Peugeot e-Rifter GT Electric / Priestranný rodinný pomocník

0

Peugeot, ako jeden z mála automobilových výrobcov v Európe, má v ponuke okrem klasických osobných elektromobilov aj kompletné portfólio úžitkových elektrických modelov a od nich často odvodených veľkopriestorových osobných áut.

Tak je to aj so sesterskými modelmi e-Partner, ktorého osobná verzia je označená ako e-Rifter. Rovnako ako Partner je aj Rifter dostupný okrem elektrickej aj v spaľovacích verziách s benzínovým alebo naftovým pohonom a môžete ho mať v štandardnej alebo o 350 mm predĺženej verzii Long. Nám sa dostal na test e-Rifter v najvyššej výbave GT so štandardnou dĺžkou 4403 mm v päťmiestnom usporiadaní. Zaujímavé je, že aj v tejto kratšej verzii môže mať 7 miest, ale potom vám z batožinového priestoru zostane na­ozaj málo, a preto je v prípade sedemmiestneho usporiadania lepšie voliť verziu Long.

Peugeot e-Rifter je v prvom rade veľmi priestorné vozidlo, určené pre rodinu, ale aj na podnikanie. V zadnom rade sú k dispozícii tri plnohodnotné sedadlá, na ktorých sa vďaka nadštandardne širokej kabíne vozí veľmi pohodlne. Vpredu by to mohlo byť rovnaké, ale, žiaľ, konštrukcia stredovej konzoly je z nepochopiteľných príčin v oblasti kolien taká široká, že tu sedíte stiesnenejšie ako v modeli 208 (samozrejme, mám na mysli väčšie postavy). Je to veľká škoda, ale pravdepodobne ide o dôsledok unifikácie so spaľovacími verziami. Toto je však asi jediný nedostatok, ktorý stojí za reč. Nadštandardnú výšku kabíny s panoramatickou strechou, ktorá siaha až za zadných cestujúcich, využil výrobca na ďalšie odkladacie priestory – vpredu nad slnečnými clonami, podobne ako vídame v dodávkach, a vzadu, kde je nad batožinovým priestorom veľká schránka s dvojicou dvierok prístupných nad zadnými sedadlami aj zozadu z batožinového priestoru. Panoramatické sklo možno zatemniť elektrickou roletou. V strede sa potom na celú dĺžku tiahne svietidlo z mliečneho plexiskla, cez ktoré vo dne presvitá denné svetlo a v noci si tu môžete zapnúť rozptýlené osvetlenie kabíny. Ako nápad je to výborné, horšia je však implementácia. Svetlo možno ovládať iba nešikovne cez menu, pričom sa dá meniť aj jeho jas. Žiaľ, sú použité studené biele LED, ktoré ostro kontrastujú so všetkým ostatným osvetlením vrátane vonkajšieho, ktoré je celé postavené na klasických žiarovkách. Navyše svetlo sa tiahne až dopredu, takže v noci aj pri najnižšom jase pôsobí na vodiča rušivo, hlavne keď odbočujete alebo monitorujete pravú stranu auta. Keď už nič iné, stačilo by, aby svetlo malo aspoň vlastný vypínač. Ináč však kabínu aj výbavu hodnotím pozitívne. Veľmi sa mi páči aj dvojica posuvných dverí pre cestujúcich vzadu. Je to oveľa praktickejšie riešenie ako klasické dvere. Koncept palubnej dosky je prevzatý z osobných modelov Peugeot, takže tu nájdete i-Cockpit – digitálny prístrojový panel s prispôsobiteľnou grafikou aj veľký displej multimediálneho systému. Ten pracuje s novou generáciou infotainmentu, takže tu už nenájdete mŕtve zóny po krajoch displeja, ktoré zobrazovali iba nastavenú teplotu klimatizácie. Multimediálny systém podporuje pripojenie smartfónu prostredníctvom technológií ­MirrorScreen, Apple CarPlay aj Android Auto. Výrobca k vozidlu dodáva aj mobilnú aplikáciu Free2move, ktorá umožňuje okrem iného prístup k viac ako 220 000 nabíjacím staniciam v celej Európe, ale aj nástroj na plánovanie dlhších ciest so zohľadnením aktuálneho dojazdu aj možnosti nabíjania po trase. Z asistentov poteší automatické priečne aj pozdĺžne parkovanie, hodil by sa adaptívny tempomat, ten je však iba obyčajný, sledovanie pruhov je iba pasívne. Je tu pokročilé rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie pozornosti vodiča aj automatika diaľkových svetiel. Na pomery elektromobilov tu však okrem denného svietenia iné LED nenájdete, je tu iba halogénová klasika. No svetlá svietia celkom dobre.        

Peugeot e-Rifter je postavený na modulárnej platforme EMP2 (Efficient Modular Platform), umožňujúcej využitie rôznych typov pohonu. Pohonný systém je rovnaký ako pri dodávkových modeloch e-Expert alebo e-Traveler, na rozdiel od nich je však vždy vybavený iba 50 kWh batériou, z ktorej sa využíva 45 kWh. Elektromotor má maximálny výkon 100 kW a maximálny krútiaci moment 260 Nm. Oproti osobným modelom e-208 a e-2008 je reduktor prevodovky upravený tak, aby viac zohľadňoval spôsob, ako sú zaťažované úžitkové vozidlá. Vozidlo dosahuje maximálnu rýchlosť 130 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchli za 11,7 s. Tepelná regulácia batérie je napojená na chladiaci a vyhrievací okruh v kabíne a umožňuje rýchle nabíjanie, optimalizovaný dojazd a predlžuje životnosť batérie. V štandardnej výbave je trojfázová AC nabíjačka s výkonom 11 kW, ktorou batériu nabijete asi za 5 hodín, pričom vám bude stačiť 16 A trojfázový prívod. Vo výbave je aj DC nabíjanie s výkonom až 100 kW, ktorým batériu dokážete nabiť na nabíjačke s takýmto výkonom už za 30 minút do 80 % kapacity. Záruka na batériu je 8 rokov alebo 160 000 kilometrov na zostatkovú kapacitu na úrovni 70 % pôvodnej kapacity. Vozidlo ponúka dojazd 275 – 279 km podľa cyklu WLTP v kombinovanej a až 416 km v mestskej premávke. Počas testu sme dosiahli dojazd 285 km v kombinovanom cykle. Spotreba sa pohybovala od 15,9 kWh na okreskách do 23 kWh na diaľnici, čo nie sú zlé hodnoty.

Peugeot e-Rifter nie je auto určené na časté dlhé trasy, jeho cieľovou skupinou je pravidelné rodinné jazdenie do zamestnania, školy aj na výlety. Samozrejme, to neznamená, že by ste si ním nemohli zájsť raz za rok k moru, no vzhľadom na chýbajúci adaptívny tempomat a nižší dojazd to nebude také komfortné. Auto je však na každodenné rodinné jazdenie veľmi príjemné, priestranné a praktické. Veľmi dobre poslúži aj pri podnikaní, je to taký poctivý pracant. Výbava je na túto kategóriu prekvapivo bohatá, aj keď nejaké drobnosti by sa zlepšiť dali. Vzhľadom na priaznivú cenu sa mu to však dá odpustiť.  

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 15,9 - 23
• Dojazd v teste (km): 285
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 48
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 96
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 29

Technické údaje:

• Kapacita batérie 50 kWh, využiteľná 45 kWh, pohon predný, výkon motora 100 kW, 260 Nm, nabíjanie DC max. 100 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,7 s, max. rýchlosť 130 km/h, dojazd WLTP 275 – 279 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Rýchle nabíjanie, kvalitný podvozok, technologická výbava, ekonomika prevádzky
- Nemá adaptívny tempomat

•  Cena modelu od (s DPH):  32 290 EUR
•  Testované vozidlo (s DPH): 38 590 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať