
Nová technológia batérií by mohla spôsobiť revolúciu v nabíjaní áut aj telefónov
Nanotechnológia vyvinutá tímom z Queenslandskej univerzity viac ako zdvojnásobuje životnosť veľmi žiadaných vysokonapäťových Li-ion batérií, ktoré dosahujú vyššiu hustotu energie, no vydržia len niekoľko stoviek nabíjacích cyklov. Batéria, ktorú demonštrovali, zostáva stabilná počas viac ako 1000 cyklov nabíjania/vybíjania. Korózia v tej či onej forme je dôvodom, že batérie časom degradujú. Preto výskumníci navrhli jedinečnú tenkú funkčnú vrstvu s hrúbkou atómu, aplikovanú na povrch vysokonapäťovej katódy, ktorá je zdrojom iónov lítia.
Tento minimálny ochranný povlak otvára cestu k nasadeniu týchto vysokonapäťových materiálov pre novú generáciu vysokoenergetických batérií. Nový postup zvýši životnosť batérií v mnohých zariadeniach – od smartfónov a notebookov až po elektrické náradie a elektrické vozidlá. Vývoj lítiovo-iónových batérií s nižšou cenou, vyššou hustotou energie a dlhšou životnosťou je životne dôležitý.
Výrobcovia elektrických vozidiel sú pod obrovským tlakom, aby našli spôsob, ako zvýšiť výrobu batérií, keďže predaje elektromobilov prudko rastú. Automobilky zápasia aj s rastúcou cenou niklu, ktorý je súčasťou lítiových batérií, ako aj s nedostatkom dielov v dôsledku vojny na Ukrajine a pandémie covidu. Očakáva sa, že celosvetový dopyt po nikle používanom v batériách v tomto roku vzrastie o viac ako 20 percent v dôsledku zvyšujúcej sa výroby elektromobilov.
Spoločnosť Sumitomo Metal, ktorá dodáva katódové materiály pre lítiovo-iónové batérie Panasonic používané v elektromobiloch Tesla, uviedla, že dopyt po nikle používanom v nabíjacích batériách sa v roku 2022 vyšplhá na viac ako 410 000 ton, zatiaľ čo v roku 2021 bol na úrovni 330 000 ton. Vyššie ceny niklu však môžu z dlhodobého hľadiska narušiť dopyt, keďže spoločnosti budú pracovať na technológiách využívajúcich menšie množstvo niklu alebo na vývoji batérií bez obsahu niklu.
Zdroj: express.co.uk.
Zobrazit Galériu