
Influenceri? Značke môžu pomôcť, ale tiež ju poškodiť
Influenceri hýbu súčasným marketingom. Firmy do nich investujú nemalé peniaze, samozrejme v očakávaní návratnosti. Správne nastavená spolupráca s influencerom môže značke naozaj veľmi pomôcť, ale aj naopak. Podmienkou je k tomu pristupovať s citom. Podľa odborníkov je stále diskutovanou témou tiež priznanie spolupráce.
Za influencera sa spravidla považuje človek, ktorý dokáže ovplyvniť správanie iných ľudí. Základňou influencerov sú najmä sociálne siete Instagram a YouTube (ale tiež Facebook a Twitter), kde si ľudia zakladajú svoje vlastné profily či kanály a tu publikujú svoj vlastný obsah. Niektorí sú úspešní menej, niektorí viac, čo sa spravidla hodnotí podľa počtu ich sledujúcich. Tí, ktorí dosiahnu vysoký počet sledujúcich, bývajú neskôr oslovovaní firmami, aby propagovali ich produkty.
Spočiatku tieto spolupráce prebiehali len formou bartera, teda influencer si za zverejnenie mohol produkt ponechať. Avšak postupom času si influenceri uvedomili svoju moc a zistili, že priestor na ich profiloch a kanáloch má ďaleko väčšiu cenu, takže sa influencerstvo stalo vcelku zárobkovým biznisom.
K spolupráci pristupovať s citom
Je dôležité povedať, že správne nastavená spolupráca s influencerom môže značke naozaj veľmi pomôcť. Podmienkou je k tomu pristupovať s citom. Produkt by mal vždy nejako súvisieť so zameraním influencera. Teda beauty instagramerky sú ideálnymi osobami pre propagáciu kozmetických značiek, herní youtuberi môžu zase pomôcť výrobcom herných konzol. Druhým pomyselným bodom je produkt správne zasadiť do obsahu tak, aby pôsobil prirodzene. V ideálnom prípade by malo ísť o niečo, s čím sa influencer stotožňuje a používal by to aj bez spolupráce. Správna spolupráca je založená na vzájomnej pomoci.
Influencer marketing má svoje riziká
Influencer marketing je mravčia práca, kedy je potrebné zvážiť tiež možné riziká. Najmä u veľkých a známych influencerov sa môže stať, že bude mať pri najmenšom zakopnutí na dlhú dobu hanbu značka aj sám influencer. Zásadnou a veľmi častou chybou je práve nevhodné umiestnenie produktu, ktoré bije do očí, nepôsobí prirodzene a publikum skôr ruší. Neosvedčuje sa ani prílišné vychvaľovanie, ďaleko lepšie pôsobí úprimná recenzia, ktorá by síce mala pôsobiť skôr pozitívne, ale nie strojene. Práve preto je dobré, keď sa sám influencer s produktom stotožní a má ho rád.
Veľmi diskutovanou témou je tiež priznávanie spolupráce. V minulosti nebolo tak časté, ale teraz je v kurze skôr úprimnosť, keď sám influencer aj vysvetlí, prečo so značkou spolupracuje. Pokiaľ na to ide s citom, môže získať u publika aj nejaké body navyše.
Spolupráca by mala dávať zmysel
Častou chybou bývajú tiež situácie, kedy chce značka za každú cenu robiť influencer marketing, pretože ho práve robia všetci. Influencer marketing by mal mať vždy svoj zmysel a naozaj nie je vhodné ho robiť samoúčelne. Vždy je potrebné sa tiež uistiť, že výrobok nie je nijako závadný či kontroverzný a firma nemá kostlivca v skrini. Na takých veciach si totiž publikum veľmi rado zmlsne.
Čo sa dnes neodpúšťa, je vedomé porušovanie životného prostredia alebo používanie nadmerného množstva umelých surovín v potravinách. Naopak veľa populárne sú teraz napríklad recyklované materiály, prírodná kozmetika či oblečenie vytvorené s dôrazom na trvalú udržateľnosť.
Nepríjemne tiež môže dopadnúť spolupráca neopodstatnená vhodne postavenou zmluvou. Všetko by malo byť definované jasne a zrozumiteľne, aby následne nedošlo k nedorozumeniam. Je potrebné myslieť na to, že influenceri sú často mladí ľudia a v niektorých situáciách nemusia byť úplne zodpovední a dôslední.
Ak sa však podarí vyhnúť všetkým spomínaným chybám, spolupráca môže byť veľmi úspešná, výrazne zlepšiť povedomie o značke a s tým tiež zvýšiť predaj. Influencer na svojich fanúšikov pôsobí ako kamarát, ktorému dôverujú a nechajú si od neho poradiť. Rovnako s ním môžu komunikovať v komentároch či správach, čo ešte viac podporuje autentickosť.
Zobrazit Galériu