SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

NOVÝ PEUGEOT 9X8 HYPERCAR – STVORENÝ NA PRETEKY!

Tlačové správy
0

PEUGEOT odhalil nový model 9X8, najmodernejšiu generáciu Hypercar - vyzývateľa, ktorý je pripravený, aby v roku 2022 zažil pretekársky debut v seriáli vytrvalostných majstrovstiev sveta FIA World Endurance Championship (FIA WEC). Výkon mimoriadne úspornej pohonnej jednotky smeruje na všetky štyri kolesá, pričom toto hyper vozidlo vynikajúco zapadá do stratégie automobilky PEUGEOT s názvom Neo-Performance zameranej na to, aby bežné aj pretekárske vozidlá dodávali výkon zodpovedným spôsobom. Práca tímu konštruktérov tímu PEUGEOT SPORT a PEUGEOT Design sa spojila tesne ako nikdy predtým a jej výsledkom je model 9X8, ktorý odhaľuje novú éru automobilového športu svojimi plynulými líniami, chýbajúcim zadným krídlom a silnou identitou  značky, ktorú vyžaruje. Inovatívne technické riešenia, ktoré skrýva a jeho mačací postoj sa prejavujú ako nezameniteľné typické znaky automobilky PEUGEOT.

Model PEUGEOT 9X8 – najnovší vytrvalostný pretekár, je priamym nasledovníkom modelov PEUGEOT 905, víťaz pretekov 24 hodín Le Mans v rokoch 1992 a 1993 a PEUGEOT 908, ktorý francúzsku klasiku vyhral v roku 2009.

Nový prototyp je pripravený pokračovať v dlhom a úspešnom pôsobení značky vo svetovom motoršporte s mimoriadne konkurencieschopnými vozidlami, ktoré sa vyznačujú výraznou a ihneď rozpoznateľnou identitou značky.

Model PEUGEOT 9X8 je vlastný projekt značky, ktorý nasleduje víziu Neo-Performance založenú na spojení špičkových športových základov s výnimočným dizajnom, vysokou účinnosťou a technologickými skúsenosťami, ktoré sa následne môžu preniesť aj na sériové vozidlá.

Nenapodobiteľná spolupráca medzi tímami PEUGEOT Design a konštrukčnými tímami ako aj oddelením PEUGEOT Sport priniesla účinný a výrazný rozdiel najmä v oblasti spoznávania nových možností aerodynamiky a dizajnu, čím vznikol úplne nový a originálny modelový rad.

Tvary modelu PEUGEOT 9X8 a jeho aerodynamické vlastnosti sú taktiež výsledkom práce dôležitých vstupov a vývojovej práce konštruktérov, ktorí pracovali pod vedením technického riaditeľa oddelenia PEUGEOT Sport, ktorým je Olivier JANSONNIE a dizajnérskeho tímu, ktorý viedol Matthias HOSSANN, riaditeľ dizajnu PEUGEOT Design.

Ich aktivity sa riadili predpismi, ktoré vydala Medzinárodná automobilová federácia FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) a ACO (Automobile Club de l’Ouest) a platia pre novú triedu Le Mans Hypercar (LMH), ktorá nastupuje po predchádzajúcej najvyššej kategórii pretekárskych automobilov LMP1. Väčšia flexibilita, ktorú umožnili športové technické predpisy ohľadom aerodynamiky, dovoľuje úplne nový pohľad, čím vznikajú inovatívne vozidlá a konštruktérske aj dizajnové tímy tak môžu vyjadriť všetky svoje schopnosti.

Konštruktéri a dizajnéri automobilky PEUGEOT veľmi účinne využili výhody týchto nových možností na vyvinutie nového kreatívneho procesu ako aj na odloženie doteraz platných kódov, aby tak vytvorili Hypercar úplne nového druhu.

Meno, ktoré spája vzťah k minulosti s pokrokovým myslením

Nový Hypercar, bojovník značky PEUGEOT, dostal označenie PEUGEOT 9X8.

Číslica 9 znamená pokračovanie v sérii špičkových pretekárskych vytrvalostných vozidiel s označením PEUGEOT 905 (ktorý pretekal v rokoch 1990 až 1993) a 908 (2007 až 2011), pričom obe sa stali ikonami značky.

Písmeno X odkazuje na úplne novú technológiu pohonu všetkých kolies modelu PEUGEOT Hypercar ako aj na hybridný pohon, ktorý zosobňuje elektrifikačnú stratégiu značky vo svete automobilových pretekov.

Číslica 8 je príponou, ktorú automobilka PEUGEOT používa na všetkých svojich aktuálnych modelových radoch od 208 a 2008, až po 308, 3008, 5008 a, samozrejme, 508, ktorý prednedávnom prešiel cez ruky konštruktérov a dizajnérov, ktorí vytvorili aj Hypercar, aby sa stal prvým vozidlom s označením Peugeot Sport Engineered.

V roku 2022 budú pretekať dva modely PEUGEOT 9X8 v seriáli vytrvalostných majstrovstiev sveta FIA World Endurance Championship.

Nevídaný vzhľad a vyhotovenie                                                                                                    

„Keďže model 9X8 je plnohodnotný PEUGEOT, tak už od prvých náčrtov sme sa riadili portrétom veľkej mačky pripravenej skočiť, čo sme podčiarkli aj cockpitom nakloneným jemne dopredu”, podotkol Matthias HOSSANN, riaditeľ oddelenia PEUGEOT Design.

„Celkové línie modelu PEUGEOT 9X8 vyjadrujú štylistické linky značky, pričom uhladené prepracované a elegantné tvary vyvolávajú emócie ako aj  dynamiku.”

Výsledok práce dizajnérov budúcich pilotov nadchol a zároveň aj prekvapil …

„Je to prvé pretekárske vozidlo, ktoré dotiahlo dizajn na takúto úroveň,” povedal Kevin MAGNUSSEN.

Dánove slová potvrdil aj Američan Gustavo MENEZES: „PEUGEOT otvára modelom 9X8 novú kapitolu histórie motoršportu. Budeme súčasťou písania príbehu!”

Svetelný podpis modelu 9X8 vpredu aj vzadu, ktorý dostal tvar pazúrov, čo je typický znak automobilky PEUGEOT, spolu s novým podsvieteným logom levej hlavy, dotvárajú prednú časť aj boky vozidla. Sivá farba Selenium Grey a kontrastné ostré zeleno/žlté svetlomety zvýrazňujú karosériu aj interiér, čím sa odvolávajú na farebnú schému, ktorú si línia výbavy PEUGEOT SPORT ENGINEERED vybrala pre predstavenie svojich modelov 508 a 508 SW.

Dizajnéri venovali veľký dôraz aj interiéru modelu 9X8.

„Chceli sme sa venovať aj cockpitu, ktorý doteraz býval čisto funkčný a nijako sa nespájal s identitou značky,” podčiarkuje Matthias HOSSANN.

“Spojenie našich farebných kombinácií a typického cockpitu v štýle PEUGEOT i-Cockpit prinieslo do modelu 9X8 cockpit s úplne novým štýlom.

Navyše sa aj v záberoch z kamier na palube dá veľmi jednoducho identifikovať, že ide o PEUGEOT.”

Zvonku prispievajú tvarované kolesá k vyváženým líniám nezameniteľných, ostro štruktúrovaných bokov, prieduchy blatníkov odhaľujú vrchol pneumatík a dokonale zabudované spätné zrkadlá prispievajú k dojmu, že prúdiaci vzduch prechádza nerušene.

„Poznám tímy PEUGEOT Design a PEUGEOT SPORT a vždy vytvárajú kvalitnú a inovatívnu prácu, avšak musím priznať, že model 9X8 ma očaril. Je to jednoducho úžasné vozidlo,” hovorí Linda JACKSON, generálna riaditeľka spoločnosti PEUGEOT.

“Spôsob, akým jeho inovatívne, plynulé línie vyžarujú takú silnú identitu značky, je majstrovský.”

WINGLESS – Maximálne využitie potenciálu predpisov pre Le Mans Hypercar

Medzi jemne tvarované detaily zadnej časti modelu PEUGEOT 9X8 patrí typický svetelný podpis značky, zatiaľ čo samotné svetlá lemujú široký difúzor, nad ktorým je napísaný vtip „Nechceli sme zadné krídlo“.

Zadné krídla sa v pretekoch 24 hodín Le Mans prvý raz objavili na modeli Chaparral 2F, ktorý bojoval v pretekoch v roku 1967, takže je to prvýkrát za viac ako pol storočia, keď je ich používanie spochybnené. Inovatívna zadná časť modelu 9X8 pochádza z výskumu uskutočneného konštruktérskym tímom PEUGEOT Sport.

„Nové predpisy pre kategóriu Le Mans Hypercar vznikli s cieľom vyrovnať dôležitosť konvenčných systémov zvyšujúcich výkon,” vysvetľuje Olivier JANSONNIE, technický riaditeľ programu Peugeot Sport WEC.

„Vytváranie modelu 9X8 bolo vášnivým zážitkom, pretože sme mali slobodu vymýšľať, inovovať a skúmať spôsoby, ako optimalizovať výkon vozidla, najmä jeho aerodynamiku. Predpisy stanovujú, že je povolené iba jedno nastaviteľné aerodynamické zariadenie bez uvedenia zadného krídla. Naše výpočtové práce a simulácie odhalili, že vysoký výkon bol skutočne možný aj bez neho.”

„Absencia zadného krídla na modeli PEUGEOT 9X8 je veľkým inovatívnym krokom,” hovorí Jean-Marc FINOT, riaditeľ Stellantis Motorsport.

„Dosiahli sme stupeň aerodynamickej účinnosti, ktorý nám umožňuje túto vlastnosť ukončiť. Nepýtajte sa však, ako! Máme v úmysle uchovať to v tajnosti tak dlho, ako to len bude možné!”

Odstránenie zadného krídla poskytlo slobodu navrhnúť takú elegantnú siluetu, aká sa nevidela už celé desaťročia. Dizajnéri v spolupráci so svojimi kolegami spomedzi inžinierov skutočne využili príležitosť na vytvorenie harmonickej zmesi dynamicky tvarovaných plôch, ktoré medzi nápadnými blatníkmi vytvárajú čistý a výrazný povrch.

Hyper-účinný hybridný pohon

Od oznámenia účasti spoločnosti PEUGEOT v novej vytrvalostnej triede Le Mans Hypercar v septembri 2020 závod vo Versailles neďaleko Paríža horúčkovito pracoval práve na modeli 9X8.

Vzadu umiestnený 2,6-litrový spaľovacím bi-turbo motor s výkonom 500 kW (680 k) a 90-stupňovým zovretím valcov pohonnej jednotky PEUGEOT HYBRID4 500 KW V6, absolvoval na motorovej brzde od apríla množstvo kilometrov podľa plánu.

Dopredu sa montuje motor-generátorová jednotka s výkonom 200 kW (272 k), sedemstupňová sekvenčná prevodovka a batéria, ktoré zodpovedajú harmonogramu overovacích testov na skúšobnej stolici. V spoločnosti PEUGEOT Sport a Saft, dcérskej spoločnosti TotalEnergies, vzniká výkonná, technologicky prepracovaná vysokonapäťová batéria s vysokou hustotou (900 V).

„Naším cieľom v súvislosti s našimi energetickými požiadavkami je bezchybná spoľahlivosť a dokonalá kontrola,” vysvetľuje Jean-Marc FINOT.

„Z Le Mans sa stal 24-hodinový šprintérsky závod, ktorý je možné vyhrať alebo prehrať vo viacerých zastávkach v boxoch. Výnimočná energetická účinnosť nových vozidiel Hypercar predznamenáva to, čo čoskoro uvidíme vo svete cestných automobilov. Táto úvaha mala zásadný vplyv na našu prácu na balíku PEUGEOT 9X8, ktorého každý aspekt musí prispievať k dosiahnutiu hyperúčinnosti : od pohonnej jednotky až po aerodynamiku.”

Le Mans, laboratórium automobilky PEUGEOT

Popri aerodynamickej, mechanickej a elektronickej efektívnosti bude nový automobil slúžiť na prezentáciu rozsiahlych technických skúseností spoločnosti PEUGEOT v nekompromisnom svete vytrvalostných pretekov. Veď 24-hodinové preteky v Le Mans sú notoricky náročná udalosť a 5 400 kilometrov, ktoré autá v priebehu pretekov prejdú, sa blíži k dojazdu v celej sezóne formuly 1, takže efektivita aj spoľahlivosť sú nevyhnutné.

„Účasť spoločnosti PEUGEOT vo vytrvalostných pretekoch nespočíva len v športovom aspekte,” tvrdí Linda JACKSON.

Vytrvalostné preteky sú formou motoršportu, ktorá nám poskytuje extrémne laboratórium, čo vysvetľuje, prečo je naša spolupráca s Le Mans taká silná. Dôležitejšie ako výsledky, ktoré získame na závodnej dráhe, sú možno príležitosti, ktoré poskytuje na preukázanie našej technológie a ovocia našej výskumnej práce v pretekoch, ktoré na vás hodia 24 hodín extrémnych podmienok, kde si môžeme overiť hybridné systémy a technológie, ktoré v súčasnosti vyvíjame, aby sme znížili spotrebu paliva a teda emisií CO2 našich sériovo vyrábaných automobilov. Tímy spoločnosti PEUGEOT Sport sú hrdé na to, že sa ich výskum preniesol do našich sériových modelov. Pre našich zákazníkov je Le Mans laboratórium, ktoré svedčí o kvalite našich automobilov.”

Slovami jazdcov…

Paul DI RESTA – Škót (35), bývalý jazdec formuly 1 / šampión DTM 2010:

„Všetci sa pýtali, ako budú Hypercars vyzerať a teraz sú tu. Agresívny, inovatívny prístup a silná identita značky sú na modeli 9X8 veľkým prekvapením.“

 

Loïc DUVAL – Francúz (39), víťaz 24 hodín Le Mans 2013/ Majster sveta vo vytrvalostných pretekoch 2013:

„Existujú autá, na ktoré sa pozriete a poviete si, že sú pekné, povedzme, z troch štvrtín spredu alebo zboku, spredu alebo zozadu. Model 9X8 vyzerá úžasne z každého uhla!“

 

Mikkel JENSEN – Dán (26), vytrvalostný jazdec / šampión ELMS LMP3 2019:

„Línie modelu 9X8 sa veľmi líšia od tých, ktoré boli predstavené alebo naznačené v ostatných mesiacoch. ak s týmto autom uspejeme, bude to historický okamih, pretože nič v tomto štýle nikdy predtým neexistovalo.“

 

Kevin MAGNUSSEN – Dán (28), bývalý jazdec Formuly 1 / vytrvalostný jazdec IMSA:

„Nič také tu predtým nebolo. Skutočne to vyzerá na budúcnosť pretekania. Je to prvýkrát, čo sa toľko práce venovalo skutočnému dizajnu pretekárskeho vozidla. Absencia zadného krídla bola obrovským prekvapením. Je to ako začiatok novej éry.“

 

Gustavo MENEZES – Američan (26), jazdec vytrvalostných majstrovstiev sveta / víťaz 24 hodín Le Mans z roku 2016 v kategórii LMP2 / Majster sveta LMP2 z roku 2016:

„Model 9X8 signalizuje začiatok novej kapitoly v automobilových pretekoch. Ostatných asi 10 rokov poznačili prototypy LMP1. S modelom 9X8 nastal čas vytvoriť ikonickú budúcnosť.“

 

James ROSSITER – Brit (37), bývalý pilot formuly 1, ALMS a Super GT:

„Naozaj som nečakal toľko kreativity. Jeho dizajn je skutočne nečakaný. Hypercar značky PEUGEOT posunul hranice.“

 

Jean-Eric VERGNE – Francúz (31), bývalý pilot formuly 1 / dvojnásobný šampión formuly E:

„PEUGEOT 9X8 je revolučný. Tímy zodpovedné za jeho dizajn sa vydali smerom, ktorý sa v automobilových pretekoch dlho nevidel. Skvostné!“

 

PEUGEOT 9X8 – Technické údaje

 

Trieda: Le Mans Hypercar (LMH)

Dĺžka: 5 000 mm

Šírka: 2 080 mm

Výška: 1 180 mm

Rázvor: 3 045 mm

Pohon: PEUGEOT HYBRID4 500 kW (pohon všetkých kolies)

Pohon zadných kolies: 500 kW (680 k), 2.6L twin-turbo, 90-stupňov, benzínový spaľovací motor V6 + 7-stupňová sekvenčná prevodovka

Pohon predných kolies: 200 kW elektrický motor-generátor + 1-stupňová redukčná prevodovka

Batéria: s vysokou hustotou, 900 V batéria vyvinutá spolu s Peugeot Sport, TotalEnergies/Saft

Palivo a mazivá: TotalEnergies

 

 

 

Zobrazit Galériu

PEUGEOT

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať