SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement

Škoda ENYAQ Coupé RS iV / Rodinný „Švihák“ so športovými ambíciami

0

Škoda ENYAQ iV je dnes jeden z najobľúbenejších elektromobilov v našich končinách. Niet sa však čomu čudovať, ponúka lákavú kombináciu veľkopriestorového elektromobilu pre rodinu s dostatočným dojazdom, rýchlym nabíjaním a bohatou technologickou výbavou.

SAMSUNG 4

To všetko za relatívne prijateľnú cenu. Zatiaľ čo klasický ENYAQ iV je naozaj užitočné rodinné auto, jeho najnovšia verzia ENYAQ Coupé RS iV k rodinnému pohodliu pridáva krásny dynamický dizajn a športové ambície s pohonom všetkých kolies a so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 6,5 s. Testovaná novinka je prvé čisto elektrické vozidlo RS značky ŠKODA. Okrem výborného zrýchlenia ponúka maximálnu rýchlosť 180 km/h, čo je o 20 km/h viac ako pri ostatných výkonových verziách. ENYAQ Coupé RS iV je v rámci modelového radu exkluzívne k dispozícii aj vo výraznom zelenom laku Mamba Green, v ktorom bolo aj testované vozidlo. Musím uznať, že táto farba v kombinácii s čiernymi doplnkami mu naozaj svedčí a všade, kde prídete, púta pozornosť. Lepšia aerodynamika so súčiniteľom odporu cx = 0,234 dáva potenciál na dosiahnutie dojazdu až na úrovni 545 km, a tak vozidlo vďaka rýchlemu nabíjaniu bez problémov poslúži aj na dlhých cestách.

Nová karosárska verzia ponúka ešte športovejší charakter a v kombinácii so špecifickým športovým predným nárazníkom, bočnými prahmi vo farbe karosérie a kolesami z ľahkej zliatiny s priemerom až 21" vyzerá veľmi dobre. Strecha padá od B stĺpika mierne dozadu a prechádza do piatych dverí s ostro lomenou hranou. Posádka si užije štandardne dodávané zatmavené presklené panoramatické okno s izotermickým sklom, najväčšie vo vozidlách ŠKODA. Na aute som mal aj vo verzii ENYAQ Coupé RS iV štandardne dodávanú svietiacu prednú masku Crystal Face so 131 LED diódami, ktorá pri zapínaní a vypínaní auta vytvára zaujímavé svetelné efekty. Maska sa rozsvecuje automaticky so stretávacími svetlometmi a je to veľmi pekný dizajnový doplnok, ktorý robí vaše auto nezameniteľným. Základné verzie ENYAQ majú zadný náhon, ktorý zabezpečuje integrovaná pohonná jednotka s výkonom 150 kW. Najvýkonnejšia verzia ENYAQ Coupé RS iV pridáva ďalšiu pohonnú jednotku na prednej náprave s výkonom 80 kW a disponuje systémovým výkonom 220 kW a maximálnym krútiacim momentom 460 Nm. Batériu možno pomocou DC rýchleho nabíjania dobiť z 10 % na 80 % kapacity za 28 minút. Vozidlo podporuje maximálny nabíjací výkon 135 kW. Okrem toho je k dispozícii trojfázová AC nabíjačka s výkonom 11 kW, ktorou batériu nabijete z domáceho wallboxu alebo verejného AC stojana za 6 až 8 hodín. Voliteľne je dostupná aj prenosná nabíjacia súprava s vymeniteľnými prepojovacími konektormi, ktorá umožní nabíjanie z trojfázovej domácej zásuvky aj z 230 V zásuvky Schuko. Súpravu dostanete za 680 eur a vzhľadom na to, že ide v podstate o prenosný wallbox, ktorý môžete nosiť so sebou hoci na chatu či na chalupu a umožňuje aj 11 kW trojfázové nabíjanie, je za slušnú cenu. Testovacie vozidlo bolo vybavené aj voliteľným ťažným zariadením, vďaka ktorému môžete ťahať brzdený príves s hmotnosťou až 1400 kg pri 8 % stúpaní.

V interiéri sa okrem zaujímavej palubnej dosky a športových sedadiel s krásnym žltým stehom nedeje oproti iným verziám ENYAQ žiadna revolúcia. Súčasťou štandardnej výbavy je centrálny dotykový displej infotainmentu s 13" uhlopriečkou a virtuálny kokpit s 5,3" displejom. Vynikajúci head-up displej s rozšírenou realitou bol takisto súčasťou voliteľnej výbavy. Ak o modeli ENYAQ uvažujete, určite ho odporúčam. Nie je tu iba na efekt, ide o dôležitú súčasť výbavy, ktorá prispieva k udržiavaniu pozornosti na ceste, keďže všetky dôležité údaje vám zobrazí na čelné sklo. Vďaka zabudovanej karte eSIM je auto vždy online, čo má viacero výhod. Okrem aktualizácie máp a softvéru „vzduchom“ tak môžete cez internet stiahnuť aj dodatočné funkcie vozidla, ktoré výrobca postupne dopĺňa. Budete si tak môcť pridať napríklad funkciu navigácie, dodatočné farby pre ambientné osvetlenie, adaptívny tempomat alebo asistent diaľkových svetiel. Funkcie možno aktivovať aj na obmedzený čas. Stále pripojenie na internet umožňuje aj využívanie ďalších online funkcií, ako sú dopravné informácie, plánovanie trás, voľné parkovacie miesta a podobne. Samozrejme, je k dispozícii aj mobilná aplikácia MyŠKODA, pomocou ktorej môžete na diaľku ovládať nabíjanie batérie, zapnúť klimatizáciu či plánovať časy odjazdov a skontrolovať stav vozidla, uzamknutie alebo proces nabíjania. Novinka je vybavená najnovšou verziou softvéru ME 3 modulárnej platformy MEB koncernu Volkswagen, ktorá ponúka nové funkcie a zlepšenia.

Zlepšené bolo ovládanie klimatizácie aj správa batérie. Nový softvér ME 3 zdokonaľuje teplotný manažment batérie, ktorej teplotu teraz priebežne sleduje a upravuje. Trakčná batéria vďaka tomu rýchlejšie dosiahne ideálne teplotné okno, čo zabezpečuje optimálny výkon a rekuperáciu. Pokiaľ v navigácii zadáte ako cieľové miesto nabíjačku, systém predpokladá, že budete nabíjať, a počas jazdy spustí ohrev batérie, aby pri príjazde na nabíjačku mohol byť využitý maximálny výkon nabíjania. Keďže sme testovali pri teplotách do -10 °C, mali sme možnosť túto funkciu vyskúšať. Infotainment okrem toho ponúka novú grafickú úpravu. Ikona zobrazujúca aktuálny stav nabitia batérie sa nachádza priamo v hlavnej ponuke, nové symboly má aj pole rozšírenej reality head-up displeja. Zvýšený jas a kontrast displeja spätnej kamery poskytnú ešte lepšiu podporu pri parkovaní. To uľahčí rozoznávanie prekážok hlavne za tmy. Nová funkcia inteligentného parkovacieho asistenta umožňuje ukladanie často navštevovaných parkovacích miest a automatické zaparkovanie na vyžiadanie. Do pamäte si môžete uložiť naposledy vykonaný parkovací manéver, ktorý potom systém dokáže zopakovať. Funguje to tak, že napríklad parkujete do dvora, kde si musíte párkrát nadísť a zatočiť. Po ukončení zvolíte tlačidlo s hviezdičkou, ktoré vyvolá voľby na uloženie parkovania. Tu si môžete nastaviť ikonu a názov parkovacieho miesta. Pri ďalšom príjazde k miestu systém rozpozná, že v blízkosti máte uložené parkovanie, a ponúkne vám automatické zaparkovanie. Po jeho potvrdení kompletný manéver vykoná automaticky. Pri manévri pritom neprekáža, že auto niekoľkokrát mení smer jazdy a viackrát zatáča. Takýchto parkovacích manévrov si môžete uložiť do pamäte až päť. Ak chcete ďalší, musíte niektorý vymazať. Treba si uvedomiť, že systém polohu vstupu do manévru indikuje podľa GPS, takže ďalší manéver by mal byť uložený vo väčšej vzdialenosti, najlepšie aspoň 100 m, aby sa neprekrývali. Táto funkcia je vhodná iba na miestach, kde častejšie parkujete a nepredpokladáte tam výskyt iných áut alebo prekážok. Auto do nich, samozrejme, nenarazí, ale znemožní mu to dokončiť manéver. Na bežné parkoviská je určený klasický asistent parkovania. Softvér ME 3 ponúka aj zlepšený plánovač trás navigácie s viacerými zastávkami alebo nový systém Travel Assist. Asistent na udržiavanie v jazdnom pruhu možno po novom vypnúť v ponuke Obľúbené, čo šoférovi prináša ešte väčší komfort. Majitelia vozidla tak pri všetkých modeloch ENYAQ môžu využívať aj výhody nabíjacej služby s kartou Powerpass v rámci celej Európy. S kúpou nového vozidla ENYAQ Coupé RS iV platí zákazník za základnú tarifu Simply Charge prvý rok znížený základný poplatok. V prípade objednania DC paketu si môže zákazník v aplikácii Powerpass aktivovať tarifu Charge Faster, pri ktorej sa prvý rok neplatí základný poplatok.

Nový ENYAQ Coupé RS iV jazdí skvele, a keďže ide o dosiaľ najvýkonnejší ENYAQ, užijete si s ním aj veľa zábavy. S pohonom všetkých kolies sme nemali ani najmenší problém predierať sa snehovou kalamitou, rýchle nabíjanie s predohrevom batérie vám zasa v zime skráti čas potrebný na nabíjanie a spríjemní cestovanie na dlhé trasy. Karoséria Coupé je veľmi elegantná a páčilo sa nám aj veľké strešné okno, ale zadné miesta nie sú príliš vhodné pre vyšších cestujúcich, aj napriek oknu je strecha pomerne nízko. V typickom používaní tam však aj tak najčastejšie budete voziť deti a tie majú miesta viac než dosť. Obrovské zadné okno, žiaľ, rovnako ako pri niektorých konkurentoch nie je vybavené stieračom. Za jazdy to neprekáža, ale ak nasneží alebo máte vozidlo odstavené na prašnejšej ulici, častejšiemu umývaniu sa nevyhnete. Na druhej strane je pravda, že v danej konfigurácii by zadný stierač významne narúšal vzhľad, ale aj aerodynamiku. Takže je to taká malá obeť za krásu ☺. Na záver musím iba konštatovať, že ENYAQ Coupé RS iV, hlavne v testovanej farbe Mamba Green, patrí jednoznačne k najkrajším modelom so značkou ENYAQ, a ak to spojíte s veľkým priestorom, vysokým výkonom a špičkovou technologickou výbavou, máte dobrý recept na výborné rodinné autíčko.

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 19,9-25,5
• Dojazd v teste (km): 300-360
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 55
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 132
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 30

Technické údaje:

• Kapacita batérie 82 kWh (využiteľná 77 kWh), pohon všetkých kolies, systémový výkon max. 220 kW, krútiaci moment 460 Nm, nabíjanie DC 135 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,5 s, max. rýchlosť 180 km/h, dojazd WLTP 460 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Priestor pre posádku, jazdné vlastnosti, technologická výbava, spotreba, svetlá
- Vzadu nižší strop pre vysokých cestujúcich

• Cena modelu od (s DPH): 60 090 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 68 228 EUR

 

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať