SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement SAMSUNG_10_FLIP Advertisement

Nové trendy menia svet cestovania: Od nočných zážitkov až po vypnutý mobil

Tlačové správy
0

Kým väčšina cestovateľov na dovolenke stále hľadá primárne relax, dostupnejšie letenky otvárajú dvere k pestrejšej škále zážitkov, ktoré presahujú tradičné leňošenie na pláži. Slováci sa čoraz viac zapájajú do nových trendov, a to od úniku pred horúčavami až po digitálny detox s mobilom vypnutým doma. Tieto a ďalšie fenomény transformujú dovolenky na jedinečné dobrodružstvá.

SAMSUNG_10 S25 Advertisement  

Hoci pre väčšinu cestovateľov zostáva primárnym cieľom dovolenky oddych a relax, dynamický vývoj v oblasti leteckej dopravy a rastúca dostupnosť leteniek mení predstavy Slovákov o ideálnom cestovateľskom zážitku. Súčasní turisti už nehľadajú len klasické „vyvalovanie sa na pláži“, ale objavujú rôznorodejšie formy dobrodružstva, ktoré obohacujú ich cestovateľské portfólio o hlbšie, autentickejšie či unikátnejšie zážitky.

Na základe prieskumu online predajcu leteniek Kiwi.com v spolupráci s agentúrou Stemmark z marca 2025 sa ukazuje, že Slováci čoraz viac inklinujú k špecifickým cestovateľským trendom. Až 37 % respondentov zo Slovenska sa stotožňuje s trendom Calmcationing. S objavovaním miest Off the beaten track súhlasí 27 % cestovateľov a 19 % Slovákov láka Nocturism či Island-hopping. Únik pred horúčavou, teda Coolcationing, a Set-jetting, po stopách filmových hrdinov, preferuje zhodne 18 % cestovateľov. Radosť z úplného odpojenia, čiže JOMO (Joy of missing out), objavuje 12 % Slovákov. Len 21 % respondentov sa neidentifikuje so žiadnym z uvedených trendov.

"Slovensko už dávno nezaostáva za svetovými trendmi ani v oblasti cestovania. Výsledky nášho prieskumu potvrdzujú, že ľudia nechcú cestovať len tradičným spôsobom. Vidíme výrazný posun k zážitkom, ktoré majú hlbší zmysel. Slováci sa stávajú uvedomelejšími cestovateľmi, ktorí vedia, čo od dovolenky naozaj chcú," uvádza Daniela Chovancová, hovorkyňa Kiwi.com.

Poďme sa bližšie pozrieť na tieto fascinujúce trendy, ktoré menia spôsob, akým objavujeme svet:

Calmcationing: Umenie pokojnej dovolenky

Trend, ktorému sa na Slovensku venuje až 37 % cestovateľov, je o aktívnom vyhľadávaní pokoja, relaxu a duševnej pohody. Tento prístup je presným opakom tradičného, často hektického cestovania, kde sa hlavný dôraz kladie na čo najväčší počet navštívených atrakcií. Calmcationing sa zameriava na destinácie a aktivity, ktoré podporujú relaxáciu, meditáciu, mindfulness a celkovú vnútornú rovnováhu. Môže ísť o wellness pobyty, ústranie v prírode, jóga retreaty alebo jednoducho trávenie času v tichom prostredí bez rušivých vplyvov. Stelesňuje presun od klasickej dovolenky, ktorá len dočasne preruší rutinu, k aktívnej obnove fyzických aj duševných síl.

Off the beaten track: Za hranice davov

Pre 27 % slovenských cestovateľov je kľúčové objavovať miesta, ktoré nie sú bežnými turistickými destináciami. Cestovatelia už neplánujú výlety podľa tradičných sprievodcov, ale aktívne vyhľadávajú miesta, ktoré ešte nie sú komerčne známe. Ich cieľom je nájsť skryté klenoty, či už ide o malebné dedinky, odľahlé prírodné rezervácie alebo menej známe štvrte veľkomiest. Túžia sa ponoriť do lokálneho života, ochutnať tradičné jedlá v rodinných reštauráciách a porozprávať sa s miestnymi obyvateľmi, aby pochopili skutočnú dušu danej krajiny. Nejde len o to vidieť, ale aj o to zažiť.

