Prečo Európania platia za mobilné služby 20 €, zatiaľ čo Američania 150 €?
Obrovský rozdiel v cenách mobilných služieb medzi Európou a Spojenými štátmi je pre mnohých šokujúci a nepochopiteľný. Zatiaľ čo v krajinách ako Taliansko či Španielsko je bežné získať paušál s desiatkami gigabajtov dát a neobmedzenými volaniami za 10 až 20 €, priemerný americký spotrebiteľ často platí mesačne 100 až 150 $ po zarátaní všetkých daní, poplatkov a splátok za zariadenie.
Tento priepastný rozdiel nie je výsledkom technologickej zaostalosti ani geografických rozdielov, ale odrazom dvoch úplne odlišných politických a regulačných filozofií. V podstate cena, ktorú platíte za svoj mobilný paušál, priamo súvisí s tým, ako vaša krajina vníma rovnováhu medzi ochranou spotrebiteľa a korporátnou slobodou.
Európsky model pristupuje k telekomunikáciám ako k verejnej službe, kde je prvoradá ochrana spotrebiteľa a podpora zdravej konkurencie. Regulačné orgány Európskej únie aktívne presadzujú prísne protimonopolné zákony, ktoré bránia konsolidácii trhu a vytvárajú priestor pre množstvo menších operátorov a virtuálnych operátorov (MVNO).
Tieto menšie spoločnosti si prenajímajú sieťovú kapacitu od veľkých hráčov a následne im konkurujú agresívnymi cenami, čím neustále tlačia štandardnú cenu služieb smerom nadol. Kľúčovým pilierom tohto systému je aj nariadenie "Roam-like-at-home", ktoré do roku 2032 zaručuje, že občania EÚ môžu využívať svoj domáci paušál v celej EÚ bez akýchkoľvek ďalších roamingových poplatkov, čo núti operátorov k transparentnej a jednoduchej cenotvorbe.
Naopak, americký model historicky uprednostňuje dereguláciu s argumentom, že voľný trh podporuje inovácie a investície do infraštruktúry. V praxi to však viedlo k vytvoreniu oligopolu, kde trhu dominuje len niekoľko gigantických spoločností, ktoré nemajú takmer žiadnu motiváciu znižovať ceny.
Kritici poukazujú na to, že mnohé európske krajiny majú porovnateľné alebo dokonca lepšie pokrytie za zlomok ceny, čo naznačuje, že za vysokými americkými účtami stoja skôr korporátne monopoly než reálne náklady.
Americkí operátori sa bránia tvrdením, že ich vyššie ceny sú opodstatnené potrebou pokrývať obrovské územie a investovať do najmodernejších technológií, no tento argument stráca na sile pri porovnaní s geograficky a demograficky podobnými krajinami.
Rozdiel je jasne viditeľný aj v štruktúre účtov. Zatiaľ čo v Európe je inzerovaná cena zvyčajne konečná, v USA sa pôvodná suma za paušál ticho navyšuje o rôzne dane, regulačné prirážky, poistenie a skryté splátky za zariadenie. Výsledkom je systém, ktorý je pre spotrebiteľa neprehľadný a finančne náročný.
Zdroj: gamintraveler.com foto: depositphotos.com.