S_02PaletteBase S_02PaletteBase S_02PaletteBase Advertisement

Hybridné elektrické lietadlá môžu dramaticky znížiť znečisťovanie ovzdušia leteckou dopravou

Technológie
8

Inžinieri z MIT prišli s konceptom pohonu lietadla, ktorý podľa ich odhadov eliminuje 95 percent emisií oxidov dusíka (NOx) z letectva, ktoré sú hlavným zdrojom znečisťovania ovzdušia a súvisia s astmou, chorobami dýchacích ciest a kardiovaskulárnymi poruchami. Koncept je inšpirovaný systémami regulácie emisií používanými vo vozidlách cestnej dopravy. Mnoho ťažkých nákladných vozidiel na naftu dnes obsahuje systémy riadenia emisií po spaľovaní, aby sa redukovali NOx generované motormi. Vedci teraz navrhujú podobný dizajn pre letectvo.

Dnešné lietadlá sú poháňané prúdovými motormi ukotvenými pod každým krídlom. V každom motore je umiestnená turbína poháňajúca vrtuľu pričom výfukové plyny z turbíny sú vypúšťané zozadu. Z dôvodu tejto konfigurácie nebolo možné použiť zariadenia na reguláciu emisií, pretože by interferovali s ťahom vytváraným motormi. V novej hybridnej elektrickej alebo „turboelektrickej“ konštrukcii by zdrojom energie lietadla bola stále konvenčná turbína, ale tá by bola integrovaná do nákladného priestoru lietadla.

Namiesto priameho napájania vrtúľ by poháňala generátor na výrobu elektriny (takisto v podpalubí), ktorý by potom elektricky poháňal krídlové vrtule. Emisie produkované turbínou by sa privádzali do systému na reguláciu emisií, zhruba podobnému tým v naftových vozidlách, ktorý by výfukové plyny pred ich vypustením do atmosféry vyčistil.

Predplatné NEXTECH 2020

Podrobnosti o dizajne vrátane analýz potenciálnych nákladov na palivo a vplyvu na zdravie boli zverejnené v časopise Energy and Environmental Science. Vedci vypočítali, že keby sa takýto hybridný elektrický systém implementoval do lietadla ako Boeing 737 alebo Airbus A320, dodatočná hmotnosť by vyžadovala na let lietadla o 0,6 percenta viac paliva. Ďalej odhadujú, že integráciou tohto systému do všetkých lietadiel na celom svete by sa zabránilo 92 percentám úmrtí v dôsledku znečistenia ovzdušia spôsobeného leteckou dopravou. 
 
Zdroj: news.mit.edu.

Redakcia

Všetky autorove články

8 komentárov

reakcia na hybridné lietadlá reakcia na: Hybridné elektrické lietadlá môžu dramaticky znížiť znečisťovanie ovzdušia leteckou dopravou

22.1.2021 08:01
myslím si , že je množstvo aj technických aj legislatívnych prekážok na realizáciu takýchto pohonov . Napr. váha samotného systému generátora , úplná zmena hlavných motorov , nemožnosť záskoku za jediný generátor !!!! v prípade jeho poruchy je to klzák ( vetroň ) - inak je to vlastne jednomotorové lietadlo , servis po celom svete ..atď . Asi to zostane len ako nápad v šuplíku
Reagovať

RE: reakcia na hybridné lietadlá reakcia na: reakcia na hybridné lietadlá

22.1.2021 13:01
jj, vlastne to nie je ani hybrid, ale cisto elektricky pohon. Plus pridali “kazitko” medzi hlavny motor a vrtulu, tak umrti bude akurat viac.
Reagovať

Hlavne reakcia na: Hybridné elektrické lietadlá môžu dramaticky znížiť znečisťovanie ovzdušia leteckou dopravou

22.1.2021 07:01
aby tieto systémy mali všetky vojenské lietadlá. To by ešte výraznejšie znížilo percento úmrtí.
Reagovať

. reakcia na: Hybridné elektrické lietadlá môžu dramaticky znížiť znečisťovanie ovzdušia leteckou dopravou

22.1.2021 00:01
Dramaticky klamarsky nadpis od hnojakov redaktorov. System je nepouzitelny vo vacsine lietadiel. Studia klame vo vypocte emisii a nezahrana v nom co ma byt zahrnute.
Reagovať

RE: . reakcia na: .

22.1.2021 20:01
Zase ste si prišli zahnojiť?
Ťažko nejaká štúdia zahrnie všetko. To sa nedá, lebo v realite mnohé deje vykazujú určitý stupeň previazanosti.
Štúdia sa zväčša robí na modeli a presnosť výsledku silne závisí od toho ako presný je model. Ak myslíte že niektoré dôležité parametre nie sú zohľadnené tak môžete pánom doktorom z MIT oponovať.
Osobne som túto štúdiu do detailov nepozeral. Je veľmi pravdepodobné, že máte pravdu v tom že výpočet nezohľadnuje nejaké dôležité faktory, no na čo je taká "pravda" keď neviete konkrétne povedať že čo ani to ničím podložiť.
Skúste nás prosím nabudúce osvietiť nejakými konkrétnymi faktami, nie všeobecným hnojčekom, ktorý sa dá kydať aj bez najmenšieho použitia mozgového závitu.
Reagovať

RE: RE: . reakcia na: RE: .

23.1.2021 15:01
Vediet, ze nadpis je nezmysel a nikdy nebude skutocnostou sa da vediet okamzite, bez dalsich informacii. Staci mat zaklady fyziky a logiky. Ale aj tak som studiu som cital do detailov. Pcrevue sa neunuva nic overit ci je pravda, a aj ked im niekto napise tak to ignoruju. To je dovod, preco napisem len zaver (bez dovodov). Na internete nie je ziadna kontrolo obsahu, kazdy si pise klamstva o studiach. Neinteligentni redaktori zoberu studiu, prepisu ju na bulvar v zahranici. Pcrevue prepise bulvar na este vacsi bulvar. Takze aj ked je nieco pravdy v studii, to neznamena, ze klamarsky napdis nemozem komentovat.

. reakcia na: Hybridné elektrické lietadlá môžu dramaticky znížiť znečisťovanie ovzdušia leteckou dopravou

22.1.2021 00:01
Citate po sebe tie nezmysly?: "by sa zabránilo 92 percentám úmrtí v dôsledku znečistenia ovzdušia spôsobeného leteckou dopravou"
Reagovať

RE: . reakcia na: .

22.1.2021 22:01
Trochu tažkopádne naformulované, ale nie je tažké porozumieť o čo ide. Tak je to aj v pôvodnom zdroji.
Koľko je na tom pravdy to neviem. Závisí či čísla, ktoré autori používajú ako vstupy a ktoré vypočítali sú správne. V štúdii sú uvedené, koho to do detailov zaujíma má možnosť overiť.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať