Prvý hackathon v stavebníctve na Slovensku
Pri hľadaní riešení digitalizácie stavebného konania sa spojil verejný, súkromný aj akademický sektor
Počas posledného novembrového víkendu (28. – 29. 11. 2025) sa v Bratislave uskutočnil AI hackathon s názvom stavebko.digital, ktorý spojil deväť tímov s cieľom navrhnúť prototypy pre digitalizáciu stavebného konania. Podujatie zorganizovali YIT Slovakia a Mestská časť Bratislava-Ružinov v spolupráci so Slovenskou technickou univerzitou, s BIM asociáciou Slovensko a Úradom pre územné plánovanie a výstavbu SR.
V piatok ráno 28. novembra sa v priestoroch Univerzitného technologického inkubátora STU stretli rôznorodé tímy programátorov, AI developerov, UX/UI dizajnérov, študentov aj stredoškolákov, aby sa pustili do riešenia výzvy zameranej na digitalizáciu stavebného konania. Ich úlohou bolo počas dvoch dní vytvoriť funkčné a premyslené prototypy, ktoré dokážu automaticky skontrolovať stavebnú dokumentáciu, znížiť chybovosť podaní a zjednodušiť prácu úradov aj žiadateľov. Tímy pracovali nielen na technickej stránke, ale aj na tom, ako by sa ich riešenia dali jednoducho napojiť na existujúce systémy a používať v praxi.
Stojí za zmienku, že práve vďaka odvahe a iniciatíve YIT Slovakia a Mestskej časti Bratislava-Ružinov vznikol vôbec prvý hackathon zameraný na stavebné konanie na Slovensku. YIT zároveň podporilo podujatie aj finančne, vďaka čomu si víťazné tímy odniesli atraktívne finančné odmeny.
K podujatiu sa pridali ako partneri STU, BIM asociácia Slovensko, Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR, ktorí dodali svojich odborníkov a know-how z rôznych oblastí stavebníctva, technológií a legislatívy. Všetci spolu tak vytvorili prostredie, v ktorom sa profesionáli, študenti aj nadšení inovátori mohli navzájom inšpirovať a pripraviť riešenia nielen technologicky ambiciózne, ale aj prakticky realizovateľné a pripravené na budúce využitie v praxi.
Cieľom bolo vytvoriť AI nástroj na automatizovanú kontrolu dokumentácie
Hackathon vznikol ako reakcia na nový stavebný zákon č. 25/2025 Z.z., ktorý má zásadne zmeniť spôsob povoľovania stavieb, a to v podobe digitalizácie všetkých podaní a prísnych lehôt pre stavebné úrady. Prechod na nový systém však sprevádzajú mnohé praktické výzvy.
Cieľom AI hackathonu bolo teda vytvoriť prototyp pre budúce riešenie schopné prekontrolovať dokumentáciu ešte pred jej podaním, zjednodušiť komunikáciu medzi žiadateľmi a stavebným úradom a výrazne znížiť administratívnu záťaž na oboch stranách s využitím umelej inteligencie a v súlade s požiadavkami nového digitálneho procesu.
Podľa Tomáša Augustína, riaditeľa vývoja a riadenia projektov vo YIT Slovakia, AI hackathon stavebko.digital potvrdil, že technologické riešenia dokážu priniesť reálny posun aj v tradične náročných procesoch. „Energia a kvalita tímov, ktoré sa do hackathonu zapojili, nás pozitívne prekvapili. Účastníci veľmi rýchlo pochopili podstatu problému a ponúkli konkrétne, technicky aj používateľsky premyslené riešenia.“
Úspech hackathonu oceňuje aj Martin Chren, starosta Mestskej časti Bratislava-Ružinov, ktorý vidí v mladých inovátoroch veľký potenciál pre digitalizáciu verejnej správy: „Doba sa mení veľmi rýchlo a spolu s ňou aj požiadavky na to, ako efektívne komunikovať v rámci procesov, ktoré rieši samospráva. Kombinácia skúseností z reálneho fungovania agendy, odbornosti v téme a inovatívneho prístupu nezaťaženého pohľadu na vec, je dokonalým spôsobom ako pretaviť do praxe to, čo samospráva potrebuje. Skúsenosti bez kreatívnosti by viedli k zbytočnému preťažovaniu procesov. Inovatívnosť bez odbornosti by bola pre prax nepoužiteľným projektom. Spolupráca týchto dvoch prístupov však môže priniesť skutočne fungujúce riešenia. To, že kapacita hackathonu sa naplnila v priebehu niekoľkých dní, je skvelým signálom, že mladí ľudia majú chuť riešiť aj témy, ktoré sa týkajú verejnej správy a jej digitalizácie.“
Tímy predstavili ihneď realizovateľné riešenia
„Na Slovenskej technickej univerzite sme hrdí, že môžeme vychovávať študentov, ktorí nielen získavajú teoretické poznatky, ale ich vedia aj okamžite aplikovať v praxi. Potvrdilo sa to aj počas tohto dvojdňového hackathonu. Takéto iniciatívy ukazujú, že na Slovensku máme veľký potenciál v oblasti technológií a umelej inteligencie,“ povedal rektor STU Maximilián Strémy.
Odborná porota na záver vybrala tri víťazné tímy, ktoré si rozdelili finančné odmeny.
Víťazom sa stal tím Origami Studio
Prvé miesto získal tím z digitálneho UX a UI štúdia Origami, ktorý predstavil funkčný koncept platformy, ktorá zjednodušuje podávanie žiadostí v rámci stavebného konania. Ich riešenie prevedie žiadateľa intuitívnym formulárom s automatickou validáciou údajov, generovaním potrebných dokumentov a okamžitým upozornením na chyby či chýbajúce náležitosti. Úradníkom zároveň poskytuje prehľadnú pracovnú plochu, centralizovaný prístup k podkladom, automatické kontroly a rýchle vytváranie výziev na doplnenie. Navrhnutá platforma tak skracuje čas schvaľovania, znižuje chybovosť a zvyšuje transparentnosť celého procesu.Víťazný tím si za svoj návrh odniesol finančnú odmenu 3 000 €.
“Veľmi nám pomohlo, že mentori k nám boli úprimní, a zároveň ochotní odpovedať na všetky naše otázky. Rozprávali s nami o tom, čo ich v praxi najviac trápi, s akými chybami sa stretávajú a čo sa opakuje v žiadostiach. Práve vďaka tomu sme vedeli vyskladať celý systém tak, aby tieto problémy nevznikali a celý proces sa výrazne zrýchlil. Myslím, že aj vďaka nim sme nakoniec vyhrali,” zhodnotil Adam Jankech po prebratí výhry.

Študentský tím Povolean and friends sa umiestnil ako druhý
Povolean and friends predstavil kolaboratívnu platformu fungujúcu ako digitálne dvojča stavebného konania. Riešenie vychádza z vyhlášky 60/2025 a umožňuje projektantom, manažérom aj úradom pracovať v jednom spoločnom priestore od predprípravy dokumentácie až po jej správne pomenovanie, organizáciu a kontrolu. Tím začal analýzou potrieb developera aj úradov a následne vytvoril koncept reagujúci na najčastejšie problémy v praxi, najmä časovo náročné triedenie dokumentov a nedostatok automatizácie.,
“Hackathon pre nás znamenal obrovský posun. Ako tím sme sa museli rýchlo prispôsobovať nečakaným situáciám, a práve v tom cítime najväčší rozvoj,” zhrnul prínos hackathonu člen tímu Jorik Veselko. Za svoj návrh si tím odniesol finančnú odmenu 2 000 €.

Lwíčkovci obsadili tretie miesto
Študentský tím Lwíčkovci predstavil inteligentnú AI platformu pre automatizovanú kontrolu stavebného konania. Za umiestnenie na treťom mieste im prináležala odmena 1 000 €. Ich riešenie analyzuje dokumentáciu, porovnáva údaje medzi formulármi a výkresmi, využíva OCR na technické značenie a pracuje s katastrálnymi a GIS dátami. Platforma dokáže odporúčať povinné dokumenty, upozorňovať na nesúlad a výrazne skracovať čas, ktorý úradníci venujú formálnej kontrole.
„Najväčšou výzvou pre nás bolo pochopiť celý proces a vžiť sa do roly všetkých používateľov naraz. Zistili sme, že legislatíva aj samotný postup sú omnoho zložitejšie, než sa zdá na prvý pohľad. Viackrát sme sa museli vracať späť a prepracovať riešenie, no práve tento proces nás najviac posunul,“ zhrnul komplexnosť hackathonu Adam Tížik.

„Podujatie ukázalo, že keď sa spoja odborné znalosti s kreativitou a technologickými inováciami, vzniká priestor na rýchly posun vpred. Účastníci sa pustili do náročnej témy povoľovacích procesov a priniesli návrhy, ktoré ukazujú, ako môžu digitálne nástroje a umelá inteligencia zjednodušiť jednotlivé kroky v praxi. Je povzbudivé vidieť, že na Slovensku máme dostatok potenciálu aj talentov, ktoré dokážu prispieť k modernizácii stavebníctva,“ zhodnotil Michal Pasiar, prezident BIM asociácie Slovensko.
Podpredseda Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR Ivan Zizič ocenil aktuálnosť zadaní: “Digitalizácia stavebných procesov je jednou z kľúčových priorít úradu, preto veľmi oceňujem iniciatívy, ktoré prinášajú nové pohľady a technologické riešenia. Nápady zúčastnených tímov nám dávajú jasný signál, že modernizácia stavebníctva na Slovensku má pevné základy. Aj náš úrad samotný sa týmto aktivitám veľmi aktívne venuje viacerými rôznymi formami.“
Čo bude nasledovať?
Najlepšie riešenia, ktoré vznikli počas dvojdňového AI stavbárskeho hackathonu, budú ďalej rozpracované v spolupráci s organizátormi, ktorí majú právo prvej ponuky na vytvorenie overovacieho prototypu pre najperspektívnejšie projekty. Cieľom je, aby víťazný koncept neostal len prototypom, ale posunul sa do pilotného testovania a stal sa základom pre reálne využiteľný nástroj v digitálnom procese stavebného konania.
Zobrazit Galériu
