PEUGEOT_062022 PEUGEOT_062022 PEUGEOT_062022

Najúspornejšie komerčné lietadlo na svete môže nastaviť budúcnosť leteckej dopravy

Technológie
4

Spoločnosť Otto Aviation ukázala neobvyklý dizajn lietadla, na ktorom pracuje. Trup Celery 500L v tvare slzy je možno jej najpútavejší prvok, ale je tu oveľa viac zaujímavých vecí než len vzhľad. Prevádzka tohto lietadla je päťkrát až sedemkrát lacnejšia, pričom spotrebuje osemkrát menej paliva ako lietadlá podobnej veľkosti bez toho, aby sa znížila rýchlosť alebo skrátil dolet. Navyše tieto ohromujúce nárasty účinnosti nie sú výsledkom nejakej novej, neoverenej technológie pohonu.

O pohon Celery (ktorá by mohla byť potenciálne vybavená aj elektromotorom), sa v súčasnosti starajú dva konvenčné piestové motory, ktoré dokážu fungovať nezávisle a poháňajú jednu zadnú vrtuľu. Mimoriadne aerodynamické vlastnosti lietadla možno pripísať šikovnému využitiu laminárneho prúdenia, fyzikálneho princípu, na základe ktorého sa rôzne susedné vrstvy vzduchu alebo tekutiny pohybujú hladko bez toho, aby sa navzájom miešali.

Optimalizácia pre laminárne prúdenie je to, čo dáva Celere jej zvláštny tvar a o 59 % nižší odpor vzduchu v porovnaní s ostatnými lietadlami. Zakladateľ spoločnosti Otto Aviation a autor tohto projektu William Otto starší pracoval pri vývoji rakiet pre americkú armádu. Inšpirácia pre Celeru však pochádza skôr z mora, niektoré konštrukcie torpéd totiž využívajú laminárne prúdenie na efektívny pohyb vo vode. Menší odpor znamená nižšiu spotrebu paliva. Celera 500L údajne dosiahne 30 až 40 km na galón (3,78 l) v porovnaní s 3 až 5 km pri bežnom prúdovom motore.

Zástancovia projektu vypočítali, že náklady na prevádzku lietadla Celera by mohli klesnúť na 328 USD za hodinu (ide o náklady na lietadlo, nie na osobu!). Ak vezmeme do úvahy, že sa do lietadla zmestí 6 osôb, je to pomerne konkurencieschopná ponuka, a to aj na vzdialenosti, ktoré sú doménou pozemnej dopravy. Celera však zďaleka nie je zameraná len na miestne a regionálne trhy, jej dolet je viac ako 8300 km.

Plánovaná maximálna rýchlosť 740 km za hodinu je síce nižšia ako rýchlosť prúdového lietadla, ale je porovnateľná s väčšinou vrtuľových lietadiel, nehovoriac o možnostiach pozemnej dopravy. Ďalší pozitívny vedľajší účinok konštrukcie v tvare slzy je to, že Celera má pomerne priestrannú kabínu: jej výška zhruba 188 cm umožňuje väčšine cestujúcich stáť vzpriamene, čo poskytuje úroveň pohodlia typickú skôr pre stredne veľké až väčšie manažérske lietadlá.

Na druhej strane maximálne využitie efektu laminárneho prúdenia si vyžaduje určité kompromisy, pokiaľ ide o materiály, povrchy a tvary, ktoré sa nedajú ľahko škálovať. Prototyp Celera 500L z roku 2018 absolvoval už viac ako 50 testovacích letov, aj keď stále nedosiahol svoj maximálny potenciálny výkon (maximálna rýchlosť bola doteraz okolo 400 km/h). Spoločnosť plánuje tento rok spustiť certifikačný proces s FAA (Federal Aviation Administration), jej cieľom je uviesť lietadlo na trh do roku 2025.

Zdroj: thepointsguy.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

4 komentáre

RE reakcia na: Najúspornejšie komerčné lietadlo na svete môže nastaviť budúcnosť leteckej dopravy

12.4.2022 18:04
Perfiš, niekto objavil koncept vzducholode grófa Zeppelina z pred vyše sto rokov. Je takto staré generikum ešte patentovateľné?
Reagovať

RE: Si predstav, že oni teraz nie kradnú, ale ja podvádzajú: Z pozemku definovaného ako lúka spravia stavebný za peniaze prepíšu reakcia na: RE

13.4.2022 11:04
Si predstav, že oni teraz nie kradnú, ale ja podvádzajú: Z pozemku definovaného ako lúka spravia stavebný za peniaze prepíšu a pohoda.
Reagovať

RE: RE: *aj reakcia na: RE: Si predstav, že oni teraz nie kradnú, ale ja podvádzajú: Z pozemku definovaného ako lúka spravia stavebný za peniaze prepíšu

13.4.2022 11:04
*aj
Reagovať

RE: RE: RE: *aj reakcia na: RE: RE: *aj

18.4.2022 19:04
Píšeš o stavebnom pozemku vybudovanom na vzducholodi Grófa Zeppelina? Wau, ty si inteligentný ako tvoj ocino.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať