Komentár: Potrebujeme ľudí, ktorí vedia rozmýšľať. Papieroví absolventi sú v IT nepoužiteľní
Výsledky slovenských študentov v medzinárodných testovaniach klesajú, požiadavky praxe rastú a technologické odvetvia zápasia s nedostatkom pripravených ľudí. Nie je načase prestať čakať na reformu zhora a zamyslieť sa, čo môžeme zmeniť už dnes?
Máme problém. Svet sa mení nepomerne rýchlejšie než učebné osnovy a vzdelávací systém s ním ani pri najlepšej vôli učiteľov nestíha držať krok.
Podľa dát sa naši tínedžeri výrazne zhoršili v matematike aj v čítaní s porozumením. V schopnosti adaptívne riešiť problémy sú dospelí Slováci pod priemerom krajín OECD.
Neberme to ako abstraktné čísla. Nejde o známky, testy ani diplomy. Ide o to, čo by roky strávené vzdelávaním mohli a mali človeku v dnešnom svete priniesť. Pomáhame mladým ľuďom rozvíjať svoj potenciál alebo ich učíme iba pasívne preplávať systémom?
Ak budú tieto prepady pokračovať, dôsledky sa neprejavia na školách. Pocítia ich absolventi v zrážke očakávaní s realitou. Pocítia ich firmy v prepálených nákladoch na zaúčanie. A pocítime ich všetci v tom, že čoraz viac ľudí nebude pripravených na svet, do ktorého práve vstúpili.
Škola nemá byť firma, ale ani skanzen
Na Slovensku máme šikovných pedagógov, školy majú slušné zázemie a niektoré fakulty aj reálny drive k inováciám. Napriek tomu často hráme väčšmi na formu než na obsah.
Je pre nás dôležité mať titul, ale nezáleží odkiaľ. Je dôležité mať titul a je jedno, akým spôsobom ho získame. Ako sa asi cítia top talenty, ktoré chceme rozvíjať, v prostredí, kde sa z odkopírovanej diplomovky stal nový štandard?
Otázka formy a obsahu však platí aj pre školy. Ako často sa pri tvorbe predmetov pozeráme skôr na odškrtávanie akreditačných kritérií než na ich reálny prínos?
Zo školstva sa stáva hra na body, nie na zmysel. Pritom práve o zmysel dnes ide väčšmi než kedykoľvek predtým.
Stále platí, že škola nemá fungovať ako firma. Jej zmyslom nie je naháňať každý nový trend ani preberať každý nový framework. Je to miesto, ktoré má učiť validovať hypotézy. Uchopiť novú úlohu, rozložiť ju na časti, zorientovať sa v neznámej téme a nájsť riešenie. To je rozdiel medzi človekom, ktorého dnes v praxi potopí prvý reálny problém, a človekom, ktorý môže byť úspešný prakticky v čomkoľvek.
Inšpirujme sa vonku
Zaujímavý kontrast ponúka univerzita v Kodani, kde študenti v rámci predmetu Startup Venture od piky navrhujú vlastné podnikateľské projekty. Musia si nájsť reálne kontakty aj dodávateľov a naučiť sa pitchovať svoje koncepty. Škola im dá mentora, pomôže so založením firmy a poskytne právne poradenstvo. Najlepších nakoniec čaká angel investícia.
Partia takýchto študentov sa nedávno ozvala aj nám do Labyrinth Labs. Ich nápad na AI nástroj na manažment incidentov sme im pomohli otestovať v reálnych podmienkach. Dnes má ich projekt KubeBerg podporu od Google for Startups.
To je príklad prostredia, ktoré nepripravuje ľudí na skúšku, ale na život. A nie je to o tom, aby sa z univerzít stali startupové inkubátory. Je to o tom, aby im poskytli priestor. Aby umožnili študentom rozvíjať nápady, ktoré majú presah. Aby vedeli, že môžu skúšať a zlyhať a že sa neráta len formálne oznámkované zadanie, ale hlavne schopnosť rozmýšľať.

Čo vieme robiť?
Nepotrebujeme revolúciu. Stačí neignorovať dáta a robiť malé, rozumné kroky.
Umožnime študentom navrhovať vlastné zadania. Prepájajme školy s reálnym svetom. Workshopy, technické mentoringy, študentské hackathony a bootcampy sú efektívnejšie než stovky hodín memorovania. Podporujme zapájanie úspešných absolventov ako externých konzultantov. Nie ako idoly, ale ako sparring partnerov, ktorí vedia, ako to vonku chodí.
Školy by mali zostať školami. Ale svet, do ktorého absolventi naskakujú, nie je laboratórium ani akademická konferencia. Je to rýchly, komplexný a tvrdý priestor, kde potrebujú vedieť uvažovať, pýtať sa a rozhodovať.
Nepotrebujeme školy, ktoré simulujú trh práce. Potrebujeme školy, ktoré študentov naučia samostatne rozmýšľať a riešiť úlohy, ktoré prináša život. To je základ, na ktorom môže vyrásť všetko ostatné.
Zdroje:
- OECD (2023). PISA 2022 Results – Slovak Republic (Country Note). https://www.oecd.org
- OECD (2023). Survey of Adult Skills (PIAAC) – Slovakia Country Profile. https://gpseducation.oecd.org
.
Zobrazit Galériu