NICEBOY_102021 NICEBOY_102021 NICEBOY_102021

Elektrický expedičný hybrid s pohonom 4x4 má vraj dojazd až 7000 km

Technológie
8

Britský startup Fering sa pripravuje na výrobu elektrických vozidiel pre prieskumníkov cestujúcich naprieč kontinentmi. Začína modelom Pioneer, ktorý je určený aj do tých najextrémnejších podmienok na Zemi. Cybertruck síce môže byť vhodný na bežný výlet s kempovaním, ale nie je navrhnutý do extrémneho terénu. Pioneer sa dá využiť ako alternatíva s nízkymi emisiami pre prieskumníkov, dobrodruhov a tímy záchranných služieb. Keďže lítiovo-iónové batérie, ktoré sa nachádzajú vo väčšine elektromobilov, nezvládajú extrémne teploty, Fering sa rozhodol pre batérie z oxidu lítiovo-titaničitého (LTO).

Tie majú výhody aj nevýhody. Sú známe mimoriadne dlhou životnosťou, dokážu sa rýchlo nabíjať a fungujú pri teplotách od -40 do 60 °C. Na druhej strane neukladajú veľa energie na jednotku hmotnosti. Ich špecifická energia sa pohybuje od 30 do 110 Wh/kg. Na porovnanie, pri najlepších lítiovo-iónových článkoch je to až okolo 260 Wh/kg. Pioneer tak môže na čistú energiu z batérie prejsť iba 80 km. Na expedície však vozidlo nesie aj trojvalcový spaľovací bionaftový generátor s objemom 800 cm3 a výkonom 70 kW (94 k), ktorý udržiava batérie nabité.

SME konferencia_092021

Spaľovací motor, ktorý beží neustále na najefektívnejšie otáčky, je schopný dosiahnuť spotrebu paliva okolo 5,6 l/100 km aj s úplne vybitými batériami. Fering odhaduje, že vozidlo s namontovanými nádržami na dlhý dojazd môže najazdiť neuveriteľných 7000 km medzi zastávkami na doplnenie paliva. Vozidlo však môžu poháňať aj iné generátorové systémy. Fering hovorí, že ak v mieste, kam máte namierené, nie je k dispozícii bionafta, rád doň vloží benzínový motor alebo vodíkový palivový článok. Pioneer má hmotnosť asi 1500 kg, je teda oveľa ľahší ako priemerné vozidlo s pohonom 4×4.

Vďačí za to hliníkovému/kompozitnému rámu a karosérii vyrobenej z pevného, ​​vymeniteľného plátna. Fering tvrdí, že toto plátno je podobné vonkajšiemu plášťu špičkovej turistickej obuvi a ponúka lepšiu izoláciu v kabíne ako bežný kovový plášť. Pohon zabezpečuje dvojica elektromotorov na prednej a zadnej náprave, ktoré ponúkajú krútiaci moment približne 600 Nm.

Maximálna rýchlosť je síce len 125 km/h, ale zato zvláda stúpanie so 60-percentným sklonom, 50-stupňové bočné náklony, 50-centimetrové krokové stúpanie s takmer úplnou absenciou previsu predných kolies a brodenie až do hĺbky 1,4 m. A môže niesť náklad rovnajúci sa jeho vlastnej hmotnosti. Spoločnosť Fering, ktorú založil bývalý vedúci oddelenia pokročilých koncepcií McLarenu Ben Scott-Geddes, uviedla do prevádzky svoj prvý prototyp, ktorý prechádza sériou testov. Začiatok sériovej výroby sa plánuje na prvú polovicu roka 2022.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

8 komentárov

To je reakcia na: Elektrický expedičný hybrid s pohonom 4x4 má vraj dojazd až 7000 km

8.10.2021 13:10
Gratulujem. Prvý elektromobil, ktorý nevypúšťa emise z nabíjania na druhom konci sveta, ale rovno pod seba. A keď výskumníkov napadne ten textil vyrábať z konope, ako to robili nsši prarodičia, tak sa svet dostane opäť tam, kde bol. Vlastne, ešte bude treba vynechať ten elektrický nezmysel medzi spaľovacím motorom a kolesami ;) Alebo aspoň batérie, ako to majú diesel-elektrické lokomotívy.
Reagovať

nie zle reakcia na: Elektrický expedičný hybrid s pohonom 4x4 má vraj dojazd až 7000 km

4.10.2021 22:10
myslim ze toto je kandidat na sprostost mesiaca, mozno roka. ale zas zostava niekolko mesiacov tak nextech urcite najde nieco o vesmirnych hoteloch s izbami o rozlohe 200m2
Reagovať

Lacko klame reakcia na: Elektrický expedičný hybrid s pohonom 4x4 má vraj dojazd až 7000 km

4.10.2021 07:10
Lacko klame
Reagovať

RE: Lacko klame reakcia na: Lacko klame

4.10.2021 14:10
píše tam "vraj" , tak ako môže klamať? :O
Reagovať

RE: RE: Lacko klame reakcia na: RE: Lacko klame

4.10.2021 23:10
Lebo je to zakladna, milion krat vsade hovorena a dokazana informacia, ze el. auto prejde ledva 450 km v realite ak ma aspon 90kWh bateriu. Logika, ze klame nie? ;)
Reagovať

RE: Ľaľa: Slovač by sa iba žrala, preto je tu tak zle.. reakcia na: Lacko klame

4.10.2021 12:10
Ľaľa: Slovač by sa iba žrala, preto je tu tak zle. A žrať sa a žrať sa a len žrať. To je jedno, že sú hlupáci, len sa neustále žrať a oni majú pravdu a len oni. A žrať sa a žrať sa.
Reagovať

RE: RE: Ľaľa: Slovač by sa iba žrala, preto je tu tak zle.. reakcia na: RE: Ľaľa: Slovač by sa iba žrala, preto je tu tak zle..

4.10.2021 19:10
IQ = 0, slovac nie je dobytok ako ty, ktora zere. Daj si radsej cisla do kalkulacky namiesto zrania ;)

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať