PEUGEOT_062022 PEUGEOT_062022 PEUGEOT_062022

Nový program DARPA: Tankery budú dobíjať drony pomocou lasera

Technológie
0

Americká Agentúra pre pokročilé obranné výskumné projekty (DARPA) skúma možnosti systému Airborne Energy Wells, čo je riešenie na tankovanie lietadiel vo vzduchu, ktoré by umožnilo dobíjanie dronov poháňaných batériou. Agentúra predložila požiadavku predstaviteľom priemyslu, pričom hľadá informácie o možnosti použitia upravených tankovacích lietadiel KC-135 a KC-46 Pegasus s ľudskou posádkou na bezdrôtový prenos energie prostredníctvom laserových lúčov do bezpilotných lietadiel.

O nabíjanie by sa mal postarať „podkrídlový vysielací modul“, aj keď DARPA nevylučuje ani iné možnosti. Takýto modul by mal obsahovať laser generujúci najmenej 100 kilowattov. Očakáva sa takisto, že riešenie poskytne tvarovanie lúča (beam forming) a riadenie vyžarovanej energie, aby sa zabezpečilo, že sa výkon dostane tam, kde je potrebný. Cieľom iniciatívy Airborne Energy Well je zabezpečiť, aby drony mohli lietať ďalej a dlhšie. Bezpilotné lietadlá bytak museli skladovať menej energie, čo by im umožnilo niesť napríklad viac zbraní či senzorov alebo by jednoducho profitovali z predĺženej výdrže bez nutnosti pristávania. 

Plne elektrické drony, ktoré by využívali Airborne Energy Wells, sú relatívne malé. Čoraz častejšie sa však hovorí aj o väčších bezpilotných prostriedkoch a schopnosť dobíjať batériu vo vzduchu by mohla pomôcť pri riešení problémov s výdržou. V krátkodobom horizonte Airborne Energy Well pravdepodobne nebude musieť dobíjať veľké lietadlá, ale časom budú batériami poháňané aj väčšie a zložitejšie typy – či už s posádkou, alebo bez nej.

DARPA aj letectvo sa čoraz viac zaujímajú o potenciál dizajnov eVTOL (elektrické lietadlá s  vertikálnym vzletom a pristátím), ktoré sa budú ďalej vyvíjať a zväčšovať sa, keď sa batérie zmenšia a zvýši sa ich efektívnosť. Samozrejme, Airborne Energy Well by vyžadoval aj kompatibilné drony s určitými prostriedkami na prijímanie usmernenej energie generovanej tankerom. Existujú aj ďalšie potenciálne významné prekážky vrátane rušivých vplyvov mrakov a zrážok na energiu vysielanú laserom. 

Vzhľadom na to všetko by najlepším „zákazníkom“ pre túto koncepciu mohli byť veľmi vysoko a pomaly letiace lietadlá, ktoré fungujú na elektrinu a lietajú veľmi dlho, nahrádzajú komunikačné satelity alebo nesú snímače vo veľkej výške. Keby sa však podarilo zdokonaliť subsystémy poskytovateľa a prijímača, potom by sa systém Airborne Energy Well mohol stať súčasťou oveľa väčšej a ambicióznejšej siete na prenos energie.

Zdroj: thedrive.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať