
Rastúcemu rozmeru kyberšikany bude čeliť nová iniciatíva Slovak Telekomu. Absolventi šikany ukážu, ako hľadať pomoc.
Rastúcemu rozmeru kyberšikany bude čeliť nová iniciatíva Slovak Telekomu. Absolventi šikany ukážu, ako hľadať pomoc.
Každý tretí stredoškolák či stredoškoláčka na Slovensku už zažili kyberšikanu. Najčastejšie ide o očierňovanie, hádky v online prostredí, ale aj zdieľanie intímneho obsahu bez súhlasu, ktorý zasiahne každého desiateho mladého človeka. Obete kyberšikany však zostávajú často nepovšimnuté – aj preto, že až tretina obetí sa so svojou skúsenosťou nikdy nikomu nezdôverí. Vyplýva to z najnovšieho reprezentatívneho prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO), realizovaného vo februári 2025 v spolupráci so Slovak Telekom a Accenture. Pomôcť má nová iniciatíva Slovak Telekomu s názvom Absolventi šikany.
„Kyberšikana je špecifická nielen rozsahom, ale aj spôsobmi, ako sa prejavuje – odzrkadľuje vlastnosti kyberpriestoru, akými sú extrémna rýchlosť šírenia informácií, sťažená možnosť kontrolovať autentickosť či vysoká anonymita. V prostredí našich stredných škôl ide najmä o nástroje, ktoré majú silný sociálno-komunikačný rozmer - najmä sociálne siete (ako nástroj kyberšikany ich uvádza až 51 % študentov), čet (43 %) a diskusné skupiny/fóra (28 %),“ uvádza autor výskumu a analytik IVO Marián Velšic.
Každý tretí stredoškolák už bol obeťou kyberšikany
Jedným z kľúčových zistení prieskumu je, že medzi stredoškolákmi predstavuje podiel obetí kyberšikany približne 30 %. Najčastejšie stávajú obeťami očierňovania – zámerného rozširovania klebiet v online prostredí (23 % - 46 tis. prípadov v celoslovenskom meradle). Ďalšia pätina sa stala obeťou hádok v diskusiách (18 % - 36 tis. prípadov).
Digitálny priestor sa stáva prirodzeným prostredím pre socializáciu mladých ľudí vrátane prejavov intimity, dôvery a sebaprezentácie. Alarmujúci je nárast fenoménu kyberšikany práve v tejto oblasti. V priemere jeden z desiatich sa už stal obeťou sextingu (9 % - 18 tis. prípadov), takmer 8 % sa stalo obeťami kybergroomingu (15 tis. prípadov), 7 % odhaľovania a zverejňovania intímnych informácií (14 tis. prípadov) a 6 % elektronického prenasledovania – kyberstalkingu (12 tis. prípadov). Častejšie sú obeťou kyberšikany dievčatá.
V máji prichádzajú Absolventi šikany: postavia sa nenávisti v online priestore
V rámci aktivít Deutsche Telekom zameraných na boj proti kyberšikane prichádza Slovak Telekom s iniciatívou Absolventi šikany, ktorá reaguje na výsledky prieskumu IVO. “Ako jeden z digitálnych telco lídrov Európy chceme byť katalyzátorom pozitívnych zmien, spolu s našimi partnermi bojovať proti všetkým formám online nenávisti, obťažovania a šikany a vytvárať digitálny svet, v ktorom sa môže každý cítiť dobre,” uviedla Melinda Szabó, generálna riaditeľka Slovak Telekom a T-Mobile Česká republika. “Naším poslaním je spájať všetkých s možnosťami, ktoré poskytuje digitálny svet. Online nenávisť však ohrozuje základy bezpečnej a inkluzívnej digitálnej spoločnosti – navyše, spôsobuje škody ďaleko za hranicami virtuálneho sveta. Preto vnímame potrebu postaviť sa jej zmysluplnými a účinnými činmi.“
V rámci iniciatívy Absolventi šikany sa Slovak Telekom venuje novej generácii mladých ľudí, ktorí vyrastajú už s digitálnymi technológiami, zameria sa aj na rodičov či pedagógov. Vytvorí a poskytne im nástroje na obranu pred kyberšikanou, ktoré sústredí na www.absolventikyberšikany.sk. Budú medzi nimi tipy, ako sa pred ňou brániť, vrátane brožúr na stiahnutie. Priamo na stránke nájdu odkaz na expertov z organizácie IPčko, kde záujemcovia o pomoc nájdu 24/7 bezplatne odborné poradenstvo. Súčasťou iniciatívy, ktorá začne v máji, budú podujatia pre širokú aj odbornú verejnosť, komunikácia so školami, ako aj špeciálne podcasty. Iniciatíva je postavená na autenticite a v rámci podporných aktivít priblíži aj skutočné príbehy obetí šikany alebo ich blízkych.
Podľa Melindy Szabó, nová iniciatíva by mala mať aj ďalší rozmer: „Mladí ľudia sú zruční v digitálnej komunikácii, často však nie sú chránení pred všadeprítomnými a škodlivými účinkami online nenávisti a obťažovania. Je našou zodpovednosťou poskytnúť im nástroje, aby sa tomu mohli brániť a byť silnejšími. Aj takto ich môžeme podporiť, aby sa sami stali zmenou, ktorá bude viesť ku kultúre rešpektu a pozitívnej online komunikácie.”
Riešenia pre bezpečný a inkluzívny digitálny priestor podporuje Slovak Telekom dlhodobo – formou rozvoja digitálnej gramotnosti, ale aj empatie a digitálnej všímavosti, ktoré prináša do škôl spoločne s odbornými partnermi, ako sú napríklad Emocionálny kompas či občianske združenie IPčko, ktorej činnosť podporuje od roku 2009. Tá prináša dôležitý odkaz: “Pomoc existuje”.
Mladí trpia v tichosti
Z výskumu IVO vyplýva, že až 35 % obetí sa s problémom nikomu nezdôverí. Dôvodom podľa oslovených býva hanba, strach alebo presvedčenie, že im nikto nepomôže. Odbornú pomoc vyhľadá len 1 z 10 slovenských stredoškolákov či stredoškoláčok.
„To znamená, že 9 z 10 mladých ľudí zostane bez odbornej pomoci. Kyberšikana nie je len dočasná zlá skúsenosť. Je to útok na dôstojnosť, ktorý môže zanechať dlhodobé stopy – ničí dôveru, vzťahy aj zdravie mladých ľudí. Za tisícovými štatistikami sú konkrétne príbehy,” hovorí poradkyňa Zuzana Juráneková z občianskeho združenia IPčko, kde vedie tím online terénnych pracovníkov a pracovníčok. Pre obete kyberšikany je v prvom kroku kľúčový kontakt s najbližším sociálnym okolím. “Mladí ľudia nám často hovoria, že ich bolí to, čo vidia o sebe na internete – ale ešte viac ich bolí, keď tomu nikto neverí alebo to zľahčuje. Práve preto musíme vedieť načúvať. Je dôležité, aby mladí ľudia vedeli, že v tom nie sú sami. Pomoc existuje – je bezplatná, anonymná a dostupná. Sme tu pre nich.“
Globálny trend už aj na Slovensku: AI v kyberšikane
Z prieskumu Inštitútu pre verejné otázky vyplynulo, že až 36 % stredoškolákov sa stretlo so zneužitím AI na kyberšikanu. Príkladom je napríklad vytvorenie falošnej intímnej fotografie pomocou umelej inteligencie, ktorá bola použitá na zosmiešnenie alebo vydieranie. „Znepokojujúci trend zneužívania umelej inteligencie špecificky v oblasti kyberšikany potvrdzuje, že potreba pripraviť mladú generáciu na zodpovedné a bezpečné používanie technológií je stále naliehavejšia. V Accenture dlhodobo podporujeme iniciatívy, ktoré smerujú do rozvoja digitálnych zručností mladých ľudí, a to najmä cez vzdelávanie pedagógov, ktorí sú v tomto kľúčoví. Jednou z nich je úspešný vzdelávací program Digitálne kompetencie pre učiteľov. Prešlo ním za 5 rokov už takmer 400 učiteľov z viac ako 330 škôl a mnohí ďalší vďaka nemu získali prístup k vzdelávaciemu obsahu, ktorý umožňuje prinášať na školy digitálne inovácie a rozvíjať digitálne zručnosti žiakov, vrátane bezpečného správania sa v online priestore. V tomto období práve prebieha prihlasovanie do nového ročníka programu. Toto je príklad ďalšej iniciatívy, ktorú rozbehol firemný sektor a ktorá vytvára predpoklady pre vznik systémových vzdelávacích prístupov do budúcna“, uviedla líderka pre firemné občianstvo z Accenture na Slovensku, Alena Kanabová.
Ikonická skladba Nahý II zrkadlí realitu mladých
Iniciatíva Absolventi šikany sa spúšťa klipom s prerobenou piesňou od Richarda Müllera. V imidžovom online videu zo stredoškolského prostredia sa stretávame so štyrmi mladými ľuďmi, ktorých intímne fotografie unikli na verejnosť a teraz čelia posmeškom spolužiakov. V novom, mrazivom aranžmáne pritom spievajú text tejto legendárnej piesne.
“Keď v roku 2001 Richard Müller nahral skladbu Nahý II, nikto vtedy netušil, že jej text bude dokonale vystihovať online fenomén 21. storočia, ako aj pocity mnohých mladých ľudí čeliacich kyberšikane,” hovorí o výbere kampaňovej piesne Jaroslav Vígh, kreatívny riaditeľ agentúry MUW Saatchi & Saatchi, ktorá stojí za nápadom.
O produkciu spotu sa postaral RE:SET PRODUCTION. Na režisérsku stoličku si sadol mladý a talentovaný filmár Jiří Horenský, ktorému za kamerou asistoval Marián Ontko.
Vizitka kampane:
- Slovak Telekom: Petra Novotná, Michal Mrnčo, Ondrej Mikuš, Ivana Lužinová Váleková, Miroslava Remenárová, Tatiana Švrčková, Alexander Sejna
- Agentúra: MUW Saatchi & Saatchi
- Creative Director: Jaroslav Vígh
- Associate Creative Director: Adam Baška
- Copywriter: Sabina Lukáčová, Michaela Markusková
- Art Director: Terézia Ščasnovičová, Veronika Holaňová, Tomáš Bánik
- Unit Director: Tatiana Bača
- Account Manager: Marián Zverbík
- Strategy Director: Kamil Charvát
- Strategy Planner: Lenka Dzurendová
- Fotograf: Martin Palkovič
- Produkcia: RE:SET PRODUCTION / Martin Repka, Janka Repková, Adriana Ingeli
- Réžia: Jiří Horenský
- Kamera: Marián Ontko
- Strih: Vojtech Cvrkal
- Grading: Lucia Kovalová
- Set design: Také Scény / Brigita Teplánová a Dorota Volfová
- Sound Design: Starmount films
- Original music: Richard Muller - Nahý II. (text piesne: Ivan Tásler, Richard Muller)
- Music arrangement: FATMUSIC / Viktor Hazard, Juraj Marikovič
- Mediálna agentúra: Wavemaker Slovakia
- PR agentúra: casual
Metodologické údaje prieskumu Kyberšikana na stredných školách
- Dátum zberu údajov: február 2025
- Veľkosť vzorky: 520 respondentov vo veku 15-19 rokov
- Výskumná metóda: reprezentatívny kvantitatívny prieskum
- Výberové znaky: pohlavie, vek, vzdelanie, národnosť, veľkosť sídla, kraj SR
- Metodika zberu dát: osobné interview zaznamenávané do elektronického dotazníka (CAPI) + online zber (CAWI), agentúra FOCUS