Samsung FOLD_07 Advertisement Samsung FOLD_07 Advertisement Samsung FOLD_07 Advertisement

Budúcnosť robotických taxíkov: Zoox vs. Waymo a Tesla

Technológie
0

V dynamickom svete autonómnej dopravy sa koncept robotických taxíkov stáva kľúčovou súčasťou vízie budúcnosti mobility. Na čele tohto preteku stoja giganti ako Waymo, dcérska spoločnosť Alphabetu, a Tesla Elona Muska, no na scénu vstupuje aj ambiciózny nováčik Zoox, podporovaný Amazonom. Každý z týchto hráčov prináša vlastnú stratégiu a technologické inovácie, ktoré formujú, ako sa budeme v budúcnosti pohybovať. Zoox nedávno otvoril svoje prvé sériové výrobné zariadenie pre robotické taxíky v Spojených štátoch.

Tento krok predstavuje dôležitý míľnik na ceste k spusteniu komerčnej služby robotických taxíkov. To, čo Zoox odlišuje od konkurencie, je jeho prístup k dizajnu vozidla. Namiesto úpravy existujúcich automobilov, ako to robia mnohí iní, Zoox navrhol svoje vozidlá od základov. Tieto robotické taxíky skôr pripomínajú "gondoly na kolesách" a úplne postrádajú tradičné volanty a pedále. Táto radikálna odchýlka od konvenčného automobilového dizajnu má hlboký význam.

Tradičné vozidlá sú primárne navrhnuté pre ľudských vodičov, s usporiadaním interiéru optimalizovaným pre ich ovládanie. Odstránením volantu a pedálov sa Zoox oslobodzuje od týchto obmedzení, čo umožňuje úplne prehodnotiť interiér a funkčnosť pre plne autonómnu prevádzku. To naznačuje, že Zoox sa zameriava na vytvorenie úplne nového typu prepravnej služby, ktorá nie je len automatizáciou existujúcich áut, ale skôr novým zážitkom z jazdy.

Hoci takýto prístup môže znamenať dlhší vývojový cyklus, výsledkom by mohol byť systém, ktorý je bezpečnejší a efektívnejší pre robotickú prevádzku, optimalizovaný pre pohodlie a bezpečnosť pasažierov. Nové výrobné zariadenie bude schopné ročne montovať tisíce týchto unikátnych autonómnych vozidiel.  

Konkurencia: Waymo a Tesla

Na druhej strane spektra sú etablovaní hráči, ktorí si už vybudovali silnú pozíciu v oblasti autonómnej dopravy. Waymo bola priekopníkom v uvedení plne autonómnych taxíkov do prevádzky. V polovici roka 2025 už Waymo poskytuje milióny jázd bez vodiča za štvrťrok, pričom má konzistentné bezpečnostné záznamy a verejne dostupné údaje. Ich flotila operuje vo viacerých mestách USA, vrátane Phoenixu, San Francisca, častí Los Angeles a Austinu, a plánuje expanziu do Atlanty, Miami, Washingtonu D.C. a dokonca aj do Tokia.  

K PREDPLATNÉMU DOSTANEŠ DARČEKY!

Tesla má spustiť svoju službu robotických taxíkov 22. júna. Spočiatku bude využívať upravené vozidlá Model Y vybavené softvérom Full Self-Driving (FSD) spoločnosti Tesla. Dôležitým detailom je, že každé z týchto vozidiel bude monitorované ľudskými operátormi pripravenými diaľkovo zasiahnuť, ak by sa situácia vymkla kontrole. Táto počiatočná fáza sa líši od Muskovho konečného cieľa plne autonómnych Tesiel riadených výlučne umelou inteligenciou.

Musk sám zdôraznil, že "prevažná väčšina sa zameriava na vyriešenie úplného autonómneho riadenia."  Rozdiel v stratégiách medzi Zooxom a Waymom na jednej strane a Teslou na strane druhej je evidentný. Waymo a Zoox sa sústreďujú na špecializované robotické taxíky, navrhnuté pre túto službu od základu. To umožňuje integrovaný dizajn a optimalizáciu pre autonómnu prevádzku.

Tesla naopak adaptuje existujúce vozidlá softvérom FSD, čo so sebou prináša výzvu, pretože pôvodný dizajn vozidla nebol optimalizovaný pre plnú autonómiu bez ľudského zásahu. Prítomnosť ľudských operátorov v Tesle naznačuje, že ich "plne autonómny debut" nie je skutočne plne autonómny, čo môže ovplyvniť dôveru spotrebiteľov a regulačné schválenia v porovnaní s plne bezobslužnými službami Waymo.

Výzvy a budúcnosť

Napriek pokroku, všetky tri spoločnosti čelia značným prekážkam na ceste k budúcnosti bez vodiča. Bez ohľadu na zvolený prístup – či už špecializovaný hardvér alebo softvér – je spoločným menovateľom výzva v podobe regulačných rámcov, verejnej akceptácie a schopnosti riešiť všetky nepredvídané scenáre na cestách.

Aj keď Waymo má za sebou milióny jázd bez vodiča, stále ide o kontrolované prostredia alebo obmedzené oblasti. Skutočná výzva spočíva v škálovaní týchto služieb do rôznorodejších a komplexnejších mestských prostredí, kde sa stretávajú s nepredvídateľnými ľudskými faktormi a rôznymi poveternostnými podmienkami.  

Zdroj: forbes.com.

Zdroj Foto: ZOOX

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať