SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Mercedes-Benz GLC 300de 4MATIC / S plug-in hybridom do Talianska a späť na jednu nádrž

0

Možno sa vám titulok bude zdať pritiahnutý za vlasy, ale áno, je to tak. Podnikli sme testovaciu jazdu Topoľčany – San Daniele del Friuli a späť novým plug-in hybridom od Mercedes-Benz s cieľom ukázať potenciál vozidla s dobre navrhnutým plug-in hybridným systémom. A medzi nami, v skutočnosti nám na to stačili tri štvrtiny nádrže. Ale poďme po poriadku.

SAMSUNG 042024 Advertisement

Keď sa mi naskytla možnosť otestovať ďalší z plug-in hybridov od Mercedes-Benz, napadlo mi otestovať tento systém v reálnych podmienkach na dlhšej trase, teda napríklad do bežnej dovolenkovej destinácie. Trasa do Talianska bola zaujímavá voľba, pretože cestou cez Rakúsko prekonávate po diaľnici množstvo tiahlych stúpaní a klesaní, kde práve plug-in hybridný systém môže predviesť svoj potenciál. Plug-in hybridy od Mercedes-Benz majú totiž jednu obrovskú výhodu – využívajú kombináciu veľkej batérie, ktorá pri najnovšej generácii zabezpečuje dojazd až 100 km podľa WLTP, a rýchleho DC nabíjania, ktorým nabijete batériu asi za 30 minút. Navyše zatiaľ čo v nižších triedach A a GLA nájdete systémy s kombináciou benzínového a elektrického motora, vo vyšších triedach C, E, GLC a GLE si môžete obyčajne vybrať z dvoch verzií plug-in hybridov v kombinácii benzín – elektrina a jedného diesel – elektrina.

Testovacie vozidlo GLC 300de 4MATIC malo teda kombináciu dieselového dvojlitra s výkonom 145 kW a synchrónneho elektromotora s permanentnými magnetmi s výkonom 100 kW. Celkový systémový výkon je 245 kW s krútiacim momentom 750 Nm. Ten umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,4 s a maximálnu rýchlosť 217 km/h, pričom v elektrickom režime dosahuje 140 km/h. Elektromotor je integrovaný v telese prevodovky, ktorú systém využíva aj v elektrickom režime. Akumulátor s kapacitou 31,2 kWh je uložený pod podlahou kufra a možno ho nabíjať vstavanou trojfázovou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW alebo DC nabíjaním s výkonom až 60 kW. Dieselová verzia má nádrž s objemom 62 l, takže aj z tohto pohľadu je výhodnejšia pri dlhších cestách oproti benzínovým plug-in hybridom s objemom nádrže 49 l. Vozidlo je navrhnuté aj na jazdu v náročnejšom teréne, na ktorú má zdvihnutú výšku podvozka o 20 mm, pričom ju môžete vďaka vzduchovému podvozku ešte zvýšiť. Spodok vozidla je chránený odolným plastom Gemtex a má kovovú ochranu vpredu proti podbehnutiu. Súčasťou výbavy je asistent zjazdu DSR a zobrazenie terénnych režimov na prístrojovej doske, head-up displeji a špeciálny pohľad pred vozidlo cez kapotu na hlavnom displeji. Vzduchový podvozok AIRMATIC spolu s natáčaním zadnej nápravy dávajú jazde v tomto vozidle pocit výnimočnosti. Auto sa veľmi ľahko ovláda a podvozok dokáže vyžehliť všetky nerovnosti, akoby ste sa nad cestou iba vznášali. K pohode prispieva aj výborné odhlučnenie auta.

Výrobca ponúka už tradične bohatú technologickú výbavu a naše vozidlo bolo vybavené asi všetkým dostupným. Z vyšších tried sa už aj do GLC dostali úžasné svetlá Digital Light so zobrazovaním symbolov na ceste a výbornou svietivosťou. Samozrejmosť je systém Distronic na automatizovanú jazdu a udržiavanie v jazdnom pruhu. Nezabudlo sa ani na skvelý navigačný systém, ktorý sme mali možnosť vyskúšať v kľukatých uličkách a cestách na talianskom vidieku a v historických mestách, rovnako aj pri navádzaní na diaľnici. V spolupráci so systémom Distronic dokáže vozidlo viesť po optimálnej trase s vyhýbaním sa zápcham a iným komplikáciám na cestách. Automaticky udržuje rýchlosť podľa povolených limitov, ale aj podľa profilu trate. Vzhľadom na plug-in hybridný systém je vynikajúca práca s batériou a jej optimálnym využitím.

Poďme sa však bližšie pozrieť na našu jazdu. Ešte pred jazdou do Talianska som autom v kombinovanej prevádzke na ceste z Bratislavy do Topoľčian a potom znova Topoľčany – Bratislava – Topoľčany najazdil 463 km. Keďže som na cestu vyrážal vždy s nabitou batériou, celková spotreba mi vyšla na 0,9 l/100 km a zo 463 km som najazdil na elektrinu 425 km. To je takisto dobrý príklad, ako by ste mohli jazdiť do zamestnania, ak dochádzate 100 km. Podľa palubného počítača som mal po týchto jazdách celkový dojazd ešte 970 km. Na cestu do Talianska sme z Topoľčian vyrážali s batériou nabitou na 84 %. Prvú plánovanú zástavku na nabíjanie sme mali po 81 km na nabíjačke IONITY pri Senci. Tam sme dorazili iba v elektrickom režime so zostatkom batérie 21 %. Tú sme počas rannej kávičky dobili na 100 %. Potom sme pokračovali do Rakúska, pričom sme obchádzali Viedeň cez Parndorf a Eisenstadt. Po 193 km jazdy sme dorazili na nabíjaciu stanicu IONITY v Pinkafelde. Na konte sme mali 274 km, z toho 176 km na elektrinu. Spotreba sa dostala na 3,1 l/100 km. Bol čas obeda, a tak sme sa počas 30 minút nabíjania najedli a pokračovali sme v ceste. Ďalšie nabíjanie sme mali naplánované v Kaiserwalde, ale keďže ten bol vzdialený iba 92 km, bolo by to zbytočné, a tak sme nabíjali až na nabíjačke IONITY Grafenstein, vzdialenej 197 km od Pinkafeldu. Spotreba sa stále držala na 3,1 l/100 km. Na nabíjačku sme prišli s kapacitou 2 %. Po nabití sme pokračovali priamo do talianskeho San Daniele del Friuli. Táto časť cesty merala 163 km a 58 km z nej sme absolvovali z Pontebba do San Daniele po okreskách, aby sme si vychutnali nádherné panorámy okolitých vrchov. Do San Daniele sme dorazili po 631 km, z ktorých sme absolvovali 434 km na elektrinu. Priemerná spotreba paliva klesla na 2,7 l/100 km a elektriny na 14,4 kW/100 km, pretože záverečnú časť po okreskách sme šli iba na elektrinu.

V Taliansku sme strávili tri dni, pričom sme najazdili 270 km. San Daniele je historické mestečko, ktoré je známe svojím prosciuttom a výrobne a predajne tejto obľúbenej špeciality tu nájdete na každom kroku. Na historickom námestíčku si môžete dať espresso v jednej z najstarších kaviarní na svete z roku 1757. Mestečko je obľúbeným cieľom cykloturistov z Talianska aj Rakúska, ktorí sa sem priamo dostanú cyklocestou spoza hraníc. Zaujímavé je, že veľká časť cyklocesty vedie po trase bývalej železničnej trate medzi Rakúskom a Talianskom.

V Taliansku sme nabíjali raz, druhýkrát pred cestou späť. Spotreba sa nám ustálila na 2,7 l/100 km. Keďže sme stále mali ešte ¾ nádrže, na spiatočnej ceste sme sa rozhodli nabíjať iba dvakrát. Zo San Daniele sme vyrážali s batériou nabitou na 80 %. Až do Rakúska sme tentoraz šli po okreskách a pre zápchu na diaľnici nás navigácia na diaľnicu doviedla až v rakúskom Stossau. Nabíjali sme po 124 kilometroch v malebnom mestečku Velden am Wördersee. Odtiaľto už sme mali namierené domov iba s jednou zastávkou na nabíjanie na stanici ­IONITY v Pinkafelde, vzdialenej 230 km. Tam sme dorazili so spotrebou 3,7 l/100 km. Celý trasu s dĺžkou 1518 km sme absolvovali so spotrebou 3,1 l/100 km a 12,2 kWh/100 km. Počas celej cesty sme nabíjali sedemkrát. Na nabíjanie sme využívali karty ZSE Drive a ­Mercedes Me Charge. Karta ZSE Drive podporuje veľkú väčšinu nabíjačiek v rámci roamingu v celej Európe, takže sa nemusíte báť, že by ste niekde nenabili. Za celú cestu sa nám stalo iba raz, práve pri nabíjaní vo Velden am Wördersee, že nabíjačka kartu odmietla. V rovnakom mestečku sme potom v aplikácii ZSE Drive našli ďalšiu kompatibilnú nabíjačku. Kartu Mercedes Me Charge poskytuje Mercedes-Benz svojim zákazníkom a tí si môžu zvoliť, aký program budú používať. Ak máte vozidlo Mercedes-Benz, túto kartu určite odporúčam, podľa našich testov sme nenašli v zahraničí žiadnu nabíjačku, ktorá by túto kartu nepodporovala. Naše vozidlo GLC 300de navyše podporuje aj službu Plug and Charge. Vďaka nej stačí ku kompatibilnej nabíjačke pripojiť kábel a nabíjanie sa spustí úplne automaticky. Pre testovanie kariet sme však túto službu mali deaktivovanú.

Dovedna sme počas týždňa najazdili 2063 km so spotrebou 3,5 l/100 km. Keď som vozidlo vracal, bola nádrž ešte na jednu štvrtinu. Napriek tomu, že som dobré výsledky očakával, toto moje očakávania prekonalo. Samozrejme, cieľom testu bolo ukázať predovšetkým technické možnosti vozidla. Nabíjanie na rýchlonabíjačkách tiež niečo stojí, takže aj keď nabíjate, nejdete zadarmo, záleží však na správnom nastavení taríf a môžete skutočne ušetriť. Mercedes-Benz GLC 300de 4MATIC teda príjemne prekvapil. Na jedno nabitie sme po okreskách najazdili 114 km, pri vybitej batérii sme dosiahli spotrebu 4,9 l/100 km. Vozidlo teda má potenciál jazdiť veľmi úsporne tak pri denných cestách do zamestnania, ako aj pri dlhých služobných či súkromných cestách. Popri tom si užívate luxusný pocit z jazdy, vynikajúce technologické vybavenie aj veľmi dobré jazdné vlastnosti. Navyše z pohľadu plug-in hybridnej techniky ide o absolútnu špičku na trhu, ktorej môžu konkurovať iba sesterské modely výrobcu.

Technické údaje:

• Motor radový dieselový štvorvalec, zdvi­hový objem v cm³: 1950, výkon (kW) 145, prevodovka: 9G tronic automatická, výkon elektromotora (kW): 100, systémový výkon (kW): 245, systémový krútiaci moment (Nm): 750, poháňaná náprava: 4MATIC, max. rýchlosť (km/h): 217, max. rýchlosť v elektrickom režime (km/h): 140, zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 6,4, kapacita batérií (kWh): 31,2, max. elektrický dojazd WLTP (km) 100, nabíjanie: DC 60 kW, AC 11 kW/3f

PLUSY, MÍNUSY:

+ Spotreba, DC nabíjanie, elektrický ­dojazd, technologická výbava, ­podvozok, spracovanie, Digital Light
- Nič podstatné

• Cena modelu od (s DPH):  63 050 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 103 254 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať