
Kia Sportage 1,6 T-GDI AWD PHEV / Úsporný rodinný krásavec
Kia Sportage prichádza už v piatej generácii a treba povedať, že sa inovovalo, ako sa hovorí, „od podlahy“. Novinka je iba nepatrne väčšia ako jej predchodca, dizajn však dostal úplne novú formu a vďaka dvojici „bumerangov“ denného LED svietenia si ju určite s ničím nepomýlite.
Mohutná predná mriežka ukrýva za ňou umiestnené elektricky ovládané lamely prívodu vzduchu. Celá predná časť pôsobí veľmi efektne, ba až futuristicky. O to viac potešia LED svetlomety – po prvýkrát s matrixovou technológiou. Dvere sú riešené tak, že prekrývajú prahy a vzadu siahajú až po blatník, takže nehrozí ušpinenie pri nastupovaní. Vzadu je strecha ukončená pomerne rozmerným spojlerom, pod ktorým sa ukrýva stierač. Zadné skupinové svetlá sú pod taktovkou LED. O tom, že Kia tomuto modelu pripisuje veľkú dôležitosť v rámci ponuky, svedčia aj široké možnosti výberu verzií pohonu, medzi ktorými nájdete diesel, benzín, mild hybrid, hybrid aj plug-in hybrid v kombináciách s manuálom či automatom a s pohonom predných alebo všetkých kolies. My sme testovali plug-in hybrid, ktorý je najvýkonnejšou verziou pohonu a dodáva sa iba s pohonom všetkých kolies. Je vybavený 1,6-litrovým motorom T-GDi, ktorý spolupracuje s elektromotorom s permanentným magnetom s výkonom 66,9 kW a Li-pol batériou s kapacitou 13,8 kWh. Kombinovaný výkon sústavy je 195 kW a krútiaci moment 350 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 8,2 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 191 km/h. Výkon na všetky kolesá prenáša šesťstupňová automatická prevodovka. Palubná AC nabíjačka má výkon 7,2 kW a batériu ňou na wallboxe alebo verejnej nabíjačke nabijete za 1 hodinu a 50 minút. To už je vcelku použiteľné, aj keď auto pripojíte na hodinu počas nákupov. Štvorvalec 1,6 T-GDi dostal niekoľko zlepšení na optimalizáciu spotreby vo všetkých prevádzkových podmienkach. Ide o zdokonalený proces spaľovania, technológiu chladenia a opatrenia na zníženie trenia vrátane pokročilého integrovaného systému tepelného manažmentu a použitia guľôčkových ložísk s nízkym trením. Trakčná batéria je uložená centrálne medzi nápravami, čím je zabezpečené vyvážené rozloženie hmotnosti a zachovaný veľký vnútorný priestor. Nabíjací konektor typu 2 sa nachádza nad pravým zadným blatníkom.
Napriek tomu, že Kia Sportage je koncernovým súrodencom modelu Hyundai Tucson, aj v interiéri si zachováva svoj charakter a zákazník si tak môže vyberať, čo mu viac vyhovuje. Kabína novej Sportage čerpá inšpiráciu z vrcholového elektrického modelu EV6, takže tu nájdete dvojicu 12,3" displejov s antireflexnou vrstvou aj centrálny ovládací pult, ktorého funkciu možno prepínať medzi ovládaním klimatizácie a rýchlych volieb multimediálneho systému. Na stredovej konzole je typický otočný prepínač radenia a za ním prepínač jazdných módov, ktorý má aj tri režimy na jazdu v rôznych terénnych podmienkach. Škoda len, že sa tu výrobca nevyhol použitiu lesklého klavírneho laku, takže handričku poruke budete potrebovať. Vzhľadom na to, že sme testovali najvyššiu výbavu GT Line, nechýba vyhrievanie všetkých sedadiel a volantu a ani odvetrávanie predných, elektricky ovládaných sedadiel. Nájdete tu aj 360° kamerový systém a inteligentný parkovací systém s možnosťou diaľkového ovládania kľúčom. To je zaujímavá funkcia, ak vám na stiesnenom parkovisku niekto bezohľadne zaparkuje natesno pri aute, jednoducho si ho na diaľku viete vysunúť a pohodlne nastúpiť.
Príjemným doplnkom sú tvarované opierky hlavy na ktoré si možno zavesiť bundu či sako
Aj v režime diaľkového ovládania, samozrejme, fungujú senzory a auto reaguje na prekážky, takže v prípade potreby zabrzdí. Z asistentov tu nájdete v podstate všetko, čo Kia môže ponúknuť. Adaptívnemu tempomatu sekunduje kvalitné udržiavanie v jazdnom pruhu či asistent jazdy po diaľnici. Auto si stráži mŕtvy uhol, križujúcu premávku pri cúvaní, premávku pri odbočovaní vľavo a reaguje na chodcov aj cyklistov. Nechýba ani upozornenie na osoby sediace vzadu, keď vystupujete z auta, vrátane upozornenia na autá a cyklistov blížiacich sa zozadu. K výbornému komfortu prispieva elektronicky riadené pruženie, kvalitné odhlučnenie, trojzónová klimatizácia aj výborne hrajúci audiosystém Harman Kardon. Atmosféru v kabíne dopĺňa ambientné LED podsvietenie aj otváracia panoramatická strecha s motorizovanou záclonkou. Adaptívne svetlomety síce nemajú toľko segmentov ako v niektorých prémiových modeloch, svietia však výborne a aj adaptívna funkcia tieňovania pracuje spoľahlivo. Z hľadiska nabíjania na tom Sportage nie je najhoršie, batériu nabijete za necelé dve hodiny. Žiaľ, nabíjačka je iba jednofázová, takže na dosiahnutie plného nabíjacieho výkonu potrebujete 32 A prívod, ktorý v bežných domoch nemusí byť dostupný. Keďže sme vozidlo testovali v zimnom období, prejavila sa jedna nepríjemná vlastnosť. Napriek tomu, že ide o plug-in hybrid, vo výbave nie je nezávislé elektrické kúrenie, takže vopred si auto nevykúrite a aj napriek nabitej batérii sa musí spustiť motor, aby sa zohrial a auto kúrilo. Na pripojenie Android Auto potrebujete kábel USB, čo je pri takomto novom aute na škodu. Zobrazenie na displeji tiež nie je úplne doriešené, v pravej tretine displeja sa zobrazuje iba logo Android Auto, ale neviete si tam zobraziť žiadne iné informácie, ako keď používate vstavanú navigáciu. Na tomto by mohol výrobca ešte popracovať. Je možné, že sa zobrazenie zlepší s príchodom novej verzie Android Auto ktorá už bude podporovať zobrazenie až troch okien. V čase testu však táto verzia ešte nebola k dispozícii. Infotainment je ináč funkčne aj dizajnovo rovnaký ako v ostatných nových modeloch Kia počínajúc EV6. Oceňujeme jeho prehľadnosť a jednoduché ovládanie a hlavne to, že väčšina ovládacích prvkov vrátane ovládania na volante je mechanická.
Jazdné vlastnosti sú veľmi dobré, elektronicky riadené pruženie dokáže výborne vyrovnávať nerovnosti vozovky a výkonný pohon umožňuje užiť si dynamickú jazdu. Cestujúci majú dostatok miesta a kabína je presvetlená vďaka veľkému panoramatickému oknu s elektricky ovládanou roletou. Hybridný systém pracuje spoľahlivo, a pokiaľ budete dôsledne dobíjať, vie byť aj úsporný. Vcelku je Kia Sportage veľmi zaujímavé a atraktívne rodinné auto. Plug-in hybridná verzia poteší na jednej strane vysokým výkonom a na tej druhej aj nízkou spotrebou pri pravidelnom dobíjaní. Ponúka kvalitné spracovanie, veľa priestoru a nadštandardne bohatú výbavu.
TESTY:
• Spotreba na prvých 100 km (l/100 km): 4,5
• Spotreba v hybridnom režime (l/100 km): 6,4
• Celková spotreba kombinovaná (l/100 km): 5
• Elektrický dojazd v teste (km): 45-56
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 7,3
Technické údaje:
• Motor 1,6 T-GDi, 132,4 kW, 265 Nm, 4 valce, 6-stupňová automatická prevodovka, výkon v kW (k) 132,4, max. krútiaci moment: 265 Nm, výkon elektromotora: 66,9 kW, systémový výkon: 195 kW, krútiaci moment: 350 Nm, poháňaná náprava: AWD, max. rýchlosť: 191 km/h, max. rýchlosť v elektrickom režime: 135 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,2 s, kapacita batérie: 13,4 kWh, nabíjačka AC 1f 7,2 kW
Hodnotenie:
+ Dizajn, výbava, spracovanie, el. dojazd, jazdné vlastnosti, adaptívne svetlomety
- Iba jednofázová nabíjačka, nemá nezávislé kúrenie
• Cena modelu od (s DPH): 41 990 EUR
• Testované vozidlo (s DPH): 50 870 EUR
Zobrazit Galériu