Nocturism: Svetlo po zotmení

Záujem 19 % Slovákov o Nocturism poukazuje na fascináciu objavovaním krajiny a pamiatok v noci, keďže tá ponúka úplne novú perspektívu. Môže zahŕňať pozorovanie oblohy, prehliadky miest, festivaly svetla, objavovanie fauny alebo dokonca plávanie. Zďaleka najznámejším a najvyhľadávanejším "nocturistickým" zážitkom je pozorovanie polárnej žiary. Tento úchvatný prírodný úkaz, ktorý sa prejavuje ako tancujúce svetlo na nočnej oblohe, láka tisíce cestovateľov do severských krajín.

Island-hopping: Skok z ostrova na ostrov

Pre ďalších 19 % slovenských dovolenkárov predstavuje Island-hopping ideálny spôsob, ako zažiť viacero destinácií v rámci jednej cesty. Ide o cestovanie z jedného ostrova na druhý, čo umožňuje spoznať rôznorodosť krajiny, kultúry a prírody v danom regióne. Tento trend je populárny najmä v destináciách s bohatou ponukou ostrovov, ako sú Grécko, Chorvátsko či Filipíny, a ponúka dynamický a pestrý cestovateľský zážitok.

Coolcationing: Útek pred horúčavou

S rastúcimi letnými teplotami sa Coolcationing stáva relevantným trendom pre 18 % Slovákov. Ide o cielené vyhľadávanie chladnejších destinácií, kde sa dá uniknúť intenzívnemu letnému teplu. Cestovatelia sa zameriavajú na horské oblasti, severské krajiny, alebo miesta s miernejšou klímou, kde môžu aktívne tráviť čas bez obáv z prehriatia. Tento trend je odpoveďou na klimatické zmeny a snahu o komfortnú dovolenku aj počas najhorúcejších mesiacov.

Set-jetting: Po stopách filmových hrdinov

Cestovanie, ktoré spája lásku k umeniu s túžbou po spoznávaní, si získava srdcia stále väčšieho počtu Slovákov. Trend, ktorý oslovuje 18 % cestovateľov, je založený na vyhľadávaní destinácií, ktoré sa objavili v obľúbených filmoch, seriáloch alebo knihách. Pre fanúšikov je to jedinečná príležitosť prejsť sa po miestach, kde sa nakrúcali legendárne scény a na vlastnej koži zažiť kúsok filmovej mágie. Klasickým príkladom je Londýn, ktorý sa stal povinnou zastávkou pre všetkých fanúšikov Harryho Pottera, či Chorvátsko, ktoré sa premenilo na Pobrežie kráľov v kultovom seriáli Hra o tróny.

JOMO: Radostné odpojenie

Aj 12 % slovenských cestovateľov už objavilo odpoveď na známy výraz FOMO, a tým je JOMO (Joy of Missing Out). Namiesto neustáleho pripojenia a strachu, že im niečo unikne, sa tento trend zameriava na radosť z odpojenia sa od online sveta. Dovolenkári zámerne nechávajú smartfóny a sociálne siete bokom, aby sa plne sústredili na prítomný okamih, prírodu, spoločníkov a skutočné zážitky. Je to detox od digitálneho sveta a návrat k autentickému prežívaniu.

O Kiwi.com

Kiwi.com je popredná spoločnosť v oblasti cestovných technológií so sídlom v Českej republike a zamestnancami taktiež na Slovensku - v Bratislave a v Košiciach. Jej jedinečný algoritmus umožňuje používateľom nájsť lepšie trasy a ceny, ktoré iné vyhľadávače nevidia. Každý deň Kiwi.com vykoná niekoľko miliárd cenových porovnaní, čím pokryje 95 % svetových cestovných ponúk. Denne sa na Kiwi.com vyhľadá viac ako 100 miliónov leteniek a v priemere sa predá viac ako 50 000 miest.

Zobrazit Galériu

Kiwi.com

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať