Samsung_03 Samsung_03 Samsung_03 Advertisement

Rok s pandémiou: Ako sa zmenilo naše nákupné správanie online?

Tlačové správy
1

Uplynul viac ako rok, odkedy sa na Slovensku potvrdil prvý prípad koronavírusu a svoje brány musela zavrieť väčšina prevádzok. V odpovedi na bezpečnostné a hygienické opatrenia sa nakupujúci aj predajcovia presunuli na internet a to znamenalo najsilnejší rok pre e-commerce v histórii. Kto sú najväčší víťazi uplynulého roku? Aké zmeny nastali v e-commerce? Zmenila pandémia nenávratne spôsob, akým nakupujeme? Pokračuje e-commerce v raste aj naďalej? Na tieto a ďalšie otázky prináša odpovede nákupný radca Heureka.

Nie je žiadnym tajomstvom, že uplynulý rok prial e-commerce. Rástol počet e-shopov, ktorých každý mesiac len na Slovensku pribudlo viac ako sto, čo je najviac v porovnaní s poslednými štyrmi rokmi. Pribudli najmä drogérie, obchody so zdravotníckymi pomôckami či so zariadením do domu a na záhradu. Tento vývoj pokračuje aj v roku 2021 – prvé tri mesiace tohto roka zaznamenali ďalší výrazný rast, vo februári to bolo medziročne dokonca viac ako 50 %.

Rástol aj obrat v e-commerce. Slováci počas roku 2020 minuli v online obchodoch až 1,75 miliardy eur, čo je v porovnaní s rokom 2019 nárast až o 29 %. Pre mnohých ľudí bolo nakupovanie online novou skúsenosťou. Až 25 % ľudí prvýkrát v živote nakupovalo knihy, lieky či oblečenie online.

Rast e-commerce do značnej miery kopíroval obdobia najväčších bezpečnostných obmedzení. „Efekt „hokejky“, teda strmý nárast v porovnaní s predchádzajúcim obdobím aj minulým rokom, sme zaznamenali v marci a apríli. Obdobná situácia potom nastala s príchodom jesene a počas predvianočných nákupov. E-shopom sa veľmi darí aj dnes, stále je totiž väčšina obchodov zatvorená, a tak sa vo veľkom nakupuje v e-shopoch,“ hovorí Tomáš Braverman, riaditeľ nákupného radcu Heureka.

Šport bol na koni

Uplynulý rok prial viacerým segmentom, ktoré boli v období zavretých kamenných obchodov pre Slovákov nenahraditeľné. Napríklad v segmente jedla a nápojov viedli dlhodobo drahšie alkoholické nápoje, ktoré ale v roku 2020 ustúpili a prenechali prvenstvo tým najzákladnejším trvanlivým potravinám, napríklad cestovinám. Záujem o jedlo a nápoje v e-shopoch medziročne vzrástol až o 93 %.

Vzrástla aj popularita domácich spotrebičov (medziročne o 29 %), hitom boli napríklad pekárničky na chlieb. A to nielen na Slovensku, ale ako ukázali štatistiky Heureky, bolo to tak v celom stredoeurópskom regióne. Darilo sa aj tovaru do domu a na záhradu alebo erotickým pomôckam.

Jednoznačným víťazom uplynulého roka bol ale športový segment. Ľudia po celom svete, nielen na Slovensku, nahradili cestovanie športom. Celoročne sa vysokej popularite tešili pomôcky na cvičenie do domácnosti, napríklad bežecké pásy či činky. Darilo sa aj bicyklom, kolieskovým korčuliam alebo elektro bicyklom.

Trendy ovplyvňovali aj politici

E-commerce v roku 2020 bol dejiskom zrodu viacerých nečakaných trendov a krátkodobých rastov popularity netypických produktov. Príkladom bola napríklad takzvaná „paralenová panika“, kedy sa začali médiami šíriť správy o nedostupnosti analgetík v lekárňach. V odpovedi na tieto správy zaznamenala Heureka až niekoľkonásobne zvýšený záujem o lieky na tíšenie bolesti v e-shopoch.

Na popularitu rôznych typov tovaru mali vplyv aj politici. Nariadenia o povinnosti nosiť rúška či respirátory v interiéroch, doprave a dokonca aj na verejnosti mali tiež priamy vplyv na záujem o tento druh tovaru v internetových obchodoch.

Čo môžeme čakať do budúcnosti?

Vysoká popularita online nakupovania tu s nami ešte nejaký čas bude. Návštevnosť e-shopov sa určite bude držať vysoko, kým tu s nami bude pandémia. Dá sa očakávať, že veľa ľudí pri online nákupoch ostane tak či tak – aspoň tak sa vyjadrilo až 59 % ľudí v prieskume organizovanom Heurekou. E-shopy totiž ponúkajú zvýšený komfort či širší výber, ktoré mnohým zákazníkom učarovali.

Čo sa však môže zmeniť, je objem peňazí, ktoré Slováci minú v e-shopoch. Rast e-commerce až o 29 % v uplynulom roku ostane pravdepodobne neprekonaný. „Nedá sa predpokladať, že tento trend bude udržateľný – skôr naopak. Akonáhle si zákazníci navyknú na online nákupy, budú skôr šetriť a každý výdavok domácnosti budú zvažovať, a tak bude veľkou výzvou uplynulý rok aspoň vyrovnať,“ hodnotí očakávania do budúcnosti Tomáš Braverman.

 

Heureka Group

Všetky autorove články

1 komentár

Chceme, aby už otvorili Číňák, lebo z aliexpresu treba platiť clo a takto ho zaplatí čínsky obchod. reakcia na: Rok s pandémiou: Ako sa zmenilo naše nákupné správanie online?

7.4.2021 14:04
Chceme, aby už otvorili Číňák, lebo z aliexpresu treba platiť clo a takto ho zaplatí čínsky obchod vo veľkom. Vždy, keď som stretla v Číňáku ženu predajcu, nakázala som jej, čo má najbližšie objednať a ona to zohnala. Tak som nakupovala lacno a rýchlo. Z internetu moc neobjednávam, ale šetrím si na budúcnosť, niektoré veci sú drahšie na internete ako v čínskom obchodíku a preto: PROSÍME, OTVORTE UŽ ČÍNSKY OBCHODÍK!!! (nech nám neskrachujú)
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať