SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Slováci čoraz viac využívajú mobilné bankové aplikácie a telefón považujú za najlepšiu alternatívu k platobným kartám

Tlačové správy
0

Podľa 73% Slovákov je najlepšou alternatívou k platbe kartou platba mobilným telefónom. To predstavuje 18% nárast oproti roku 20161. Vyplynulo to z nového prieskumu spoločnosti Mastercard zameraného na postoje spotrebiteľov k digitálnym službám v krajinách strednej a východnej Európy. V súčasnosti svoj mobilný telefón na niektoré platby využíva viac ako polovica oslovených respondentov.

Prieskum, ktorý Mastercard realizoval vo viacerých krajinách regiónu strednej a východnej Európy, vrátane Slovenska, na reprezentatívnej vzorke respondentov tiež ukázal, že až 88% Slovákov využíva smartfóny, čo je viac ako v prípade akéhokoľvek iného digitálneho zariadenia. Navyše, vo vekovej kategórii 20 – 29 rokov vlastní smartfón až 95% Slovákov. Na vzostupe sú aj smart hodinky (nárast o 13%) a fitness náramky (nárast o 12%). Najobľúbenejším operačným systémom v smartfónoch je Android s 86%-ným podielom.

Smartfóny u nás slúžia predovšetkým na vybavovanie elektronickej pošty, na prehliadanie internetových stránok a sociálnych sietí, nárast zaznamenalo zdieľanie fotografií a videí, na čo svoj telefón využíva 49% opýtaných. Slováci tiež v porovnaní s rokom 2016 viac využívajú stránky a aplikácie zamerané na zoznamovanie sa a randenie.

V prvej desiatke najfrekventovanejších činností, ktoré u nás majitelia na svojom chytrom telefóne robia, sa umiestnili aj služby spojené s platením, ako napríklad online nákupy či platba mobilným telefónom a až o 18% stúpol počet používateľov tzv. P2P platieb (teda priamych prevodov peňazí od jednej osoby tej druhej). Používatelia svoj telefón využívajú na platenie približne trikrát mesačne.

Slovensko patrí v platbách medzi najinovatívnejšie krajiny, Slováci majú radi technológie aj v platení a oceňujú smart, pohodlné a bezpečné riešenia, ktoré im Mastercard prináša,“ povedal Luděk Slouka, riaditeľ rozvoja produktov a inovácií Mastercard pre Slovensko, Českú republiku a Rakúsko.

Rastúci význam smartfónov pri správe osobných financií sa prejavuje aj v trendoch v oblasti online bankovníctva. V minulosti malo jednoznačne navrch internetové bankovníctvo, teda prístup z osobného počítača prostredníctvom internetového prehliadača, v súčasnosti sú na výraznom vzostupe mobilné bankové aplikácie. Kým v roku 2016 využívalo online bankovníctvo prostredníctvom mobilných aplikácií len 26% Slovákov, v súčasnosti ich popularita vzrástla až o 23% a mobilné aplikácie tak používa už 49% Slovákov. Internetové bankovníctvo cez webový prehliadač pritom využíva až 76% ľudí.

V septembri tento rok vstúpia do platnosti nové predpisy, ktoré zavedú povinnosť dvojstupňového overovania totožnosti pri online transakciách. Pre spotrebiteľov to bude znamenať nutnosť preukazovať svoju totožnosť dvoma z troch možných spôsobov, teda niečím, čím sú (odtlačok prsta, rozpoznanie tváre), niečím čo majú v osobnom držaní (mobilný telefón, platobnú kartu alebo digitálny kľúč) a niečím, čo poznajú (heslo alebo PIN).

Veľmi radi vidíme, že sa ľudia chcú používať svoje mobilné telefóny pri platbách. Podľa nášho prieskumu by väčšina Slovákov (54%) uvítala pokročilý spôsob overovania totožnosti počas online nákupov. Aby mali spotrebitelia možnosť jednoducho si overiť, že nákupy na ich kartu sú naozaj ich, vyvinula spoločnosť Mastercard technológiu Mastercard® Identity Check™. Tá zvyšuje zabezpečenie online nákupov bez toho, aby bolo pohodlie spotrebiteľov ohrozené,“ dodal Luděk Slouka.

Podľa prieskumu je v Slovenskej republike aktuálne najrozšírenejším autentifikačným spôsobom platieb kód SMS (56%), no až 45% Slovákov by neváhalo využiť aj biometrickú autentifikáciu pokiaľ by bola k dispozícii a 17% Slovákov už dokonca nejakú jej formu aktuálne využíva, čo poukazuje na prudko vzrastajúci trend v porovnaní s rokom 2016, kedy to bolo len 5%. Až 76% ľudí považuje odtlačok prsta za bezpečný spôsob na potvrdenie svojich online úhrad.

V prípade hesiel, ktoré pri platení používame, majú Slováci radi ich unikátnosť (47%) a jednoduchú zapamätateľnosť (46%). Viac ako 61% opýtaných si heslá pamätá, 20% si ich zapisuje na papier, 10% má na to určený dokument v počítači a len 5% využíva na to určené aplikácie. Heslá s rodinou nezdieľame, až 73% Slovákov je jedinými, kto svoje heslá pozná.

Mastercard

Všetky autorove články
SMS platba bankovnictvo prieskum mobilbanking

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať