
Elektromobilita: LFP batéria je schopná nabiť sa na dojazd 400 km za 10 minút
Vedci z Pennsylvánskej národnej univerzity v článku publikovanom v časopise Nature Energy opisujú lítiovo-železno-fosfátovú (LFP) batériu, ktorá je schopná počas nabíjania a vybíjania rýchlo sa ohriať na 60 °C, potom, keď sa nepoužíva, sa rýchlo ochladí. Využíva tenkú niklovú fóliu, tá sa pri prúdení elektrónov rýchlo ohreje a ohreje aj vnútro batérie. Len čo vnútorná teplota dosiahne 60 °C, otvorí sa spínač a batéria je pripravená na rýchle nabitie alebo vybitie.
Tvorcovia hovoria, že elektromobily s ich batériou na masovom trhu by vyžadovali rovnaké náklady ako vozidlá so spaľovacím motorom. Nová 40 kW/h batéria dokáže vygenerovať 300 kW energie, čo je dosť na to, aby elektromobil dokázal zrýchliť z nuly na 100 km/h približne za tri sekundy. Tím hovorí, že batériu vytvoril pomocou existujúcich technológií a inovatívnych prístupov. Tvrdí, že metóda samoohrevu umožňuje použitie relatívne lacných materiálov v porovnaní so súčasnou batériovou technológiou.
Katóda z fosforečnanu lítno-železitého je tepelne stabilná a neobsahuje drahé a vzácne materiály, ako je kobalt. Anóda je vyrobená z grafitu s veľkými časticami, čo je bezpečný, ľahký a lacný materiál. Podľa inžinierov technológia samoohrevu zabraňuje aj nerovnomernému usadzovaniu lítia na anóde, čo môže spôsobiť výskyt dendritov, ktoré často vedú k zlyhaniu Li-ion batérie. Ďalej hovoria, že ich LFP batéria má potenciálnu životnosť okolo dvoch miliónov míľ (asi 3,2 mil. km), čo je rádovo viac, ako ponúka súčasná technológia.
Zdroj: theengineer.co.uk.