SAMSUNG_07 SAMSUNG_07 SAMSUNG_07 Advertisement

Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút

Technológie
6

Vedci z Pennsylvánskej národnej univerzity v článku publikovanom v časopise Nature Energy opisujú lítiovo-železno-fosfátovú (LFP) batériu, ktorá je schopná počas nabíjania a vybíjania rýchlo sa ohriať na 60 °C, potom, keď sa nepoužíva, sa rýchlo ochladí. Využíva tenkú niklovú fóliu, tá sa pri prúdení elektrónov rýchlo ohreje a ohreje aj vnútro batérie. Len čo vnútorná teplota dosiahne 60 °C, otvorí sa spínač a batéria je pripravená na rýchle nabitie alebo vybitie.

Tvorcovia hovoria, že elektromobily s ich batériou na masovom trhu by vyžadovali rovnaké náklady ako vozidlá so spaľovacím motorom. Nová 40 kW/h batéria dokáže vygenerovať 300 kW energie, čo je dosť na to, aby elektromobil dokázal zrýchliť z nuly na 100 km/h približne za tri sekundy. Tím hovorí, že batériu vytvoril pomocou existujúcich technológií a inovatívnych prístupov. Tvrdí, že metóda samoohrevu umožňuje použitie relatívne lacných materiálov v porovnaní so súčasnou batériovou technológiou.

Katóda z fosforečnanu lítno-železitého je tepelne stabilná a neobsahuje drahé a vzácne materiály, ako je kobalt. Anóda je vyrobená z grafitu s veľkými časticami, čo je bezpečný, ľahký a lacný materiál. Podľa inžinierov technológia samoohrevu zabraňuje aj nerovnomernému usadzovaniu lítia na anóde, čo môže spôsobiť výskyt dendritov, ktoré často vedú k zlyhaniu Li-ion batérie. Ďalej hovoria, že ich LFP batéria má potenciálnu životnosť okolo dvoch miliónov míľ (asi 3,2 mil. km), čo je rádovo viac, ako ponúka súčasná technológia.

Zdroj: theengineer.co.uk.

Redakcia

Všetky autorove články

6 komentárov

fosfáty sa v práčke polarizujú nečistotami pri vyššej teplote, to preto to rýchle nabíjanie reakcia na: Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút

21.1.2021 18:01
si to predstavujem ako v práčke s fosfátom, pri vyššej teplote sa polarizuje sám nečistotami, teda uhlík vo fosfátovej baterke pôsobí ako nečistota a polarizuje fosfát, čím vzniká napätie a preto to rýchle nabíjanie
Reagovať

wow skvelá baterka, už nech je v predaji reakcia na: Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút

21.1.2021 14:01
tešíme sa na predaj tejto lacnej a inovatívnej technológie
Reagovať

dristy uz 20 rokov pocuvam reakcia na: Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút

21.1.2021 12:01
tieto bludy o zazracnych baterkach uz su tu tak 20 rokov stale tie iste dristy
realne produkty nikde
Reagovať

RE: dristy uz 20 rokov pocuvam reakcia na: dristy uz 20 rokov pocuvam

22.1.2021 22:01
chcete povedať, že akumulátory za 20 rokov nespravili žiadny posun?

Chcieť aby sa už v začiatkoch projektu bolo jasné či nakoniec projekt bude úspešný je dosť silná požiadavka. Treba si zvyknúť na to že minimálne 9 z 10 startupov bude neúspešných. Na poli vedy si myslím že je to ešte horšie.

Potom máme ako spoločnosť viacero možností.
Buď prikážeme všetok výskum ignorovať a nebude sa o ňom nikde písať dovtedy kým bude isté že je úspešný. Tým pádom projekt bude mať minimálnu šancu prilákať investorov a výskum bude nesmierne pomalý.
Alebo dovolíme písať o každom potenciálnom startupe a výskume a necháme ľudí nech si z toho vyberú do čoho chcú investovať (ideálne po dôkladnom overení existujúcich informácií), alebo nech sa nechajú inšpirovať aj keď niečím čo sa môže zdať na začiatku ako totálna blbosť a nakoniec to môže byť ako skvelý nápad pre ďalší startup.

Alebo niekde medzi? Ja som za to nech sa môže PCRevue rozhodnúť samo.
Za ktorú možnosť ste Vy?

Reagovať

RE: RE: dristy uz 20 rokov pocuvam reakcia na: RE: dristy uz 20 rokov pocuvam

18.2.2021 10:02
Choďte už niekam s vašimi mokrými snami o rýchlonabíjaní. Ani 1000 startupov nepreští fyziku. Na 400 km potrebuješ cca 50kWh, čo pri 10-minútovom nabíjaní predstavuje príkon 300kW. Za 10 min. „nabiješ“ na 400 km 20 spalovakov . Na náhradu jedného výdajného stojana potrebuješ 6 MW príkonu. Ale to navadí, postavíme ku každej čerpačke jedny malé Mochovce. Benzín/naftu môžeš skladovať, elektrinu nie. Ako chceš riešiť destabilizáciu siete, ktoré takéto nárazové pripájanie vysokých odberov zákonite vyvolá?
Reagovať

Vedci reakcia na: Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút

21.1.2021 08:01
Tieto scifi začínajúce sa slovom "vedci" čoskoro sa premenujete na nový čas. Ste schopný dať niečo reálne a odborné ?
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať