SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement SAMSUNG_022024A Advertisement

PEUGEOT 205 oslavuje 40-tku: božské číslo, ktoré sa stalo legendou!

Tlačové správy
0

Do histórie značky PEUGEOT sa nezmazateľne zapísal 24. február 1983.  V tento deň bol totiž predstavený legendárny model 205. Auto, ktoré ukotvilo značku v modernej ére nielen ako produkt, ale aj z pohľadu marketingu a motoristického športu. Ohliadneme sa do minulosti za pútavým príbehom legendy ... tej, ktorá umožnila zrod dlhého radu úspešných mestských automobilov PEUGEOT.

EXCELLENCE (výnimočnosť): PEUGEOT 205 zanechal stopu v histórii motorizmu a motoristického športu.

ALLURE (elegancia): PEUGEOT 205 navždy zostane „božským číslom“ značky PEUGEOT.

EMOTION (emócie): PEUGEOT oslávi 40. narodeniny modelu PEUGEOT 205.

História auta je často v prvom rade históriou mužov a žien, ktorí ho navrhli. Príbeh modelu PEUGEOT 205 je úzko  spätý s príbehom Jeana Boillota, člena predstavenstva automobilky PEUGEOT z konca 70. rokov. Bol to on, kto v ťažkých časoch, ktoré spoločnosť vtedy zažívala prišiel s ambicióznym projektom vytvoriť nové kompaktné auto, ktoré by však bolo niečím oveľa viac, než malým autom, určeným do mesta. Malo sa stať viacúčelovým automobilom vhodným do mesta aj do terénu, schopným odviezť menšiu rodinu a navyše cenovo dostupným... skrátka autom, ktoré vyhovie takmer všetkým nárokom.

PEUGEOT dizajn verzus Pininfarina

Z hľadiska dizajnu, technológií, aj marketingu bol PEUGEOT 205 významným míľnikom. Zatiaľ čo väčšina predchádzajúcich modelov značky PEUGEOT bola navrhnutá dizajnérskym štúdiom Pininfarina, v tomto prípade to boli dizajnéri zvnútra spoločnosti PEUGEOT na čele s Gérardom Welterom, ktorí vyhrali internú súťaž a priniesli oveľa modernejší a uhladenejší dizajn (Pininfarina získal  ako „satisfakciu“ zákazku na navrhnutie modelu PEUGEOT 205 kabrio). Tento nový dizajnérsky prístup priniesol niektoré charakteristické prvky, ktoré sa neskôr začali objavovať na ďalších modeloch PEUGEOT, ako napríklad maska ​​chladiča s horizontálnymi lamelami a horizontálny pás, prepájajúci zadné svetlá. Navyše, interiér modelu PEUGEOT 205 vytvoril legendárny návrhár Paul Bracq, v tom čase pracujúci pre dizajnérske štúdio PEUGEOT.

Prvý vysokovýkonný malý diesel  

PEUGEOT 205 formálne odštartoval vstup značky PEUGEOT do modernej éry: bol kompaktný, ale zároveň priestranný, vďaka karosérii hatchback praktický a popri tom aj úsporný a prispôsobený na akékoľvek použitie... Predovšetkým to však bolo prvé auto značky, kde bola vzadu využitá torzná tyč s cieľom zväčšiť priestor pre cestujúcich. Tiež to bolo prvé auto, ktoré využívalo novú rodinu motorov XU, konkrétne XUD7, štvorvalcový motor s objemom 1 769 cm3 s výkonom 60 k, vďaka čomu sa PEUGEOT 205 stal prvým malým francúzskym dieselovým automobilom a najmä prvým malým dieselovým modelom, ktorý ponúkal rovnaký výkon ako benzínové motory, len s oveľa nižšou spotrebou (v priemere 3,9 l/100 km).

Od 45 do ... 200 koní!

PEUGEOT 205 bol prvým malým modelom značky PEUGEOT, ktorý dostal tak širokú a pestrú paletu motorov – od 45 do 200 koní! - a automatickú prevodovku, ktorá v tom čase na trhu rozhodne nebola samozrejmosťou. V čase svojho uvedenia v roku 1983 prišiel na trh so štyrmi benzínovými motormi a jedným naftovým. Nasledujúci rok sa ponuka rozšírila o legendárne GTI a Turbo 16, ako aj o 3-dverovú karosériu. Nasledovala celá škála verzií, od cenovo dostupnejších, ako napríklad Junior z roku 1986 s džínsovými sedadlami, až po exkluzívne  „chic“ modely, ako Lacoste alebo Gentry.

Keď reklama stvorila „božské číslo“

Od roku 1983 marketingová stratégia modelu PEUGEOT 205 zodpovedala jeho atribútom. Hneď po uvedení sa vďaka nej v súvislosti s týmto modelom spopularizovalo slovné spojenie „božské číslo“. Televízne reklamy, ktoré toto spojenie používali, boli pôsobivé a vystihovali dobu. Ako napríklad známy televízny spot, v ktorom v typickom štýle „bondoviek“ PEUGEOT 205 na zamrznutom jazere prenasleduje a bombarduje vojenské lietadlo. Reklamu nakrútil režisér Gérard Pirès – presne ten, ktorý o pár rokov neskôr nakrútil aj legendárny celovečerný film Taxi, kde hlavnú úlohu stvárnil PEUGEOT 406. Dá sa to ešte tromfnúť...?

Skutočný šampión!

Motoršport bol mocným nástrojom na propagáciu modelu PEUGEOT 205 a značky PEUGEOT. V roku 1984 sa na podnet Jeana Todta (vtedajší šéf divízie Peugeot Talbot Sport, neskôr premenovanej na Peugeot Sport) PEUGEOT premiérovo zúčastnil majstrovstiev sveta v rely (World Rally Championship, WRC) v rámci slávnej skupiny B – a to s ikonickým modelom 205 Turbo 16.

Počas tejto premiérovej sezóny si získal veľký obdiv Ari Vatanen vďaka svojim trom víťazstvám v pretekoch rely. V rokoch 1985 a 1986 získala značka vďaka modelu PEUGEOT 205 Turbo 16 Pohár konštruktérov a  titul majstra sveta v kategórii jazdcov patril najprv Timovi Salonenovi (1985) a potom Juhaovi Kankkunenovi (1986). Keďže na konci roku 1986 skupina B skončila, Jean Todt navrhol, aby sa PEUGEOT zúčastnil s modelom 205 T16 legendárneho rely závodu Paríž - Dakar. Tak sa aj stalo, PEUGEOT 205 T16 bol špeciálne upravený a v rokoch 1987 a 1988  slávny vytrvalostný rely závod vyhral najprv za volantom  s Ari Vatanenom a následne s Juhom Kankkunenom.

V roku 1998, po dlhej a bohatej 15-ročnej kariére a 5 278 050 vyrobených kusoch, PEUGEOT 205 ukončil svoju púť. V mysliach automobilových nadšencov zostane navždy „božským číslom“ značky PEUGEOT. Číslom, ktoré položilo základy pre výnimočný rad úspešných mestských automobilov PEUGEOT 206, PEUGEOT 207 a dnes aj PEUGEOT 208.

Míľniky v histórii modelu PEUGEOT 205

  • 24. február 1983: uvedenie 5-dverovej verzie PEUGEOT 205
  • 1984: uvedenie 3-dverovej verzie PEUGEOT 205 a PEUGEOT 205 GTI 1.6 105 k, propagácia modelu PEUGEOT 205 Turbo 16, prvé víťazstvo na majstrovstvách sveta v rely (Fínsko)
  • 1985: PEUGEOT 205 Turbo 16 vyhral na majstrovstvách sveta v rely Pohár konštruktérov a (s Timom Salonenom) získal aj titul v kategórii jazdcov, miliónty PEUGEOT 205 opúšťa továreň v Mulhouse 
  • 1986: uvedenie modelov PEUGEOT 205 Cabriolet, GTI 115 a 130 k, PEUGEOT 205 Turbo 16 vyhral na majstrovstvách sveta v rely Pohár konštruktérov a (s Juhom Kankkunenom) získal aj titul v kategórii jazdcov
  • 1987: PEUGEOT 205 dostal novú prístrojovú dosku, PEUGEOT 205 Turbo 16 vyhral rely Paríž-Dakar 
  • 1988: uvedenie modelu PEUGEOT 205 Rallye, druhé víťazstvo PEUGEOT 205 Turbo 16 na rely Paríž-Dakar 
  • 1989: uvedenie modelu PEUGEOT 205 Roland Garros
  • 1990: decentný facelift (smerovky, zadné svetlá...), uvedenie modelu PEUGEOT 205 Diesel Turbo (78 k)
  • 1993: koniec výroby modelu PEUGEOT 205 GTI
  • 1995: koniec výroby modelu PEUGEOT 205 Cabriolet 
  • 1998: PEUGEOT 205 je nahradený novým modelom PEUGEOT 206

Priaznivci modelu PEUGEOT 205 si môžu zakúpiť miniatúry veľkosti 1/18 a 1/43 online na https://boutique.peugeot.fr/miniatures.html

V Musée de L'Aventure Peugeot v Sochaux bude 23. februára slávnostne otvorená veľká výstava s využitím rozsiahlych foto a video archívov a prezentáciou dvanástich modelov PEUGEOT 205.

Poslaním združenia L'Aventure PEUGEOT je zachovávať, rozvíjať a propagovať dedičstvo značky PEUGEOT. Je súčasťou združenia L'Aventure Peugeot Citroën: L'Aventure Peugeot (laventure-association.com)

PEUGEOT

PEUGEOT je kreatívny a globálny veľkosériový výrobca automobilov. Jeho hodnotami sú Excellence, Allure a Emotion (Výnimočnosť, Elegancia a Emócia). Automobilka PEUGEOT predala v roku 2021 vo viac ako 130 krajinách sveta vyše 1.200.000 vozidiel. Po oslávení svojich 211. narodenín predstavuje automobilka PEUGEOT svoju novú identitu logom, zosobňujúcim jej originalitu a nadčasovosť. S modelovým radom, v ktorom je elektrifikovaných 80 % osobných áut a 100 % ľahkých úžitkových automobilov pokračuje značka PEUGEOT vo svojom prechode na využívanie nových foriem energie. Od roku 2022 značka súťaží v seriáli World Endurance Championship (WEC) s hybridným modelom 9X8 Hypercar.

.

 

Zobrazit Galériu

​PEUGEOT

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať