SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

BMW iX1 na prvý dotyk

2

BMW rozširuje svoj rad BMW X1 o novú generáciu tohto modelu a my sme mali možnosť vyskúšať si jeho elektrickú verziu pri prvých jazdách.  

Plne elektrický BMW iX1 je rovnako ako model iX3 postavený na univerzálnej modulárnej platforme, vďaka ktorej je nový X1 dostupný aj v dvoch plug-in hybridných a dvoch mild hybridných verziách. Elektrický BMW iX1 xDrive30 je vstupný model do radu X a v segmente prémiových kompaktných vozidiel je to prvý elektromobil s pohonom všetkých kolies, ktorý značka predstavila. Dvojica integrovaných pohonných jednotiek BMW eDrive piatej generácie na prednej a zadnej náprave má kombinovaný výkon 230 kW/313 k (vrátane dočasného zvýšenia výkonu) a celkový krútiaci moment 494 Nm. Vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h už za 5,7 sekundy.

Nová generácia elektrického pohonu teraz využíva aj novú technológiu nabíjania vrátane zlepšeného softvéru nabíjania, ktorý poznáme aj z nového vrcholového modelu BMW i7, a batériu umiestnenú naplocho v spodnej časti vozidla. Jej vysoká energetická hustota umožňuje vozidlu dojazd do vzdialenosti 413 – 438 kilometrov. Batéria má kapacitu 68 kWh, z ktorej sa využíva 64,7 kWh. Možno ju nabíjať rýchlou DC nabíjačkou s výkonom 130 kW alebo vstavanou 11 kW trojfázovou nabíjačkou. V ponuke bude aj voliteľná 22 kW nabíjačka.

Dizajnovo novinka zapadá do novej generácie vozidiel BMW. Neprehliadnuteľné obličky mriežky chladiča vynikajú v mohutných proporciách karosérie s takmer štvorcovými kontúrami blatníkov v štýle typickom pre modely BMW X. Kolmejšia predná časť dodáva novému iX1 výraznejší vizuálny dojem so štíhlymi LED svetlometmi a modrými akcentmi elektrickej verzie, ktoré ho ako jediné odlišujú od iných verzií pohonu. Voliteľne sú k dispozícii adaptívne LED svetlomety s matrixovými diaľkovými svetlami, animované ukazovatele smeru a variabilné rozloženie svetla.

V štýle nových modelov BMW sa nesie aj prepracovaná kabína, ktorej dominuje zakrivený displej BMW Curved Display, združujúci pod jedným sklom displej prístrojového panela a infotainmentu. Ten je tu v najnovšej verzii so systémom BMW Operating System 8. V štandardnej výbave je parkovací asistent vrátane spätnej kamery a asistenta cúvania.

 Vznášajúca sa lakťová opierka s priehradkou na mobilný telefón nesie všetky ovládacie prvku pohonu s ovládaním hlasitosti a posunu skladieb. Obľúbený multimódový ovládač výrobcu, známy z vyšších modelov, tu však nenájdete, infotainment sa spolieha na dotykové ovládanie. V ponuke nových asistenčných systémov je aj systém udržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia a predkolízna výstraha s automatickým brzdením, ktorá je teraz schopná rozpoznať aj protiidúcu premávku pri odbočovaní vľavo, chodcov a cyklistov pri odbočovaní vpravo. Medzi voliteľnou výbavou sa nachádza asistent riadenia a jazdného pruhu či aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop & Go. Tieto systémy sme si však pri prvých jazdách nevyskúšali, pretože trochu nelogicky nimi nebolo vozidlo vybavené. Paradoxom v tomto prípade nie je to, že v danej konfigurácii táto výbava nebola, ale skôr to, že pri prémiovej značke, ako je BMW, si za tieto systémy musíte priplácať v čase, keď pri tých neprémiových ich dostanete v štandardnej výbave. Medzi voliteľné prvky, ktoré boli obsiahnuté, patrí aj aktívna navigácia, funkcia varovania pred zmenou jazdného pruhu a BMW head-up displej, ako aj Surround View. Výbavu možno zlepšovať aj diaľkovým upgradom firmvéru. Vo vozidle je k dispozícii aj osobná eSIM karta s podporou pripojenia 5G, digitálny kľúč BMW Digital Key Plus, funkcia BMW ID a integrácia mobilných telefónov podporujúca rozhrania Apple CarPlay aj Android Auto.

Z pohľadu elektromobilu je nové BMW iX1 zaujímavý model. Pre tých, ktorí pri väčšom modeli iX3 kritizovali možnosť iba zadného náhonu, ponúka iX1 alternatívu s pohonom všetkých kolies. Výrobca udáva dojazd v rozsahu 413 – 438 km, čo by za priaznivých podmienok mohlo byť reálne, skutočný dojazd však zmeriame až v redakčnom teste. Poteší 130 kW DC nabíjanie, ktorým nabijete batériu asi za 30 minút, ale aj AC nabíjanie s výkonom 11 kW, pričom voliteľne môžete mať až 22 kW. To môže byť zaujímavá voľba napríklad pri prevádzke vo firemnej flotile, keď nemusíte riešiť DC nabíjačku a vozidlo sa dokáže aj na AC nabíjačke nabiť asi za 3 hodiny.

Jazdné vlastnosti sú veľmi dobré a vďaka pohonu všetkých kolies vás nezaskočia ani klzké cesty či výjazd do ľahšieho terénu. Vozidlo sa príjemne riadi a má viac ako dostatok výkonu na všetky jazdné situácie. Podvozok je tradične veľmi dobrý a je naladený dostatočne komfortne aj na rozbité okresky. Škoda len, že sme nemohli otestovať systémy adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom pruhu, ktoré zvláda BMW veľmi dobre. Ináč je však nové BMW iX1 zaujímavý elektromobil, ktorý ponúka výborný výkon, vysoký komfort jazdy a aj bohatú výbavu – ak si ju nakonfigurujete. Páčil sa mi príjemný pocit z jazdy aj prémiový interiér auta s dostatkom priestoru. Dobré je aj odhlučnenie kabíny.  Viac informácií prinesieme po redakčnom teste.

Cena modelu: od 54 150 EUR, testované vozidlo: 62 277 EUR

Výrobca

BMW

Model

iX1 xDrive30

Akumulátor, celková kapacita (kWh)

68

Akumulátor, využiteľná kapacita (kWh)

64,7

Napätie akumulátora (V)

400

Poháňaná náprava

xDrive

Výkon motora (kW)

230

Krútiaci moment (Nm)

494

Typ konektora na DC nabíjanie

CCS2

Max. výkon DC nabíjania

130

Konektor na AC nabíjanie

Typ 2

Výkon AC nabíjačky

11/22

Typ AC nabíjania (počet fáz)

3f

Hmotnosť prázdna (kg)

2085

Max. rýchlosť (km/h)

180

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

5,7

Dojazd WLTP (km)

413-438

Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km)

17,3-18,4

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

2 komentáre

spotreba reakcia na: BMW iX1 na prvý dotyk

7.5.2023 20:05
Akumulátor, využiteľná kapacita (kWh) 64,7
Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km) 17,3-18,4
Dojazd WLTP (km) 413-438

Ak ale pouzijem 64,7/17,3=373,9km a to je optimisticky scenar..
Reagovať

RE: spotreba reakcia na: spotreba

8.5.2023 16:05
WLTP pravedpodobne zahrna aj urcitu mieru rekuperacie.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať