Návrat k emóciám: Porsche zavedie do elektromobilov “falošnú” prevodovku
Nemecká automobilka Porsche, známa svojím nekompromisným prístupom k jazdným vlastnostiam, sa rozhodla pre kontroverzný, no fascinujúci krok vo vývoji svojich budúcich elektromobilov. Po vzore Hyundaiu Ioniq 5 N plánuje Porsche implementovať systém "virtuálnej prevodovky", ktorý bude simulovať pocity radenia prevodových stupňov, hoci elektromobily technicky prevodovku nepotrebujú.
Prvým modelom, ktorý by mal túto technológiu dostať, bude modernizovaná verzia Porsche Taycan, očakávaná okolo roku 2027. Cieľom je vrátiť do tichej a monotónnej jazdy na elektrinu emocionálny náboj a mechanickú spätnú väzbu, ktorá mnohým puristom chýba.

Zdroj foto: Porsche
Systém nebude len o zvukovom efekte; pôjde o komplexnú softvérovú simuláciu, ktorá bude fyzicky ovplyvňovať správanie elektromotorov. V praxi to znamená, že pri "preradí" vodič pocíti jemné trhnutie a krátke prerušenie krútiaceho momentu, presne tak, ako to poznáme zo spaľovacích motorov s dvojspojkovou prevodovkou.
Tento efekt má pomôcť vodičovi lepšie vnímať rýchlosť a dynamiku vozidla bez toho, aby sa musel pozerať na tachometer. Testovací jazdci, ktorí mali možnosť vyskúšať prototypy, údajne potvrdili, že tento prvok výrazne zvyšuje pocit kontroly a prepojenia s autom.
Porsche sa týmto krokom snaží vyriešiť jeden z hlavných problémov výkonných elektromobilov – ich sterilitu a odtrhnutosť od vodiča. Hoci majú ohromujúce zrýchlenie, chýba im "dráma" a mechanická duša, ktorá definovala značku po desaťročia.
Zavedenie falošného radenia je priznaním, že pri športových autách nejde len o čisté čísla a efektivitu, ale predovšetkým o zážitok a emócie za volantom. Samozrejme, funkcia bude pravdepodobne voliteľná, takže vodiči, ktorí preferujú plynulý ťah elektromotora, si ju budú môcť vypnúť.
Inšpirácia kórejským Hyundaiom ukazuje, že aj prémiové značky sledujú inovácie v mainstreame a neboja sa adoptovať nápady, ktoré fungujú. Hyundai Ioniq 5 N so svojím systémom N e-shift zožal obrovský úspech u novinárov aj zákazníkov, čo zrejme presvedčilo inžinierov v Stuttgarte, že toto je cesta vpred.
Pre Porsche je to strategický ťah, ako si udržať lojalitu tradičných zákazníkov aj v dobe elektrickej, kedy sa rozdiely medzi motormi stierajú. Virtuálna prevodovka bude doplnená aj o sofistikovaný zvukový generátor, ktorý bude verne kopírovať otáčky a záťaž motora, čím sa dotvorí celková ilúzia spaľovacieho pohonu.
Kritici môžu namietať, že ide o zbytočný "fake" prvok, ktorý len komplikuje jednoduchosť elektrického pohonu a potenciálne ho spomaľuje. Zástancovia však argumentujú, že v digitálnom veku je softvérová definícia charakteru auta nevyhnutnosťou a ak to robí jazdu zábavnejšou, má to zmysel.
Porsche tak opäť ukazuje, že aj v ére batérií hľadá spôsoby, ako zostať verné svojej DNA, hoci tentoraz pomocou riadkov kódu namiesto ozubených kolies. Budúcnosť športovej jazdy bude zrejme hybridom skutočného výkonu a digitálnej ilúzie.
Zdroj: supercarblondie.com foto: Porsche
Zobrazit Galériu