SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement

Experimentálny motor by nás mohol dostať kamkoľvek na svete len za dve hodiny

Technológie
0

Motor sodramjet (skratka pre standing oblique detonation ramjet engine) čínskej výroby dosiahol v teste v aerodynamickom tuneli deväťnásobnú rýchlosť zvuku. Výrobcovia tvrdia, že motor by mohol poháňať lietadlo, ktoré by sa do dvoch hodín dostalo kamkoľvek na svete. 

„S opakovane použiteľnými transatmosférickými lietadlami môžeme horizontálne vzlietnuť z letiskovej dráhy, zrýchliť na obežnú dráhu okolo Zeme, potom sa vrátiť do atmosféry a nakoniec pristáť na letisku,“ tvrdia vedci z Inštitútu mechaniky Čínskej akadémie vied v štúdii publikovanej v Čínskom vestníku aeronautiky. „Týmto spôsobom sa prístup do vesmíru stane spoľahlivým, rutinným a cenovo dostupným.“

Mnoho komerčných lietadiel dnes má turboventilátory, dvojprúdové motory, alebo menšie turbovrtuľové motory, ramjet je niečo ako ich bratranec. Zatiaľ čo prúdové motory, turboventilátory turbovrtuľové motory vďaka svojej konštrukcii pracujú lepšie v zóne, ktorá je vhodná na let cestujúcich (väčšinou ide o podzvukový let v atmosfére Zeme), sodramjet má úplne iné použitie. Ramjet viedol ku scramjetu, ktorý bol navrhnutý tak, aby dosiahol až 15-násobok rýchlosti zvuku.

Tajomstvom je veľké zníženie hmotnosti lietadla – scramjet nasáva kyslík zo vzduchu namiesto jeho kondenzovanej formy z nádrže. To znamená krehkejší cyklus spaľovania, ktorý sa však dá vykompenzovať aerodynamickým treskom, ktorý motor vytvára. Scramjet jednoducho nikdy nedosiahol svoj plný potenciál. Navyše jeho spotreba paliva bola taká vysoká, že žiadna komerčná letecká spoločnosť si ho nemohla dovoliť. V Číne však pokračoval vývoj konceptov scramjet.

Predplatné NEXTECH 2021

Nový dizajn sodramjet využíva sonický tresk ako doplnok spaľovania, nie na vyfúknutie. Rázovú vlnu tak premieňa z nepriateľa na priateľa, ktorý pomáha udržať a stabilizovať spaľovanie pri nadzvukovej rýchlosti. Čím rýchlejšie motor letí, tým efektívnejšie spaľuje vodíkové palivo.

Nový motor je takisto oveľa menší a ľahší ako predchádzajúce modely. Samozrejme, tento dizajn sa dnes nedá vyskúšať pri plnej rýchlosti v aerodynamickom tuneli. Sodramjet by však mohol byť kandidátom na začiatku nadzvukovej éry, keď bude táto technológia rozhodujúca pre cestovanie a prieskum.

Zdroj: popularmechanics.com.

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať