Dynamický rozvoj kompetencií: Výskum a vývoj elektromobility v spoločnosti Schaeffler Kysuce
V posledných rokoch sa Slovensko stáva významným centrom v oblasti vývoja v odvetví elektromobility. V centre tejto transformácie stojí spoločnosť Schaeffler Kysuce, ktorá okrem výroby vyvíja produkty a systémové riešenia pre elektromobilitu, ako aj podvozkové systémy pre aplikácie automatizovaného riadenia. Spojením výskumno-vývojových kapacít priamo s výrobným závodom sa spoločnosti darí posilňovať svoju konkurenčnú výhodu v dynamickom automobilovom priemysle – na regionálnej aj globálnej úrovni.
Svetové projekty na Kysuciach
Na Kysuciach sa nachádza jedno z najväčších výskumno-vývojových centier mechatronických systémov v rámci Schaeffler koncernu, ktoré zamestnáva viac ako 450 odborníkov. Ich práca pokrýva rôzne oblasti – od projektového manažmentu cez softvérové inžinierstvo, systémových architektov, technické výpočty, simulácie až po testovanie. Na tomto mieste prebiehajú projekty globálneho významu, ktoré posúvajú možnosti elektromobility do nových dimenzií.
Centrum spolu s testovacími kapacitami má 12 500 metrov štvorcových, čo predstavuje rozlohu ekvivalentnú jednému štandardnému a jednému tréningovému futbalovému ihrisku. „Naše výskumno-vývojové centrum expanduje nielen z pohľadu priestoru, ale hlavne z hľadiska ďalších kompetencií,“ vysvetľuje Ján Klimko, vedúci výskumno-vývojového centra. „Vďaka úzkym vzťahom s poprednými slovenskými technickými univerzitami kontinuálne rozširujeme svoje pôsobenie a dnes patríme medzi kľúčové inovačné centrá v oblasti mechatronických systémov v rámci celej skupiny Schaeffler.“

Ján Klimko, vedúci výskumu a vývoja v Schaeffler Kysuce
Od jednoduchého ložiska k pohonu budúcnosti
Vývoj a výroba prototypov v Schaeffler Kysuce má svoju históriu. Všetko sa začalo v roku 2012, kedy sa spustila prototypová výroba ako súčasť segmentu priemyselných ložísk. Na začiatku išlo o takzvané „C“ vzorky – ložiská príbuzné dizajnom a vyrobené v sériovej výrobe. Postupne sa kompetencie rozširovali a pribudla výroba „B“ vzoriek – plne funkčných ložísk s novým dizajnom, vyrábaných v nesériových podmienkach.
Významným míľnikom bol rok 2016, kedy vznikol samostatný Protoshop pod divíziou podvozkových systémov a začali sa vyrábať závitové lineárne vedenia dodávané do všetkých regiónov koncernu. Portfólio sa postupne rozširovalo o ložiská pružiacej vzpery, komponenty pre elektronickú parkovaciu brzdu a postupne sa výroba posunula aj k sofistikovanejším mechatronickým systémom ako stabilizátor náklonu vozidla či riadenie zadnej nápravy.
Vďaka kvalite a úzkej spolupráci s vývojovými inžiniermi sa otvorili dvere aj produktom elektromobility. Dnes sa tu montujú kompletné elektrické osi 3v1 s viac ako 800 komponentmi a výkonom až 290 kW.
Od minulého roka je Protoshop nielen funkčne, ale aj organizačne súčasťou vývojového centra, čo umožňuje, aby celý proces vývoja produktu – od tvorby dizajnu cez projektový manažment a výrobu prototypu až po jeho otestovanie – prebiehal pod jednou strechou.

Vladimír Bronček, vedúci skúšobne e-Mobility
Nové kompetencie pre elektromobilitu
Jednou z kľúčových kompetencií, ktorú v rámci R&D na Kysuciach rozvíjajú, je spätná analýza. Ide o komplexný proces analýzy vzoriek po absolvovaní vývojových testov alebo testov u zákazníka. Proces začína funkčným testom – kontrolou softvérovej komunikácie a overením parametrov na dynamometri. Následne prebieha detailná analýza komponentov zahŕňajúca vizuálnu kontrolu, funkčnú a rozmerovú analýzu a ďalšie špecializované postupy. Výsledkom je podrobný report slúžiaci na optimalizáciu parametrov.
Rozšírenie kompetencií v oblasti elektromobility si vyžaduje aj nové špecializované pozície. V kysuckom centre pribudla pozícia commissioning inžiniera, ktorý zodpovedá za uvedenie vzorky do prevádzky po softvérovej stránke. Jeho úlohou je spárovanie všetkých periférií simulujúcich reálne prostredie automobilu. Ďalšou strategicky dôležitou pozíciou je integračný inžinier, ktorého primárnou zodpovednosťou je integrácia softvéru riadiacej jednotky s hardvérom a zabezpečenie správnej súčinnosti so všetkými subsystémami.
Testovanie v extrémnych podmienkach
„V rámci našich testovacích procesov kladieme mimoriadny dôraz na environmentálne skúšky, ktoré simulujú reálne podmienky prevádzky automobilov,“ hovorí Vladimír Bronček, vedúci skúšobne e-Mobility. „Pri týchto testoch sa zameriavame na rozmerovo veľké vzorky, ako sú elektrické poloosi pre športové autá a hybridné moduly s rozmermi až 1x1x1 meter. Environmentálne skúšky zahŕňajú rôzne simulácie vonkajšieho prostredia – od soľnej hmly, extrémnych teplôt, vlhkosti, vibrácií a mechanických šokov až po testy ponorom, testy striekajúcou vodou a dokonca simulácie autoumývačky. Takéto komplexné testovanie nám umožňuje garantovať spoľahlivosť našich produktov v akýchkoľvek podmienkach.“
Pre špeciálne testovanie pribudol aj špeciálny prístroj – dynamometer s extrémnymi parametrami, prezývaný „the beast“ (netvor), určený na testovanie elektroosí pre športové autá. V blízkej budúcnosti pribudnú aj ďalšie zariadenia na rôzne typy integračných, životnostných a funkčných testov.

Dynamometer prezývaný „the beast“, špeciálne určený na testovanie elektroosí pre športové autá.
Strategická fúzia s Vitesco Technologies
Významnou udalosťou pre spoločnosť Schaeffler bolo zlúčenie so spoločnosťou Vitesco Technologies, dokončené 1. októbra 2024. Spojením odborných znalostí oboch spoločností vznikla popredná technologická firma v oblasti pohybu, ktorej poslaním je zefektívniť, inteligentne riadiť a udržateľne rozvíjať mobilitu. Spoločnosť sa rozšírila nielen o nové výrobné závody, ale posilnila kapacity aj v oblasti výskumu a vývoja. Dnes v nej pracuje približne 120 000 ľudí vo vyše 100 výrobných závodoch a 44 výskumných centrách na celom svete.

Trojmotorový dynamometer škálovateľný na rôzne testovania
Pohľad do elektrizujúcej budúcnosti
Schaeffler sa stáva popredným hráčom v tejto oblasti, pričom neustále rozširuje svoje kapacity a kompetencie. „Toto globálne smerovanie nasledujeme aj lokálne – na Kysuciach v rámci výskumu a vývoja neúnavne pracujeme nielen na špičkových produktoch pre mobilitu zajtrajška, ale tiež na rozširovaní našich kompetencií tak, aby sme zastrešili kompletný vývojový životný cyklus moderných mechatronických systémov pre automobilový priemysel,“ zdôrazňuje Ján Klimko. „Za posledných päť rokov sme dokázali vybudovať unikátne kompetencie, ktoré nás posúvajú do pozície strategického partnera pre vývoj a testovanie sofistikovaných riešení v oblasti elektromobility,“ vysvetľuje. „Našou ambíciou je kontinuálne rozširovať naše technologické možnosti a prispievať k budovaniu silnej pozície skupiny Schaeffler na globálnom trhu elektromobility,“ dodáva.
Vďaka tomu sme svedkami fascinujúceho príkladu integrácie globálneho know-how, silného výskumu a vývoja a synergie s technologickými partnermi, ktorá formuje budúcnosť dopravy a prispieva k udržateľnej mobilite.
Zobrazit Galériu