné kľučky dverí s veľmi praktickou konštrukciou. Ruku zasúvate zospodu do otvoru vo dverách, kde sa nachádza mechanická kľučka, ktorá je tak chránená proti vode aj ľadu v zime. Zvnútra dvere otvárate tlačidlom, pre prípad núdze je tu aj mechanická kľučka. Interiér sa oproti bežnej verzii nijako nelíši. Aj tu môžete mať ovládacie prvky z kryštálov, rovnaký je stredový panel aj displeje. Zmeny nájdete v infotainmente. Ten má po prvýkrát konektivitu so sieťami 5. generácie a rozšírené funkcie na automatizovanú jazdu a parkovanie. Počas krátkeho testovania sme nemali možnosť podrobnejšie preskúmať jeho zákutia, napriek tomu je tu viacero pozorovateľných zmien a pribudli nové funkcie. Za všetky môžem spomenúť nový parkovací asistent s pamäťou, do ktorej si môžete uložiť celý parkovací manéver, vozidlo ho potom na prianie zopakuje. Asistentom a novinkám v infotainmente sa však budeme venovať v redakčnom teste. Aj verzia M60 využíva nový typ head-up displeja, ktorý má bezrámové osadenie a veľkoplošné zobrazenie. Umožňuje okrem iného aj zobrazenie grafického ukazovateľa výkonu v zornom poli vodiča. Často diskutovaný atypický tvar volantu je v skutočnosti veľmi ergonomický a dobre sa drží, treba si to iba vyskúšať.


Nový parkovací asistent umožňuje záznam kompletného parkovacieho manévru, ktorý potom vykonáva samostatne

Ako uvádzam v úvode, počas testu nám počasie neprialo, pomohlo nám však otestovať správanie vozidla v zlých poveternostných podmienkach. Príjemne prekvapil prenos výkonu na vozovku, ktorý je aj na mokrej vozovke veľmi dobrý. Pochopiteľne, netreba nič preháňať a fyzika platí aj tu. Asistenčné systémy udržiavajú vozidlo bezpečne pod kontrolou aj v sťažených podmienkach. V prípade potreby ich možno vypnúť, na to sme však vozidlo mali príliš krátko a v príliš zlých podmienkach. Napriek tomu, že sme sa pohybovali po diaľnici v prudkom daždi s obmedzenou dohľadnosťou, adaptívny tempomat aj udržiavanie v jazdných pruhoch fungovali bez akýchkoľvek problémov. To nebýva pravidlom a u mnohých konkurentov sa práve tieto systémy často vypnú a nechajú vás napospas. Tu ste od celého diania vonku izolovaní a idete v pohode, akoby sa nič nedialo. Prispieva k tomu aj výborné odhlučnenie kabíny a vynikajúca práca podvozka, ktorý vyžehlí každú nerovnosť, ale v zákrutách vám dáva pocit istoty. Záťah dvojice elektromotorov, ktorý vás dostane z 0 na 100 km/h za 3,9 s, je skutočne impozantný, hlavne vzhľadom na veľkosť a hmotnosť vozidla. Auto sa vzoprie a zatlačí vás do sedadiel a v tých vás drží až do uvoľnenia pedála. Vozidlo však nemá tendenciu nikam uhýbať ani prekĺzavať, na čom má zásluhu veľmi precízne riadenie výkonu. Jazdné vlastnosti sú vynikajúce a autom sa veľmi dobre jazdí. Pocit z jazdy umocňuje vypínateľný súbor zvukov BMW IconicSounds Electric, špeciálne vytvorený pre verziu M známym skladateľom Hansom Zimmerom. Zvuky sú rozdielne pre režimy Personal a Sport.

Parametre spotreby a dojazdu sme, samozrejme, netestovali, na to pri prvých jazdách nie je priestor. Celkový dojem z vozidla je však vynikajúci a svojim majiteľom bude určite robiť veľkú radosť.

Technické údaje:

Kapacita batérie 111,5 kWh, využiteľná 105,2 kWh, pohon xDrive, systémový výkon 397 kW (s launch control 455 kW), 1015 Nm (s launch control 1100 Nm), nabíjanie DC max. 200 kW (podpora 500 V), AC 11 kW 3f (voliteľne 22 kW), zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 3,8 s, max. rýchlosť 250 km/h, dojazd WLTP 566 km

Cena modelu (s DPH) od: 127 500 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať