SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Správy o prepúšťaní znervóznili pracovný trh, firmy začínajú byť opatrné. Pánom však zostáva uchádzač

Tlačové správy
0

Je otázne, či slovenský trh práce dokáže vyprodukovať ďalšie voľné pracovné miesta. Ukazuje sa totiž, že avizované masívne prepúšťania v niektorých výrobných podnikoch nemusia byť ojedinelým zjavom. Do správania firiem sa tak vkráda opatrnosť a vyčkávanie. To však neznamená, že sa zmenila aj pozícia ľudí, ktorí si hľadajú nové zamestnanie. Stále sú a ešte aj zostanú pánmi situácie a budú si tak môcť diktovať podmienky. Aj preto by spoločnosti mali zvážiť, či nie je najvyšší čas opustiť svet „analógového“ HR a nahradiť ho digitálnymi nástrojmi.

Bratislavský, trnavský či trenčiansky región vykazujú už nezamestnanosť blížiacu sa jej prirodzenej miere, celkovo sa Slovensko dostalo v tomto parametre k úrovni 5 percent. Nominálne mzdy vlani rástli o 6,4  percentuálneho bodu. Medziročne stúpol aj počet ľudí, ktorí boli ochotní zmeniť prácu. „Sme v situácii, keď si podmienky diktuje uchádzač,“ potvrdila CEO spoločnosti Profesia Ivana Molnárová. A tomu zodpovedá aj zmena správania sa zamestnávateľov. Podľa údajov, ktoré Profesia prezentovala na podujatí Recruiting, onboarding a learning v digitálnej ére, napríklad neustále klesá podiel ponúk vyžadujúcich prax. V 2012 ich bolo 80 percent, vlani len 64. Bitka o ľudí je aj hlavným hnacím motorom rastu miezd. No a konečne sa po rokoch dostalo do kladných čísel aj migračné saldo – viac pracovných síl do SR prišlo ako odišlo. Aj to je podľa Ivany Molnárovej dôkazom, že podmienky sa u nás pod tlakom nedostatku kandidátov na voľné miesta zatraktívnili.

Má to však aj svoje negatívne dopady. „Narastá mzdová turistika, zamestnanci odchádzajú veľmi skoro po nástupe a to pre firmy znamená nielen časové, ale aj finančné straty,“ upozornil Jozef Rebeťák, lektor a biznis konzultant spoločnosti GLOBESY, ktorá je dlhoročným partnerom SAP pre oblasť HR. „Niekedy je dokonca lepšie uvoľnenú pozíciu neobsadiť a počkať na vhodného kandidáta.“ Pohľad na to, aké musí spĺňať kritériá, sa však za posledných päť rokov výrazne zmenil. Z kedysi tradične vyžadovaných tzv. tvrdých zručností zostala v prípade vysokoškolákov vlastne už len požiadavka na ovládanie cudzieho jazyka (v prípade SŠ to je práca s PC). Personalisti si oveľa viac všímajú mäkké zručnosti ako sú ochota učiť sa, tímovosť, pozitívne myslenie či lojalita.

Ako teda vôbec nájsť a vybrať tých správnych ľudí, keď ponuka je stále veľmi limitovaná? Uľahčujú to vyspelé softvérové riešenia, ktoré dokážu nielen urýchliť a zjednodušiť nábor, ale aj samotné uvedenie nového kolegu či kolegyne do firmy. „Zlepšuje kvalitu samotných pracovných ponúk, ich komunikáciu tradičnými kanálmi či cez sociálne siete, následnú filtráciu kandidátov, alebo aj ich oslovovanie pomocou chatbotov. Informácie o vyhovujúcich uchádzačoch samozrejme zdieľa s oprávnenými osobami v podniku a objektivizuje tak rozhodovanie o prijatí či zamietnutí,“ priblížil Karol Hӧger z GLOBESY účastníkom podujatia niektoré z funkcií riešenia SAP SuccessFactors.

Samozrejmou súčasťou digitálneho HR je aj vytvorenie podmienok pre čo najjednoduchšie začlenenie nováčika do firmy. V rámci tzv. onboardingu systém sprevádza zamestnanca nielen jeho pracovnými povinnosťami, ale predstaví mu aj kolegov, poskytne podklady a informácie o potrebných školeniach, či pomôže s nevyhnutnou administratívou. To isté platí aj pri odchode pracovníka, pretože aj jeho hladký priebeh je z pohľadu reputácie spoločnosti veľmi dôležitý. „Dnes sa už musíme na HR procesy vo firme od recruitingu až po offboarding pozerať očami zamestnancov. A pristupovať k nim ako k zákazníkom – sú totiž pre nás rovnako dôležití,“ pripomenul zástupcom firiem na podujatí Recruiting, onboarding a learning v digitálnej ére Andrej Kulikov, HR expert spoločnosti SAP

SAP

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať