
Bude tento rok Black Friday lámať rekordy aj na Slovensku?
V roku 2018 vychádza tzv. Black Friday, teda čierny piatok na 23. november 2018. Od svojej pôvodnej tradície, ktorá vznikla v USA a Kanade, sa však postupne odchýlil. Už netrvá len deň, ale často aj celý týždeň, počas ktorého spoločnosti ponúkajú výrazné zľavy. V zahraničí to sú týždne alebo dokonca celý mesiac ako minulý rok predviedol globálny gigant Amazon.
Čierny piatok vznikol ako aktivita obchodníkov ešte v šesťdesiatych rokoch a kľúčovým sa stal deň po sviatku Vďakyvzdania (Thanksgiving). Hlavným zámerom Black Friday je naštartovať vianočné nakupovanie a presmerovať zákazníkov do obdobia dostatočne vzdialeného od predvianočného náporu. Nejde tak o bežný výpredaj, kedy si obchodník uvoľňuje sklady pred Vianocami.
Aj ceny počas Black Friday môžu byť u jedného obchodníka vyššie ako u konkurencie a je na zákazníkoch, aby si výhodnosť svojho nákupu zvážili. Bežne sú ako zľavnené ponúkané nižšie rady alebo výbehové modely elektroniky. Podobný účel – presmerovať nákupy mimo predvianočnú špičku – majú aj rôzne dni dopravy zdarma.
„Zákazníci na Slovensku citlivo reagujú na zľavy, akcie a výhodné nákupy. Stabilne medzi takéto aktivity patrí aj doprava zdarma, ktorá má vždy úspech,“ hovorí Alexander Jančo, CEO Zásielkovňa.sk a dodáva: „Reakciou e-commerce na Black Friday, ktorý vymysleli kamenné predajne, je Cyber Monday, ktorý nasleduje hneď v pondelok po Čiernom piatku. V súčasnosti sa obe tieto aktivity viac či menej prelínajú.“
Významný e-commerce hráč Alza.sk bude mať Black Friday počnúc 12.11. až do 25.11. Mall.sk tento rok vsadil „Najväčší Black Friday“ a na vlny zliav. Každých šesť hodín pridáva nové. Datart avizoval zľavy až 80 % a Black Friday bude trvať od piatku 16. 11. do pondelka 26. 11.
Dnes platí, že obchodníci, ktorí Black Friday a vianočnú sezónu podcenia, sa môžu dostať až do existenčných problémov. „E-shopy si vytvárajú skladové a personálne rezervy a zásoby sú vlastne viazané finančné prostriedky, teda náklady. Dôležitým aspektom je kvalitne zvládnutá logistika. Pre zákazníkov, ktorí sa v krátkom období a často spontánne rozhodujú o kúpe je dôležité aj rýchle dodanie tovaru. To býva v sezóne veľmi náročné pre logistické firmy. Zároveň ale čo je pre ne jednoduchšie je doručiť zásielky do siete výfdajných miest alebo iných foriem osobného odberu."
Zobrazit Galériu