SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

BMW iX M60 / Keď sa kilowatty zbláznia

0

Po modeloch iX3, i4 a iX50 k nám dorazil na redakčný test aj prvý elektromobil od divízie BMW M, model BMW iX M60. Keďže pri prvých jazdách sme mali smolu a celý deň intenzívne pršalo, bol som veľmi zvedavý, ako sa bude jazdiť za normálnych podmienok, keď môžete naplno vyskúšať jeho dynamiku.

SAMSUNG 042024 Advertisement

BMW iX M60 vychádza z modelu iX a popri verziách iX40 a iX50 je najvýkonnejším v celom rade. V redakcii sme už testovali model iX xDrive50 a už jeho 385 kW s krútiacim momentom 765 Nm, ktorý vás dostane z 0 na 100 km/h už za 4,6 s, je skutočne pôsobivých. BMW iX M60 však ide ešte ďalej. Disponuje maximálnym výkonom až 455 kW a úctyhodným krútiacim momentom 1100 Nm. Tento „drobček“ tak dokáže doslova vystreliť na stovku už za 3,8 sekundy, pričom elektronika jeho rýchlosť obmedzí až na hranici 250 km/h. A to ide o veľké SUV s hmotnosťou viac ako 2600 kg. Elektrický systém vrátane batérie vychádza z verzie iX50, takže využíva jeden z dosiaľ najväčších akumulátorov na trhu s kapacitou 111,5 kWh, z ktorej sa využíva 105,2 kWh. Nabíjanie je možné pomocou DC rýchleho nabíjania s výkonom až 200 kW alebo vstavanou trojfázovou AC nabíjačkou, ktorá má v základe výkon 11 kW alebo voliteľne (v testovanom vozidle) až 22 kW.

Prvé, čo vám napadne pri pohľade na vozidlo, bude Transformer. Kombinácia modrej so zlatými lištami a mohutnou prednou maskou bez mriežky s hranatými dizajnovými prvkami pôsobí veľmi monumentálne. Fakt, že toto iX patrí do športovo ladenej série M, zistíte navonok iba podľa modrých strmeňov kotúčových bŕzd a malých označení logom M zo všetkých strán. Nezvyčajne úzke voliteľné svetlomety BMW Laserlight s adaptívnou matrixovou technológiou BMW Selective Beam iba utvrdzujú dojem. Rovnako ako pri ostatných verziách ani tu prednú kapotu bežne nemožno otvoriť, dá sa to iba v servise. Preto je pod predným znakom umiestnené plniace hrdlo na kvapalinu do ostrekovačov. Zadné dvere sa otvárajú na celú šírku zadnej časti aj so zadnými svetlami, preto je pod nimi umiestnená ďalšia dvojica svetiel, ktoré zabezpečia vašu viditeľnosť aj pri otvorených dverách. O pohon sa stará modulárny systém BMW eDrive piatej generácie, ktorý v každej pohonnej jednotke spája v jednom bloku celú pohonnú jednotku s elektromotorom, výkonovou elektronikou a prevodovkou, tentoraz však s výrazne vyšším výkonom. Vy­užívajú sa synchrónne elektromotory s externým budením, pričom každá z pohonných jednotiek má trocha odlišné naladenie, aby sa dosiahol optimálny výkon pri rozjazde, ale aj pri pružnom zrýchľovaní.

BMW iX M60 vychádza z modelov iX, a tak interiér aj palubná doska sú rovnaké a líšiť sa budú iba zvolenou výbavou. V iX M60 sme namiesto štandardne dodávaného audiosystému Harman Kardon, ktorý, mimochodom, hral výborne, mali voliteľný highendový systém Bowers and Wilkins. To, samozrejme, poznať a ozvučenie patrí medzi najlepšie. Veľmi dobre si ho môžete vychutnať aj vďaka reproduktorom zabudovaným do sedadiel, ktoré vám dajú hudbu aj pocítiť. K dokonalému zážitku prispieva aj výborné odhlučnenie kabíny. Zvonka zaujmú neštandardné kľučky dverí s veľmi praktickou konštrukciou. Ruku zasúvate zospodu do otvoru vo dverách, kde sa nachádza mechanická kľučka, ktorá je tak chránená proti vode aj ľadu v zime. Zvnútra dvere otvárate tlačidlom, pre prípad núdze je tu aj mechanická kľučka.

Infotainment má po prvýkrát konektivitu so sieťami 5. generácie a rozšírené funkcie na automatizovanú jazdu a parkovanie. Parkovací asistent umožňuje po novom aj takzvané naučené parkovanie. Môžete si uložiť niekoľko parkovacích manévrov, napríklad do vášho dvora alebo v práci, a vozidlo ich vykoná celé automaticky. Samozrejmosť je asistent cúvania, ktorý vám zopakuje cúvaním posledných asi 150 m jazdy vpred, a klasický parkovací asistent so zlepšeným vyhľadávaním parkovacích miest. Ten umožňuje aj vyparkovanie a dúfajme, že časom bude aj pre Slovensko v aplikácii My BMW dostupná možnosť parkovania mobilom. Tú síce vozidlo má, ale v našich končinách je zatiaľ nedostupná. Výborne pracuje inteligentný adaptívny tempomat, ktorému však u nás musíte potvrdzovať preberanie rýchlostných limitov (v Rakúsku, Nemecku a ďalších krajinách ich preberá automaticky), ale rýchlosť pred zákrutami a križovatkami ovláda automaticky. Bez problémov je aj udržiavanie v jazdnom pruhu. Pri jazde v kolóne vás vozidlo sleduje, a ak dávate pozor na vozovku, tempomat sa rozbieha automaticky za vozidlom pred vami. Pri nízkych rýchlostiach automaticky vytvára záchranársku uličku. Navigácia pracuje s rozšírenou realitou a ponúka aj živé vyhľadávanie nabíjačiek. To funguje veľmi dobre, napríklad som v mapách našiel nabíjačku GreenWay, ktorá bola spustená iba 4 dni predtým. K dispozícii je aj nový typ head-up displeja, ktorý má bezrámové osadenie a veľkoplošné zobrazenie. Často diskutovaný atypický tvar volantu je v skutočnosti veľmi ergonomický a dobre sa drží, treba si to iba vyskúšať. Oceňujem ovládacie prvky na volante, ktoré sú kombináciou dotykových a mechanických, ale dotykové majú výbornú haptickú reakciu, takže si to ani nevšimnete. Pocit z jazdy umocňuje vypínateľný súbor zvukov BMW IconicSounds Electric, špeciálne vytvorený pre verziu M známym skladateľom Hansom Zimmerom. Zvuky sú rozdielne pre režimy Personal a Sport.

Po stlačení akcelerátora vás BMW iX M60 ani na chvíľu nenechá na pochybách, že sedíte v najvýkonnejšom elektromobile výrobcu. Ak máte navyše zapnutú funkciu Iconic sound, ktorá reaguje na vaše zrýchľovanie, máte skôr pocit ako v kozmickej lodi z Hviezdnych vojen. Auto vás zatlačí do sedadla a lineárne zrýchľuje, až pokiaľ nezložíte nohu alebo nedosiahnete maximálku. Vzhľadom na to, že tá je nastavená až na 250 km/h, nebolo ju kde vyskúšať. Nominálny krútiaci moment systému je 1015 Nm a deklarovaných 1100 Nm dosahuje v režime Launch control. Pri potrebe predbiehania vám to však prekážať nebude, predbiehací manéver zvládnete tak rýchlo, že predbiehaný vodič je prekvapený, kde ste sa pred ním vzali. Vďaka špičkovému naladeniu elektromotorov je vynikajúce aj pružné zrýchlenie a auto tak dokáže vyraziť v podstate v akejkoľvek rýchlosti. Príjemne prekvapil podvozok, ktorý je síce naladený tvrdšie, ale s podstatne väčším komfortom, ako som očakával. Vozidlo veľmi dobre drží aj v zákrutách, vyžaduje však skúseného vodiča. Vysokú hmotnosť skrátka cítiť a treba s ňou počítať aj pri brzdení, aj keď sú brzdy veľmi účinné. Pri brzdení významne pomáha aj rekuperácia, ktorú môžete zaradiť ručne režimom B alebo nechať na inteligentnej automatike. Tá využíva rovnaké senzory a dáta ako adaptívny tempomat, takže zaradí rekuperáciu aj pred obcou či zákrutou, ak dobiehate auto pred vami alebo vyhodíte smerovku.

Počas testu sme dosiahli spotrebu 23,6 kWh/100 km. Na diaľnici rátajte s 24 – 26 kWh/100 km, na okreskách sa s ľahkou nohou dá jazdiť aj pod 20 kWh/100 km. Vzhľadom na veľkosť vozidla ide stále o dobré hodnoty. Celkový dojem z BMW iX M60 je veľmi dobrý a budúcich majiteľov určite poteší. Za takúto hračku si však, samozrejme, priplatíte.

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 23,6
• Dojazd v teste (km): 430-570
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 22
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 49
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 94
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 192
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 30

Technické údaje:

• Kapacita batérie 111,5 kWh, využiteľná 105,2 kWh, pohon xDrive, systémový výkon 397 kW (s launch control 455 kW), 1015 Nm (s launch control 1100 Nm), nabíjanie DC max. 200 kW (podpora 500 V), AC 22 kW 3f (voliteľná), zásuvka CCS2, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 3,8 s, max. rýchlosť 250 km/h, dojazd WLTP 561 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkon, spracovanie, technologická výbava, možnosti nabíjania, odhlučnenie kabíny, mapové podklady s live vyhľadávaním
- Nič podstatné

• Cena modelu od (s DPH): 134 000 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 143 602 EUR

 

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať