
Revolučná solárna veža dokáže vyrobiť palivo pre lietadlá iba zo vzduchu
Tím vedcov pod vedením Alda Steinfelda, profesora na švajčiarskej polytechnickej vysokej škole ETH Zürich, demonštroval proces, ktorý by mohol znížiť vplyv leteckej dopravy na prehrievanie planéty. V dokumente ktorý výskumníci publikovali v časopise Joule minulý rok, opísali úspešnú „prevádzku plne integrovaného palivového zariadenia so solárnou vežou“ v zariadení v Španielsku. Práca demonštrovala premenu dvoch bežných zlúčenín – oxidu uhličitého a vody – priamo na mieste na „solárny petrolej“ použiteľný v lietadle.
Vedci považovali tento produkt za uhlíkovo neutrálne palivo, pretože pri jeho spaľovaní by sa malo uvoľniť len toľko uhlíkového znečistenia, koľko ho proces prijal na začiatku. Celý proces v podstate fungoval takto: Pole slnečných zrkadiel „heliostatov“ intenzívne sústreďovalo slnečné svetlo na solárnu vežu. Systém nasával oxid uhličitý a vodu zo vzduchu do solárneho reaktora na veži. Potom solárny reaktor využíval koncentrované teplo na štiepenie a premiešavanie prvkov na „syntézny plyn“. Ďalším spracovaním sa tento plyn premenil na petrolej.
Demonštrácia veže nadviazala na predchádzajúcu strešnú minirafinériu. V tomto experimente vedci dokázali svoju koncepciu pomocou taniera s „parabolickým koncentrátorom“ na budove univerzity v Zürichu. Výskumníci teraz pokračujú v škálovaní, aby ukázali, že táto technológia by mohla nakoniec lietadlám umožniť lietať. Steinfeld povedal, že zlepšenie leteckého paliva môže pomôcť znížiť dôležitý zdroj znečistenia uhlíkom. „Solárny petrolej je plne kompatibilný s existujúcou infraštruktúrou na skladovanie, distribúciu a konečné použitie paliva v leteckých motoroch,“ vysvetlil. „Solárny petrolej tak môže pomôcť zvýšiť udržateľnosť leteckej dopravy.“
Podľa Medzinárodnej agentúry pre energetiku sa letectvo podieľa na celkovom uvoľňovaní uhlíka zachytávajúceho teplo relatívne malou časťou – o niečo viac ako 2 %. Tento podiel sa však ťažko znižuje, naopak, očakáva sa, že bude naďalej rásť. Demonštrácia solárnej veže bola dôležitým míľnikom. Steinfeld odhaduje, že väčší komerčný závod na výrobu solárneho paliva by mohol vyrobiť približne 9 miliónov galónov (34 miliónov litrov) solárneho petroleja ročne.
„Účinnosť premeny slnečnej energie na palivo sa musí zvýšiť, aby bola táto technológia ekonomicky konkurencieschopná,“ povedal Steinfeld. Vývoj už prebieha. Spin-off spoločnosť Synhelion vykonala minulý rok priemyselné testovanie v už existujúcej solárnej veži v Jülichu v Nemecku. Jej cieľom je uviesť do prevádzky „prvý závod na výrobu solárneho paliva v priemyselnom rozsahu na svete“ v tomto alebo budúcom roku v Nemecku a väčšie komerčné zariadenie v Španielsku do roku 2026.
Zdroj: thecooldown.com.