PMI_092022 PMI_092022 PMI_092022

Nabíjanie áut doma v noci nie je správna cesta

Technológie
0

Drvivá väčšina majiteľov elektromobilov nabíja svoje autá doma večer alebo cez noc. Podľa novej štúdie Stanfordovej univerzity, publikovanej v Nature Energy, to môže priniesť kopec problémov. Tím skúmal, akému náporu bude čeliť celý západ Spojených štátov do roku 2035 v dôsledku rastúceho počtu elektrických vozidiel. Zistili, že rýchly rozmach elektromobilov by mohol zvýšiť špičkový dopyt po elektrine až o 25 percent, a to za predpokladu pokračujúcej dominancie nočného nabíjania v domácnostiach.

Vodiči by podľa štúdie mali prejsť na denné nabíjanie v práci alebo na verejných nabíjacích staniciach, čo by znížilo aj emisie skleníkových plynov. Preto vyzývajú politikov, aby zvážili sadzby za energie, ktoré by podporovali denné nabíjanie, a investovali do nabíjacej infraštruktúry, aby prilákali vodičov na nabíjanie v práci, a nie doma. Napríklad v Kalifornii vo februári dosiahol kumulatívny predaj elektrických vozidiel 1 milión kusov, čo predstavuje asi šesť percent osobných a ľahkých nákladných vozidiel.

Keď penetrácia dosiahne 30 až 40 percent, rozvodná sieť bez veľkých investícií a zmien v návykoch nabíjania zažije značný stres. Vybudovanie takejto infraštruktúry si však vyžaduje veľa času potrebného na realizáciu a nedá sa urobiť zo dňa na deň. Všetky štáty možno budú musieť prehodnotiť cenové štruktúry elektrickej energie, pretože ich potreby nabíjania EV sa zvyšujú. Len čo bude na západe USA, kde asi polovica populácie žije v Kalifornii, 50 percent áut na cestách poháňaných elektrinou, bude potrebných viac ako 5,4 gigawattu uskladnenej energie, ak svoje nabíjacie zvyklosti nezmenia.

Predplatné NEXTECH 2021

To je kapacitný ekvivalent 5 veľkých jadrových reaktorov. Pri posune k nabíjaniu v práci namiesto domova by sa potrebný úložný priestor pre EV znížil na 4,2 gigawattu. Súčasné modely povzbudzujú spotrebiteľov, aby vždy, keď je to možné, presunuli spotrebu elektriny na nočný čas, či už ide o umývanie riadu, alebo nabíjanie elektromobilov. Táto štruktúra sadzieb odráža čas významných dodávok solárnej a veternej energie, keď hrozilo, že dopyt prevýši ponuku počas dňa, najmä neskoro popoludní v lete.

Kalifornia má prebytok elektriny v neskorých ranných a skorých popoludňajších hodinách, najmä vďaka svojej kapacite výroby solárnej energie. Keby sa väčšina elektromobilov nabíjala v týchto obdobiach, lacná energia by sa využila bez plytvania. No ak sa väčšina elektromobilov bude naďalej nabíjať v noci, štát bude musieť postaviť viac generátorov – pravdepodobne poháňaných zemným plynom – alebo drahé veľké úložiská energie. Pritom časť elektriny smerujúcej najprv do obrovskej batérie a potom do batérie EV sa cestou stráca.

Zdroj: eurasiareview.com.

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať