
Čo robiť, ak počas snehovej búrky uviaznete v elektromobile?
Nedávne extrémne zimné počasie vyvolalo nové obavy z toho, čo sa stane s vodičmi elektrických vozidiel, ktorí uviaznu v snehových búrkach. Budú schopní zostať v teple a bezpečí vo svojich vozidlách po dlhší čas? Alebo ich budú musieť nechať na okraji cesty a pokúsiť sa hľadať bezpečnosť inde? Fakty sú takéto: S primeranou úrovňou nabitia batérie zostanete vo svojom elektrickom vozidle (EV) v teple mnoho hodín, dokonca aj dní. Ak je stav vašej batérie v čase, keď uviaznete, takmer na nule, možno vám zostáva len niekoľko hodín tepla. No rovnako je na tom aj vodič benzínového vozidla, ktorému v nádrži nezostalo veľa paliva.
Redaktori webu Car and Driver otestovali, ako dlho môžete zostať v teple v EV, ak uviaznete na diaľnici v snehovej búrke, keď sa premávka úplne zastaví. Testovali populárny elektrický sedan a jeho benzínový ekvivalent, aby zistili, ako dlho vás každý typ vozidla dokáže udržať v teple. Autá nechali vonku pri teplote -9 °C a teplotu v kabíne nastavili na 18 °C. Testeri zistili, že plne nabitý elektromobil udrží cestujúcich pri tejto teplote takmer dva dni – 45 hodín. Auto s benzínovým motorom, ktoré štartovalo s plnou nádržou, bežalo na voľnobeh 52 hodín.
Stojí za zmienku, že EV nemal vykurovací systém s tepelným čerpadlom; keby mal, vydržal by oveľa dlhšie vďaka svojej vyššej účinnosti v porovnaní s odporovým vykurovacím systémom, ktorým bol vybavený. Obe autá by takisto pravdepodobne vydržali dlhšie, keby v nich bola počas trvania testu jedna alebo viac osôb, keďže aj ľudia vyžarujú teplo. Samozrejme, dĺžka času, počas ktorého auto udržiava teplo, je priamoúmerná kapacite batérie príslušného EV (v tomto prípade to bolo 80,5 kWh). Testované auto spotrebovalo každú hodinu 1,6 kWh na výrobu tepla.
Tento údaj o spotrebe energie sa dá použiť na výpočet, aby ste zistili, ako dlho vás ktorékoľvek EV dokáže udržať v teple v snehovej búrke. Na lepšiu predstavu, každé moderné EV s dojazdom 320 km alebo viac má aspoň 60,0 kWh batériu, čo je dosť na to, aby sa zabezpečilo teplo asi na jeden a pol dňa. A ešte dve rady týkajúce sa zimného vykurovania elektromobilov. Ak kupujete EV a existuje možnosť pridať tepelné čerpadlo do vykurovacieho systému, zvážte to.
Tepelné čerpadlo je ako klimatizácia, ktorá môže bežať reverzne, aby poskytovala horúci vzduch, pričom využíva expanziu aj kontrakciu chladiacej kvapaliny na extrakciu tepla z vonkajšieho vzduchu a ohrievanie kabíny vášho auta. Tepelné čerpadlá sú podstatne efektívnejšie ako odporové vykurovanie, ktoré je štandardom v niektorých elektromobiloch. Odporové systémy zahrievajú drôty (podobne ako niektoré elektrické ohrievače), aby vyžarovali teplo.
Zisky, ktoré prináša účinnosť tepelného čerpadla, si môžete pozrieť v štúdii spoločnosti Recurrent zameranej na zníženie dojazdu v chladnom počasí pre približne 7000 elektrických vozidiel. Druhý tip, ako prežiť uviaznutie v snehu, je uistiť sa, že batéria vášho elektromobilu je pri odchode z domu čo najbližšie k úplnému nabitiu. Rovnaká rada platí aj pre vodičov áut so spaľovacími motormi – mali by mať v nádrži čo najviac benzínu, ak sa blíži snehová búrka. Či už šoférujete benzínové auto, alebo EV, mali by ste mať v ňom čo najviac energie, či už sa použije na presun vozidla, alebo na vykurovanie kabíny cez noc.
Čo teda robiť, ak v zime uviaznete v elektromobile? To isté, ako keby ste uviazli vo vozidle s benzínovým pohonom: vydržte, udržujte teplo na primeranej úrovni a počkajte na pomoc. Elektromobily môžu v prípade uviaznutia v zime poskytnúť potenciálne niekoľko dní tepla a pohodlia, teda rovnakú mieru bezpečnosti, akú by ste mali vo vozidle s benzínovým pohonom.
Zdroj: caranddriver.com.
Zobrazit Galériu