SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement

Made in China: Hightech diaľnica bude nabíjať auto počas jazdy

Technológie
2

Čína sa chce k autonómne riadenej budúcnosti prepracovať aj solárnymi panelmi v povrchu cesty, mapovacími senzormi a dobíjačkami elektrických batérií. Aktuálne testuje ”inteligentnú diaľnicu” pričom všetky technológie sú uložené pod priesvitným spevneným povrchom, použitým na výstavbu 1 080 metrov dlhej skúšobnej cesty na východe Číny, v meste Jinan. Sprevádzkovali ju vlani v decembri.

Po tejto ceste prejde denne okolo 45 000 vozidiel a implementované solárne panely vygenerujú dostatok energie na pohon osvietenia diaľnice a osvetlenia ďalších 800 domov.

Firma Qilu Transportation, ktorá diaľnicu buduje ako svoj výskumný projekt, chce, aby bola cesta taká chytrá, ako budú smart autá v budúcnosti. Podľa vlády by malo byť do roku 2030 autonómnych 10 % všetkých áut. 

Prvý krok zahŕňa výstavbu chytrej cesty okolo starej industriálnej časti Jinanu, v ktorej žije 7 miliónov ľudí a je sídlom niekoľkých veľkých strojárskych spoločností.

Cesta sa skladá z troch vrstiev. Vrchná pevná časť z priesvitného materiálu prepúšťa slnečné žiarenie na solárne panely uložené pod ňou. Obsahuje tiež priestor na dobíjacie káble a senzory monitorujúce teplotu, plynulosť dopravy i hmotnosť vozidiel. Solárne panely sú už pod dvoma jazdnými pruhmi, vodiči necítia žiaden rozdiel oproti asfaltovému povrchu, autá sa však zatiaľ nenabíjajú. Výhodou je prevádzka v zime, pretože solárne panely roztápajú snehovú či ľadovú vrstvu. “Z pohľadu technológie samotnej, nabíjanie nie je problém, čo zaostáva, je výroba nabíjateľných automobilov.” Cesta má odhadovanú životnosť podobnú tej asfaltovej, teda 15 rokov. Podľa analytikov má šancu na úspech, ak sa doriešia kľúčové veci: náklady a jej spoľahlivosť.

Čína bude mať do roku 2025 na cestách okolo 30 miliónov vozidiel s rozličnými úrovňami autonómnych funkcií. Náklady na chytrú cestu okolo Jinanu vyšli okolo 7 000 jüanov (cca 900 EUR) za meter štvorcový, čiže testovaný úsek stál 41 000 000  jüanov (cca 5 280 000 EUR). Budovali ho približne 55 dní.

Počiatočné náklady sú vysoké, klesnúť viac než o polovicu by mali pri masovej produkcii komponentov pre tento typ cesty.

Zdroj: bloomberg.com

Zobrazit Galériu

redakcia

Všetky autorove články
auto nabijanie energia baterie smart autonom buducnost

2 komentáre

Toto je stare myslim reakcia na: Made in China. Hightech diaľnica bude nabíjať auto počas jazdy

18.4.2018 17:04
So solarnymi cestami to nie je ruzove, nevydrzia premavku a nabijanie s tym zakape tiez. http://www.scmp.com/news/china/society/article/2131241/chinas-solar-highway-was-victim-heavy-traffic-and-bad-design-not
Reagovať

dialnice u nas reakcia na: Made in China. Hightech diaľnica bude nabíjať auto počas jazdy

18.4.2018 16:04
skoro jako u nas... " 1 080 metrov dlhej skúšobnej cesty" - predpokladam, ze ju nebuduju od r1970... :D
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať