CANON_leto2024 CANON_leto2024 CANON_leto2024

Rekuperácia elektromobilov a absencia zvuku motora spôsobuje kinetózu

Technológie
8

Pohybová nevoľnosť v elektrických vozidlách (EV) je skutočný problém, s ktorým sa stretávajú niektorí vodiči a cestujúci. Jednou z hlavných príčin je silné rekuperačné brzdenie, ktoré rekuperuje maximum energie a pri nesprávnom riadení môže byť prudké. V tejto súvislosti sa spomínajú najmä vozidlá Tesla pre ich trhavé a prudké brzdenie. Rýchla akcelerácia a nedostatok zvuku v elektrických vozidlách môžu tiež dezorientovať cestujúcich, najmä tých, ktorí sú zvyknutí jazdiť v benzínových vozidlách.

Okrem toho vizuálne a zvukové vstupy v elektromobile nie sú v súlade s tým, čo mozog očakáva počas pohybu, čo takisto prispieva k nevoľnosti z pohybu. Výskumníci tento jav skúmali a zistili, že miera nevoľnosti z pohybu má tendenciu časom stúpať, najmä pri vyšších úrovniach pozdĺžneho trhnutia spôsobeného rekuperačným brzdením. Výrobcovia automobilov však pokračujú v zdokonaľovaní technológie elektrických vozidiel a tieto problémy sa dajú riešiť.

Niektoré modely EV, ako napríklad Hyundai Ioniq 5 N a Cadillac Lyriq, majú zabudované funkcie, ako je falošné radenie a umelé zvuky motora, aby poskytli známy zážitok z jazdy a znížili kinetózu. Tieto snahy sľubne prispievajú k tomu, aby sa elektrické vozidlá stali príjemnejšími pre vodičov aj cestujúcich. K dispozícii sú aj niektoré odporúčania pre majiteľov EV na minimalizáciu účinkov nevoľnosti z pohybu.

Napríklad nastavenie elektromobilu na ekologický režim môže znížiť citlivosť plynového pedála a vytvoriť uvoľnenejší zážitok z jazdy. Niektorí odborníci odporúčajú nastaviť plynový pedál tak, aby napodobňoval pohyb a ovládanie vozidiel s benzínovým pohonom. Okrem toho sa vodiči môžu rozhodnúť úplne vypnúť rekuperačné brzdenie, ak sa im zdá príliš rušivé.

Zdroj: abcnews.go.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

8 komentárov

rekuperacia reakcia na: Rekuperácia elektromobilov a absencia zvuku motora spôsobuje kinetózu

19.5.2024 18:05
Ioniq electric ma 3 strunpovu rekuperaciu. cez padla ovladane. pripadne vypnut bez problemov.
audi napriklad co viem, tak rekuperuje podla senzorov a premavky. za mna ioniq jednoduche a funkcne riesenie. ked chcem rekuperuje, ak nie vypnem bez problemov.
Reagovať

Presne opacne reakcia na: Rekuperácia elektromobilov a absencia zvuku motora spôsobuje kinetózu

18.5.2024 08:05
Presli sme z benzinu na ev.
Dcerka3r sedi vzadu a v benzinovom bol kinedril nutnost.
Presli sme do EV a dlhe ani kratke jazdy nie su problem.
Pri raritnom sedeni v benzine sa vraciame k problemu.
Zmenu brzdenia ale potvrdzujem, v EV som si musel zvyknut na automaticke brzdenie-rekuperaciu
Reagovať

Je to hlúposť reakcia na: Rekuperácia elektromobilov a absencia zvuku motora spôsobuje kinetózu

17.5.2024 23:05
Mám elektromobil, s ničím podobným som sa nestretol. Všetko závisí od štýlu jazdy.A to ticho je božské, iba bláznom chýba hluk.
Reagovať

Riesenie reakcia na: Rekuperácia elektromobilov a absencia zvuku motora spôsobuje kinetózu

17.5.2024 21:05
Pritom by stacilo vlozit senzor pozdlznej akceleracie a podla neho upravovat mieru rekuperacie a prip. aj akceleracie.
Reagovať

RE: Riesenie reakcia na: Riesenie

18.5.2024 18:05
Netreba nič vymýšľať. Celý článok je zbytočný, rieši neexistujúci problém. Takže najprv vyskúšať, potom písať.
Reagovať

RE: RE: Riesenie reakcia na: RE: Riesenie

21.5.2024 10:05
Súhlasím
Reagovať

Riesenie reakcia na: Rekuperácia elektromobilov a absencia zvuku motora spôsobuje kinetózu

17.5.2024 21:05
Nebolo by riesenie dynamicky menit mieru rekuperacie podla senzora pozdlznej akceleracie? V takom pripade by nikdy nemohlo dojst k trhavemu brzdeniu, ba ani trhavemu zrychleniu. Idealne ak by vodic vedel nastavit mieru citlivosti na zmeny zrychlenia.
Reagovať

RE: Riesenie reakcia na: Riesenie

18.5.2024 11:05
v audi sa to da, 3 urovne rekuperacie to ma

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať