SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

Editorial: Školstvo nepotrebuje reformu, ale revolúciu

11

Naše školstvo potrebovalo reformu ako soľ už dávno. Do toho prišla pandémia, ktorá situáciu ešte viac skomplikovala, hoci priniesla aj pozitívne momenty, ako napr. „prekvapujúce“ odhalenie, že vzdelávať sa dá aj na diaľku. A aby toho nebolo málo, školopovinná mládež čelí aj negatívnym aspektom rozmachu technológií. Tie nám v mnohých oblastiach zjednodušujú a spríjemňujú život, ale spôsobujú aj to, že deti a mládež menej čítajú, menej si rozvíjajú predstavivosť, sú pohodlnejšie, je ťažšie zaujať ich pozornosť, sú menej odolnejšie popasovať sa s prekážkami, sú menej vytrvalé, strácajú zmysel pre svoje povinnosti, stiera sa im rozdiel medzi ­reálnym a virtuálnym svetom, nemajú vybudované kritické myslenie atď. Je toho veľmi veľa a ani len srnka netuší, aký dosah to bude mať na ich psychiku, osobnosť a celkovú schopnosť popasovať sa so životom, keď raz vyrastú. No aby bolo jasné, nie je to vina detí, sú skôr obeťou doby, v ktorej žijeme. A je na nás „dospelákoch“, ako im s tým pomôžeme.

Reforma vzdelávania, ktorá by reflektovala skúsenosti z minulosti, zľahka oprášila zastarané metodiky a zaktualizovala kurikulá, zďaleka nestačí. Potrebujeme úplne nový systém, ktorý by vedel pružne reagovať na aktuálne zmeny, trendy, ale aj predpokladaný budúci vývoj. Nepasujem sa za odborníka na metodiku vzdelávania, na to tu máme samostatné inštitúcie, iba sledujem, čo sa deje vo svete, kam to smeruje, a desí má naše zaostávanie, ktoré sa stále zväčšuje. Pripájam pár myšlienkových námetov.

Škola by mala byť hlavne miestom na praktické úlohy, socializáciu a doučovanie. Pozrieť si prednášku o tom, ako funguje parný stroj, alebo o histórii Rímskej ríše si môžu deti aj doma zo záznamu. A keď niečomu nerozumeli, môžu si ju opakovane prehrať. Nie je nevyhnutné, aby si každý dejepisár robil vlastnú verziu rozpadu Rímskej ríše. Stačí, keď sa urobí výber tých najlepších z celého ­Slovenska alebo hoci aj sveta. Zaujímavé, multimediálne, ­spracované formou, ktorá deti osloví, a jazykom, ktorému rozumejú. Nedávno som si pozrel takéto vzdelávacie video s animáciou o veľkom sťahovaní národov v Európe od známeho youtubera a dozvedel som sa mnoho aj pre mňa nových a zaujímavých faktov. A bolo to svižné, zábavne a výživné. To neznamená, že by sa z ­youtuberov mali stať učitelia a naopak, ale minimálne by sa mohli nimi inšpirovať. 

Úloha učiteľa je extrémne dôležitá, ale treba si súčasne priznať, že nie každý učiteľ je taká silná osobnosť, že si dokáže získať priazeň a strhnúť pozornosť študentov tak, aby v nich prebudil záujem o predmet a naozaj prispel k formovaniu jeho vzdelania a celej osobnosti. Mal som to šťastie, že som zažil takých učiteľov, ale bolo ich naozaj len pár, možno dvaja či traja. Za celú éru základnej, strednej aj vysokej... A priznám sa, že aj ja som sa za svojej éry na hodinách väčšinou nudil, bolo to najmä o memorovaní, prepisovaní výkladu do zošita, strese z písomiek a skúšok. Samozrejme, s výnimkou pár spomenutých učiteľov, na ktorých hodiny som sa vyslovene tešil.

Tak ako by malo vo vzdelávaní skončiť memorovanie nepotrebných faktov, malo by skončiť aj opakované prezentovanie stále rovnakých lekcií zo strany učiteľov. Na to môžu slúžiť spomínané výberové špičkové lekcie, prezentácie, ktoré môžu pripraviť tí najlepší pedagógovia, tvorcovia obsahu, grafici, animátori, zvukári atď. Vytvorené raz a pre všetkých. Učitelia by sa mali pretransformovať skôr na asistentov pre žiakov, ktorí potrebujú individuálne dovysvetliť látku, výchovných poradcov a osobnostných mentorov. 

Pandémia nám priniesla hybridný model vzdelávania, ten by sa mal zachovať, aj keď pandémia pominie. Samozrejme, treba doriešiť, aby všetci mali rovnaký prístup k notebookom alebo tabletom a internetu, ale to je v pohode riešiteľné. Len to chce drive riešiť veci, a nie iba o tom rozprávať. 

Obrovský potenciál vo vzdelávaní má umelá inteligencia. No nielen v tom, aby sa ju študenti naučili ovládať a používať na svoje lepšie uplatnenie na trhu práce.  Dala by sa využiť aj v rámci testovania študentov, upozorňovania na ich slabé a silné stránky, problémy, typológiu, odporúčania vhodných predmetov či predpovedania uplatnenia sa na trhu práce.

Umelá inteligencia by sa mohla využiť aj v lepšom dohľade pri dištančných testoch a skúškach tak, aby všetci študenti mali rovnaké spravodlivé podmienky. Skončiť by sa tak mohlo aj nekonečné opravovanie písomiek, lebo online testovanie poskytne výsledky hneď aj s progresom oproti minulosti a odporúčaniami, na čo sa sústrediť v budúcnosti. 

Je toho veľmi veľa, čo by sa dalo a malo zmeniť na vzdelávaní. Doba si vyžaduje iný prístup ako opatrnú „reformu“. Chce to odvahu prekopať celý systém od základov a pustiť doň čerstvý vietor.

A ešte jedno odporúčanie pre rodičov. Nespoliehajte sa na to, že škola namiesto vás pripraví vaše deti na život. Sú to vaše deti a vaša zodpovednosť. A vaša budúcnosť. Tak nám v tom všetkým držím palce.

Zaujímavé čítanie vám praje

 

Martin Drobný

Všetky autorove články

11 komentárov

Anikoruna reakcia na: Editorial: Školstvo nepotrebuje reformu, ale revolúciu

20.3.2022 09:03
Nova verzia koronavirusu antikoruna to poriesi,..hlad a bieda Slovakov kvoli sprostym opatreniam, hlupej obr. zmluve s juesej nas dobiehaju. Ved matematika, fyzika predmety narocne na logiku sa ucia cim dalej v mensom rozsahu, stredne skoly obmedzili aj vyucbu dalsieho jazyka,....nezaplateni ucitelia,...
Reagovať

RE: U nás na škole spísali petíciu proti fyzikárovi, že ich tvrdo skúša: reakcia na: Anikoruna

22.3.2022 17:03
U nás na škole spísali petíciu proti fyzikárovi, že ich moc tvrdo skúša. Žiaci si sami vybrali, že chcú byť sprostejší z fyziky.
Reagovať

Uz som myslel reakcia na: Editorial: Školstvo nepotrebuje reformu, ale revolúciu

20.3.2022 08:03
Ze sa na umelu inteligenciu zabudne. Umela inteligencia ma vyuzitie v uzkospecializovanych ulohach. Napriklad vylepsi fotku, dopocita obraz v TV, alebo sa nauci citat faktury alebo nebodaj skoro dokaze porozumiet velmi kratkej vyslovenej vete. Mam pocit ze cely svet si umelu inteligenciu vratane sutora predstavuje ako hlavneho hrdinu z “Ja robot”. Naozaj by ma zaujimalo ako predne by mal taka umela inteligencia sasdne zmenit metody vyucby.
Reagovať

autor reakcia na: Editorial: Školstvo nepotrebuje reformu, ale revolúciu

19.3.2022 19:03
Autor sa tu snazil blogovo podat svoje pocity. Podla mna fajn. Skoda, ze chyba rohlad o uz vymyslenych sposoboch vzdelavania. Minimalne predskolske vzdelavanie a vzdelanie na zakladke rozpracovala podla mna (subjektivny pocit podporeny prestudovanymi publikaciami a vysledkami z praxe) perfektne Maria Montessori. Aktualne tam sice chyba nejake prakticno co do "informatiky", ale pri pristupe, kedy neexistuje v skole ucitel, ale iba sprivodca, to nie je problem. Som az zufali (skoro ako ked clovek pozera zabery nepravosti, co sa deju na vychod od nas), ked vidim, ako by skolstvo mohlo lepsie fungovat a vychovavat ludi s kritickym myslenim. My mame ale ustanovene ucenie s ucitelom (autoritou), co je cielom vychovat poslusnych obcanov (toto vymyslela tiez Maria, ale volala sa Maria Terezia). Cielom systemu je stale hrat sa na velkeho a maleho, na nadriadeneho a poriadeneho a tak to je zle. Uz len znamkovanie je nevhodny nastroj.... Zbytocne sa ale pustat do povrchenej diskusie.
Reagovať

autor reakcia na: Editorial: Školstvo nepotrebuje reformu, ale revolúciu

19.3.2022 19:03
Autor sa tu snazil blogovo podat svoje pocity. Podla mna fajn. Skoda, ze chyba rohlad o uz vymyslenych sposoboch vzdelavania. Minimalne predskolske vzdelavanie a vzdelanie na zakladke rozpracovala podla mna (subjektivny pocit podporeny prestudovanymi publikaciami a vysledkami z praxe) perfektne Maria Montessori. Aktualne tam sice chyba nejake prakticno co do "informatiky", ale pri pristupe, kedy neexistuje v skole ucitel, ale iba sprivodca, to nie je problem. Som az zufali (skoro ako ked clovek pozera zabery nepravosti, co sa deju na vychod od nas), ked vidim, ako by skolstvo mohlo lepsie fungovat a vychovavat ludi s kritickym myslenim. My mame ale ustanovene ucenie s ucitelom (autoritou), co je cielom vychovat poslusnych obcanov (toto vymyslela tiez Maria, ale volala sa Maria Terezia). Cielom systemu je stale hrat sa na velkeho a maleho, na nadriadeneho a poriadeneho a tak to je zle. Uz len znamkovanie je nevhodny nastroj.... Zbytocne sa ale pustat do povrchenej diskusie.
Reagovať

Keď si predstavím, že som sa zo slovenčiny musel naspamäť naučiť päťsto stranový zošit, je mi zle: reakcia na: Editorial: Školstvo nepotrebuje reformu, ale revolúciu

19.3.2022 13:03
A potom som prišiel na matúru a musel som memorovať znova a zasa: Hviezdoslav, Kukučín, večne ožratí Štúrovci, či spiťo Ľudovít Štúr, ktorý si odsterlil radšej gule, akoby presvedčil Adelu Ostrolúcku, aby ho pošmýkala pičkou. No, aj toto je naša minulosť: Ja som panna, ja sa bojím penisu. Och, keby mala Ostrolúcka a Štúr pornhub, ako moderné deti...
Reagovať

RE: Fuj, chlapci, aké nepedagogické. reakcia na: Keď si predstavím, že som sa zo slovenčiny musel naspamäť naučiť päťsto stranový zošit, je mi zle:

19.3.2022 14:03
No fuj, tá dnešná mládež. Že pornhub a šmýkať pičku Ostrolúckej, fuj.
Reagovať

RE: Práveže Ostrolúcka už nebola panna, preto sa bála Štúra, že čo jej povie, že je odpanená rukou :-D reakcia na: Keď si predstavím, že som sa zo slovenčiny musel naspamäť naučiť päťsto stranový zošit, je mi zle:

19.3.2022 13:03
Ostrolúcka toho spiťa Štúra nechcela, lebo nepozeral pornhub - ona to chcela jazykom a nevedela ako to Ľudovítovi povedať. Panna už dávno nebola, pozerala pornhub rukou sa šmýkala od desiatich :-D
Reagovať

Zamyslenie reakcia na: Editorial: Školstvo nepotrebuje reformu, ale revolúciu

19.3.2022 09:03
Skoda ze autor to sleduje len z dialky a nema takisto sajn ako minister skolstva ako to vlastne funguje a kde su skutocne problemy. Na vsetko sa da pozriet z viacerych stran, ale pravda je len jedna.
Reagovať

Zaujímavé zamyslenie a nápady reakcia na: Editorial: Školstvo nepotrebuje reformu, ale revolúciu

10.3.2022 08:03
Najviac by som upriamil pozornosť čitateľov (rodičov alebo budúcich rodičov) na ten posledný odsek.
Tie navrhované úpravy vzdelávacieho procesu sú dobré a myslím, že aj pomerne jednoducho realizovateľné.
Jediné, čo sa mi nie úplne pozdáva, je to dištančné automatizované skúšanie. Objektívne sa dajú takto vyhodnotiť len testy zo zaškrtávaním správnych odpovedí, čo ale zďaleka nie je obrazom skutočných vedomostí a schopností študenta.
Reagovať

RE: Zaujímavé zamyslenie a nápady reakcia na: Zaujímavé zamyslenie a nápady

19.3.2022 00:03
Skolstvo aj internet sa potrebuje zbavit ludi ako Martin Drobny a L.o.uboslav L.o.acko, ktori pisu h.o.luposti po nete a ohlupuju ludi.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať