Genius SpeedMaster X5 FF / Automobilový simulátor s force feedbackom
Súprava sa skladá z modulu s volantom, ku ktorému sa pomocou konektorov RJ-45 pripája modul s tromi pedálmi a modul šesťstupňovej manuálnej radiacej páky. Elektronika volantu a motory na generovanie force feedbacku sú napájané z externého zdroja. SpeedMaster X5 FF je kompatibilný s PC aj hernými konzolami PS4 a Xbox One.
Blok volantu sa pomocou zvierky s dvoma okrúhlymi prítlačnými plochami dá uchytiť o dosku stola. Uchytenie je veľmi pevné. Rovnako sa o stôl pomocou zabudovanej zvierky uchytáva aj modul s radiacou pákou a dvoma tlačidlami. Blok pedálov má výklopnú opierku pod nohy a gumové podložky, ktoré ho spoľahlivo zafixujú na akomkoľvek type podlahy a aj na koberci.
Volant má klasický a zároveň atraktívny a ergonomický dizajn a má implicitne nastavený rozsah otočenia 1080°. Takýto veľký rozsah je ideálny pre rely, hlavne rýchlostné skúšky na úzkych cestách, preteky na okruhoch aj jazdy v kamiónoch. Spodná časť volantu je trochu sploštená, „zrezaná“. V hornej časti je v strede venca umiestnený červený kovový pásik. Plní nielen estetickú, ale aj praktickú funkciu. Keď sa pri pretekoch pozeráte na monitor alebo televízor, volant vnímate len okrajovo – periférnym videním. A práve tento červený prúžok vidíte najzreteľnejšie. Zadná časť telesa volantu pripomína masku športového auta, čo dobre ladí s dizajnom zadných stien herných notebookov, ktoré spravidla majú veľmi podobne tvarované výduchy chladiaceho vzduchu. Samozrejme, zaujímala ma aj konštrukcia, a tak som blok volantu rozobral. Os volantu je v kvalitnom ložisku a force feedback čiže dynamická silová spätná väzba je generovaná dvojicou motorov cez robustne vyzerajúce ozubené prevody. Na ramenách sú ergonomicky rozmiestnené všetky ovládacie prvky, na ktoré sme zvyknutí z gamepadov herných konzol. Ďalšie tlačidlá sú pod stredom volantu. Pod volantom sú vľavo a vpravo dva ovládacie prvky typu „pádla“, ktoré možno pritiahnuť k volantu. Využívajú sa na rýchle radenie, prípadne prepínanie pohľadov. Otáčkomer supluje farebný pruh nad osou volantu, ktorý indikuje uhol zošliapnutia plynového pedála. Červená farba signalizuje vytáčanie motora do maximálnych otáčok. V aplikácii sa dajú nastavovať všetky potrebné parametre vrátane efektívneho rozsahu natočenia a sily force feedbacku.

Kovové pedále majú progresívny chod a simulujú trojicu pedálov reálneho auta. Plynový pedál má malý odpor, pedál brzdy má podstatne tuhší chod, a čím viac je zatlačený, tým sa odpor stupňuje. Pedál spojky má chod... proste ako pedál spojky v reálnom aute. Programovateľné ovládanie dvojitej spojky umožňuje e-pretekárom vybočiť ľahšie a rýchlejšie z dráhy. Pedále majú robustnú konštrukciu, v zápale hry sú často veľmi namáhané.

Po prepojení volantu s pedálmi a blokom s radiacou pákou a pripojení cez kábel USB k počítaču alebo konzole sa volant automaticky postupne pomerne rýchlo otočí do ľavej a pravej krajnej polohy a následne sa vycentruje. Ako som už spomínal, rozsah otočenia volantu je 1080°, čo sú tri otáčky. To verne simuluje riadenie automobilu. Pri automobilových pretekoch taký rozsah nepotrebujete, ale oceníte ho pri manévrovaní s vozidlami v hrách typu Farming Simulátor alebo Euro truck simulátor.

Technológia spätnej väzby force feedback spolupracuje v podporovaných hrách s fyzikálnym a zvukovým herným enginom, aby hráčom sprostredkovala maximálne verný pocit ako zo skutočných pretekov. Podporovaný je režim D-Inpux a X Input. Režimy sa prepínajú v aplikácii alebo dlhším pridržaním tlačidla Home pod volantom. Na vysvetlenie: D-Input (DirectInput) je starší štandard od Microsoftu, ktorý umožňuje pripojenie rôznych typov ovládačov. Podpora v moderných hrách je obmedzená, pretože od éry Xbox 360 Microsoft prešiel na X-Input, kde sa zariadenie identifikuje ako Xbox gamepad. Hra okamžite rozpozná volant bez potreby mapovania tlačidiel. Na prvý pohľad by mal byť novší štandard lepší, ale nie je to tak. X-Input má pevne daný počet osí a tlačidiel, prispôsobený ovládaču Xboxu. Preto niektoré špecifické funkcie volantu, napríklad viac ako dva pedále, H radenie, sa v X-Inpute nemusia zobraziť alebo fungujú len čiastočne. Herné volanty a joysticky s mnohými osami a tlačidlami môžu byť v D-Inpute flexibilnejšie, pretože dokážu odosielať viac vstupov, napr. samostatnú spojku, extra prepínače, sekvenčné radenie a podobne. V režime D-Input môžete mať plnú funkcionalitu všetkých pedálov, radenia a prepínačov, ale nie každá moderná hra to podporí – často treba manuálne nastaviť ovládanie. Súpravu som testoval na hre Forza Horizon 5 a niekoľkých jednoduchších hrách na PC v obidvoch režimoch, takže som si mohol vychutnať „len“ klasický force feedback.

PLUSY, MÍNUSY:
+ Presnosť ovládania, robustná konštrukcia, ergonómia, force feedback, podpora režimov D-Input a X-Input
- V režime D-Input treba vo väčšine hier manuálne priradiť funkcie
PARAMETRE:
Maximálny uhol natočenia volantu 1080°, pripojenie USB-C, podporované platformy: PC, PS4, Xbox One, rozmery volantu: 293,5 × 317 × 319,5 mm
Cena: 189,90 EUR
Zobrazit Galériu