
Malí investori prechádzajú na digitálne technológie, ale zároveň potvrdzujú kľúčovú úlohu odborného poradenstva
- Tri štvrtiny retailových investorov (73 %) hľadajú informácie o investíciách a odborné poradenstvo online
- 77 % retailových investorov využíva digitálne investičné platformy: v priemere držia 50 % svojho portfólia digitálne
- Úroveň využívania digitálnych investičných platforiem je vysoká vo všetkých vekových skupinách, pričom viac ako dve tretiny osôb vo vekovej skupine 51-60 rokov
- Finančné zabezpečenie na dôchodok je pre retailových investorov na celom svete najvyššou prioritou, ale len každý štvrtý (23 %) je na dobrej ceste k dosiahnutiu tohto cieľa
Spoločnosť Amundi, popredný európsky správca aktív, zverejnila prieskum, v ktorom hodnotí, ako retailoví investori využívajú digitálne technológie: od držania investícií na digitálnych platformách až po využívanie digitálnych zdrojov informácií a poradenstva pri rozhodovaní. Prieskumu sa zúčastnilo 11 000 retailových investorov z rôznych demografických skupín a 25 krajín.
Digitálne investovanie nie je určené len pre mladších investorov; digitálne investuje veľký počet investorov všetkých vekových kategórií. Viac ako tri štvrtiny respondentov (77 %) investujú aspoň časť svojho portfólia na digitálnej platforme alebo v aplikácii - takmer tretina z nich investuje výlučne online.
Medzi jednotlivými krajinami však existujú výrazné rozdiely: napríklad investori vo Fínsku (95 %), Brazílii (89 %), Švédsku (89 %) a Južnej Kórei (89 %) využívajú digitálne prostriedky viac ako investori v Thajsku (46 %), Japonsku (64 %) alebo Francúzsku (65 %). Na Slovensku je využívanie digitálnych investičných platforiem tiež nižšie, ale rastie. Podľa prieskumu agentúry STEM/MARK, ktorý sa uskutočnil pre spoločnosť Amundi pred koncom minulého roka, 34 % Slovákov investuje prostredníctvom bankovej alebo nebankovej investičnej aplikácie.
Štúdia potvrdzuje, že digitálne investície sa neobmedzujú len na mladšiu populáciu, keďže 68 % ľudí nad 50 rokov na celom svete investuje digitálne. Toto číslo je vyššie v prípade mladších investorov, takže môžeme očakávať, že počet investorov s digitálnymi investíciami bude rásť s vekom mladších generácií.
Široká škála digitálnych informačných zdrojov
Takmer traja zo štyroch retailových investorov na celom svete (73 %) získavajú investičné informácie alebo rady prostredníctvom digitálnych prostriedkov; tento podiel je nižší v Európe (69 %) a vyšší v Ázii (76 %). 38 % respondentov hľadá investičné rady u mediálnych influencerov, ktorých poznajú z televízie, rádia, podcastov, online blogov a sociálnych médií, zatiaľ čo 31 % uprednostňuje získavanie informácií z webových stránok poskytovateľov investičných služieb.
Pokiaľ ide o konkrétne platformy sociálnych médií, najväčší vplyv medzi retailovými investormi má YouTube (72 %), nasleduje Instagram (49 %) a Facebook (46 %). Európski investori sa menej často obracajú na digitálnych influencerov, najmä tí vo veku 51-60 rokov.
Na Slovensku podľa spomínaného prieskumu STEM/Mark až 85 % retailových investorov získava informácie alebo rady digitálnymi prostriedkami. Najčastejším zdrojom sú webové stránky bánk a investičných spoločností alebo finančné webové stránky. Menej využívané sú internetové diskusie alebo influenceri na YouTube, na ktoré sa obracia 18,3 % a 8,8 % respondentov. Tretina (32,2 %) sa obracia na finančných alebo investičných poradcov.
Hybridný model profesionálneho poradenstva zohráva dôležitú úlohu pri vytváraní štruktúrovaného finančného plánu
Z prieskumu vyplýva, že viac ako polovica investorov (54 %) nemá dlhodobý finančný plán. Tí, ktorí plán majú, však štyrikrát častejšie tvrdia, že sú si veľmi istí, že v dôchodku dosiahnu finančné zabezpečenie, ako tí, ktorí ho jednoducho nemajú. Investori, ktorí využívajú profesionálne poradenstvo (digitálne alebo osobné), majú tiež takmer trikrát vyššiu pravdepodobnosť, že majú investičný plán - čo dokazuje, akú dôležitú úlohu zohráva poradenstvo. Na Slovensku je využívanie poradenstva na vysokej úrovni, pričom prieskum STEM/Mark ukázal, že viac ako dve tretiny (70,1 %) slovenských investorov aspoň občas konzultuje svoje investičné portfólio s investičným poradcom.
Investori, ktorí využívajú len digitálne technológie (19 %), často nevyužívajú profesionálne poradenstvo (či už osobné alebo digitálne), čo znamená, že sú menej presvedčení o svojich investičných rozhodnutiach (62 % oproti 69 %) a menej si veria v dosiahnutie svojich investičných cieľov.
Zo zistení tiež vyplýva, že drobní investori oceňujú profesionálne investičné poradenstvo od človeka, najmä pokiaľ ide o dlhodobé finančné plánovanie. Tradiční investori však majú záujem aj o prehlbovanie svojich znalostí a skúmanie investičných možností online. Z toho vyplýva potreba, aby poskytovatelia retailových služieb preskúmali hybridný model poradenstva, pretože len tak je možné komplexne uspokojiť potreby investorov.
Dôchodok ako hlavný investičný cieľ, ktorý však stále nie je dostatočne zohľadnený v alokáciách
Na otázku, čo vedie ľudí k investovaniu, bola celosvetovo najčastejšou odpoveďou pohodlný dôchodok (41 %), po ktorom nasledovala túžba zarobiť čo najviac peňazí (39 %). Medzi slovenskými investormi je zabezpečenie na starobu tiež najvyššou prioritou, keď takto odpovedali viac ako dve pätiny respondentov (43,6 %), nasledované snahou nenechať peniaze stratiť hodnotu (41,1 %).
Je zaujímavé, že ľudia sú vo všeobecnosti presvedčení o svojich investičných rozhodnutiach, ale to sa nepremieta do očakávania, že dosiahnu svoje investičné ciele na dôchodku. Dve tretiny (66 %) respondentov sú presvedčené, že robia správne investičné rozhodnutia, ale len každý štvrtý (26 %) je na dobrej ceste dosiahnuť príjem potrebný na dôchodok. Môže to byť spôsobené tým, že viac ako polovica (54 %) globálnych investorov nemá pevný finančný plán, ktorým by podporili svoje rozhodnutia.
Fannie Wurtzová, riaditeľka divízie distribúcie a bohatstva, uviedla:
„Druhé vydanie našej štúdie Decoding Digital Investment poskytuje množstvo informácií pre tých, ktorí sa snažia pochopiť meniace sa očakávania a správanie investorov. Štúdia zdôrazňuje dôležitosť profesionálneho investičného poradenstva: takmer trikrát viac investorov, ktorí dostávajú podporu - či už prostredníctvom osobných stretnutí alebo digitálnych prostriedkov - má vypracovaný štruktúrovaný investičný plán. Využívanie digitálnych kanálov celosvetovo naďalej rastie, ale na splnenie a podporu dlhodobých investičných cieľov je nevyhnutný rozvoj hybridného poradenského modelu.“
O spoločnosti Amundi
Amundi, popredný európsky správca aktív a jeden z desiatich najväčších svetových hráčov[1], ponúka svojim 100 miliónom klientov - retailových, inštitucionálnych a firemných - celú škálu sporiacich a investičných riešení v rámci aktívnej a pasívnej správy, v tradičných alebo reálnych aktívach. Túto ponuku dopĺňajú IT nástroje a služby, ktoré pokrývajú celý hodnotový reťazec sporenia. Amundi, kótovaná dcérska spoločnosť skupiny Crédit Agricole, v súčasnosti spravuje aktíva v hodnote viac ako 2,2 bilióna eur[2] .
So šiestimi medzinárodnými investičnými centrami[3], finančnými a nefinančnými výskumnými kapacitami a dlhodobým záväzkom k zodpovednému investovaniu je Amundi kľúčovým hráčom v odvetví správy aktív.
Klienti Amundi využívajú odborné znalosti a poradenstvo 5 500 zamestnancov v 35 krajinách.
Amundi, a trusted partner, working every day in the interest of its clients and society
[1] Zdroj: IPE „Top 500 Asset Managers“ zverejnené v júni 2024, na základe spravovaných aktív k 31. 12. 2023.
[2] Údaje Amundi k 31/12/2024.
[3] Boston, Dublin, Londýn, Miláno, Paríž a Tokio.
Obrázok od Sergei Tokmakov, Esq. https://Terms.Law z Pixabay