PMI_092022 PMI_092022 PMI_092022

Elektromobily sa môžu tešiť na nový revolučný elektromotor

Technológie
3

Dodávateľ autosúčiastok Mahle oznámil revolučný motor s „vynikajúcim kontinuálnym krútiacim momentom“ (superior continuous torque – SCT) pre elektrické vozidlá, ktorý dokáže nepretržite dosahovať viac ako 90 % svojho špičkového výkonu bez prehriatia, pričom bude fungovať bez magnetov. Elektromotory sú na rozdiel od spaľovacích motorov často špecifikované s oddelenými špičkovými a trvalými (alebo nominálnymi) menovitými výkonmi.

Je to preto, že pri ich dlhodobom chode naprázdno môže vzniknúť príliš veľké množstvo tepla ktoré môže spôsobiť poškodenie komponentov, takže výrobcovia do nich zabudovávajú systémy tepelného obmedzenia, ktoré znížia výkon na úroveň trvalého výkonu, keď sa začnú prehrievať.  Nemecká spoločnosť Mahle tvrdí, že jej nový motor SCT má trvalý výkon na úrovni viac ako 90 percent špičkového výkonu. Používa inovatívny systém chladenia, ktorý nasáva olej cez centrálny prívod a potom využíva odstredivú silu rotujúceho rotora na pumpovanie oleja nahor a okolo cievok statora, ktoré ho obklopujú.

Odčerpané teplo sa môže v prípade potreby využiť na iných miestach vo vozidle alebo odviesť cez chladič. Výsledkom je podľa spoločnosti výnimočne kompaktný, ľahký a účinný elektromotor, ktorý je schopný zvládnuť situácie s trvalým vysokým výkonom, na ktoré by sa inak vyžadovali oveľa väčšie motory s podstatne vyšším špičkovým výkonom.

Mahle tvrdí, že jeho motor dokáže dostať veľký elektrický nákladný automobil cez dlhý, strmý horský priesmyk bez poklesu výkonu. Použitie menších motorov má aj ďalšie výhody. Na ich výrobu treba menej materiálov, čím klesá cena, majú menšiu hmotnosť, čo zvyšuje pomer výkonu k hmotnosti v športových automobiloch, ale aj nosnosť ťažkého nákladného vozidla. Mahle uvádza, že koncepcia motora SCT je vhodná pre osobné a úžitkové vozidlá, stavebné stroje a traktory.

Súčasný prototyp motorov SCT používa neodýmové magnety, ale podľa spoločnosti bude tento koncept dobre fungovať aj bez magnetov. Inovatívne motory Mahle sa zbavujú kovov vzácnych zemín a namiesto toho využívajú bezkontaktnú indukciu na indukovanie presne vyladených elektromagnetických polí v cievkach v rotore. Motor SCT bez magnetu by si však vyžadoval „trochu viac montážneho priestoru“ ako neodýmová verzia. Motor SCT bude predstavený na podujatí IAA Transportation v Hannoveri tento rok v septembri.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

3 komentáre

som robot reakcia na: Elektromobily sa môžu tešiť na nový revolučný elektromotor

18.7.2022 10:07
trvalý vysoký výkon bude ideálny do bratislavskej zápchy
Reagovať

RE: som robot reakcia na: som robot

19.7.2022 18:07
na slovensku trvale zapchy budu coskoro vyriesene. Liberalny totalitny system Ti odporuci pouzivat hromadnu dopravu inak ta zavrie doma.
Reagovať

RE: som robot reakcia na: som robot

19.7.2022 06:07
V bratislavskej zapche by sa trvaly vysoky vykon hodil pri chodzi, ci behu.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať