ACER_JUN23 ACER_JUN23 ACER_JUN23

Robot, ktorý skladá a púšťa papierové lietadielká zistil, ktorý model zaletí najďalej

Technológie
0

Skupina inžinierov v CREATE Lab EPFL vo švajčiarskom Lausanne navrhla a postavila robotické rameno, ktoré je schopné navrhnúť papierové lietadlá, poskladať ich a potom aj pustiť, aby sa ukázalo, ako dobre fungujú. Svoj robotický systém opísali v článku publikovanom v časopise Scientific Report. Stavba papierových lietadiel je pomerne jednoduchá záležitosť. Hárok papiera sa poskladá do tvaru lietadla a potom sa hádže pomocou ramena a ruky.

Rozličné návrhy amatérov a inžinierov ukázali, že rôzne tvary môžu mať pozoruhodne odlišný výkon. Niektoré preletia len krátku vzdialenosť, kým sa zrútia na zem, zatiaľ čo iné sa môžu vznášať oveľa dlhšie a zaletieť oveľa ďalej. Predchádzajúce výskumy naznačili, že konštrukcia papierových lietadiel s cieľom zvýšiť čas letu a vzdialenosť je vo všeobecnosti proces typu pokus – omyl. Preto výskumníci vytvorili robotické rameno, ktoré tento proces vykoná za nich.

Najprv vznikla softvérová aplikácia, ktorá by mohla vytvoriť plány pre papierové lietadlá. Po dokončení návrhu aplikácia pošle plán do robotického ramena, ktoré ho nakreslí na jeden list papiera a vystrihne. Keď je lietadlo vystrihnuté, robot zloží papier do správneho tvaru (v prípade potreby prilepí niektoré časti) a potom ho položí na odpaľovacie zariadenie. Toto odpaľovacie zariadenie zrýchli lietadlo a pošle ho vzduchom cez testovaciu plochu.

Výskumníci inštalovali na miesto kameru, aby zaznamenávala všetky lety, a potom vykonali štatistickú analýzu na štúdium vzťahu medzi dizajnom lietadla a výkonom. Keď robot vytvoril a zalietal viac ako 500 lietadiel, tím našiel vzorec. Zistil, že všetky lety skúšobných lietadiel spadali do jednej z troch kategórií: nose dive (strmhlavý pád), glide (kĺzavý let) a recovery glide.

Predplatné NEXTECH 2023

V prvom prípade sa lietadlá krátko po štarte jednoducho zrútili nosom dole. Tie, ktoré kĺzali, mali tendenciu klesať pomaly. Lietadlá z tretej kategórie lietali chvíľu v kĺzavom vzore, ale potom sa pred pristátím mierne zdvihli, čím sa predĺžil čas letu a vzdialenosť. Tím naznačuje, že proces automatizácie takýchto skúšobných letov by sa mohol uplatniť pri konštrukcii reálnych lietadiel.

Zdroj: techxplore.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať